סיפורים אישיים

מברזיל לישראל: התגייסות מרגשת למען קבורה של יהודי אחד

זהו סיפור מרגש על מהלך ניסי השוזר בתוכו התגייסות מופלאה של אנשים טובים וארגונים שונים למען קבורה יהודית בשלמותה. על חיבור יוצא דופן של העם היהודי המתגלה במלוא תפארתו באכפתיות ומסירות לזולת. עם שבזמן מצוקה מתאחד ועוזר לאחיו, אם בארץ או בגולה. מי כעמך ישראל

  • ד' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קרלוס גינסברג עבד במסירות בקשישים בביה"ח סיעודי "כרמל". לבו היה חם ואוהב, אדם ישר ויהודי יקר. לאחר שנים מספר שב לעיירה בברזיל, שם נפטר ממחלה.

בשהותו בברזיל חי גינסברג במצב כלכלי ירוד, באזור הנמצא במרחק רב מהקהילה היהודית. כאשר נפטר, אחיו קבר אותו בבית קברות ציבורי נוצרי, כיוון שלדאבון לב, לא עמד על חשיבות הקבורה היהודית.

על פי חוקי ברזיל, גופות שלא נקברו בהליך פרטי ובתשלום, מוצאות מן הקברים הציבוריים כעבור 7 שנים, ומעוברות בשק מיוחד לעבר מקלט מבטון הממוקם במרכז בית הקברות הנוצרי, שם נשמרות העצמות. לאחר ביצוע הליך זה, נמסרת לרשויות המקומיות הודעה רשמית בדבר הוצאת העצמות.

בינתיים, בארץ, המשפחה שקיבלה את ההודעה על הוצאת השאריות של אביהם, ניסתה לברר כיצד יוכלו לקבור את אביהם בבית קברות יהודי בסאו פאולו, אולם לבסוף התברר כי תהליך שחרור העצמות ועלויות הקבורה מסתכמים בסך 50.000 ₪, סכום גבוה שהמשפחה פשוט לא יכלה לעמוד בו, והעניין גרם להם לצער רב.

כאן החלה התפנית, והניסים זרמו אט אט.

בנו של גינסברג, דניאל שוחח עם חבר ברסלב על חשיבות הקבורה של אביו. החבר רצה לסייע בכל מאוד, ובדרך פלאית יצר קשר עם אדם בשם יצחק שפתח קבוצת ווטסאפ בה חברו אנשים מהארץ ומברזיל.

בנוסף, בעקבות פנייה של הבן לארגונים שונים בארץ, סייעו במסירות ארגון הידברות, שתרם רבות לצורך הצלחת המשימה, ארגון 'בנועם', הרב ישראל ראני, שר הדתות דויד אזולאי ואיש עסקים בשם מוטי.

נחזור לנעשה בברזיל – חברת קדישא ומנהלה, הרב פסטרנק, וכן שאר מתנדבים מקומיים התגייסו במרץ למען מצוות הקבורה של מר גינסברג. בליווי בנו דניאל שהגיע באופן מיוחד לסאו פאולו, הגיע הנפטר למנוחה, ונקבר בבית הקברות היהודי במקום הנקרא "אימבו דאס ארטס".

לדברי הבן דניאל, כאשר הגיע לברזיל, קיבל הדרכה חיונית וסיוע מביה"כ המקומי 'מקור חיים', כמו כן, הרב פטרסנק הידוע כאיש חסד בדק את הגופה, והכין אותה לקבורה המחודשת.

בלוויה עצמה ריגש הרב פסטרנק כאשר הכניס לתוך הקבר את הציצית האישית שלו, ושינה את שם הנפטר מקרלוס לדויד. אין צורך לספר עד כמה מרגש היה מעמד הקבורה, והכל בזכות הרב, והאנשים שליוו את האב הנפטר בדרכו האחרונה.

בסיפור הזה סייעו אנשים וארגונים רבים וטובים מברזיל ומהארץ, בין היתר הקהילה היהודית בסאו פאולו שנתרמה לעזור, ואף אמהות התלמידים שתרמו כספית להובלת הגופה, כששמעו על מצוות הקבורה.

בהחלט, אין כמו העם שלנו. עם מאוחד ומיוחד, שמתגלה במלוא תפארתו גם בעיתות מצוקה, ונרתם למען אחיו, אם בארץ ואם בגולה.

לעילוי נשמתו הטהורה של דויד (קרלוס גינסברג) בן לואיזה.

תגיות:ברזילקבורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה