לאישה

יעל זלץ: "בעלות עסקים חרדיות שמות את המשפחה במקום הראשון"

יעל זלץ, יועצת ארגונית מוכרת, מנהלת את 'האב' בירושלים, מרחב עסקי לנשים חרדיות. בריאיון מיוחד היא מספרת איך קם המקום, מה הוא מנסה לספק לבעלות עסקים חרדיות, ומה הייחוד של עצמאית חרדית

  • ג' ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

איך נראה יום העבודה של אם העובדת מהבית? אם אין לה משמעת עצמית גבוהה ויכולת מולדת להתעלם מבלגן ולכלוך, יותר מידי פעמים יום העבודה הזו מוצא אותה מזגזגת משולחן העבודה אל מכונת הכביסה, מהמחשב אל סיר האורז, מהלקוחות אל הילדים. בדיוק עבור אותן נשים שמנהלות עסק עצמאי אבל מתקשות להשיג פרודוקטיביות גבוהה בין כותלי הבית שלהם, הוקם ה'האב' הירושלמי של תמ"ך: מרחב עסקי נשי שבו נשים עצמאיות מגיעות לעבוד – אבל לא רק.

"שיינדי באבד היא היזמת והיא החולמת שהגשימה את החלום שלה, להקים האב לנשים חרדיות", אומרת יעל זלץ, רכזת פיתוח יזמות בעמותה. "נשים מרגישות אולי שחסר להן מקום לעבוד, אבל אם הן מקבלות רק קורת גג – זה לא מספיק. בשביל זה אישה לא תטרח לצאת מהבית, בשביל זה היא תסגור מרפסת. החזון של שיינדי היה ליצוק תכנים, ליצור ערוצי נטוורקינג וקשרים עסקיים, לתת למקום הרבה יותר ערך מאשר רק מקום".

זלץ נכנסה לתפקיד כשהיא מודעת היטב ליתרונות הקיימים של המקום החדש: "הכל היה שיקי ומקצועי, מיקום מדהים ועיצוב נהדר", אבל מופקדת על פיתוח קהילה. "הייתי צריכה לבנות קהילה חדשה סביב ההאב, וכאן האתגר הגדול, כי נשים חרדיות רגילות ליצור קשרים חברתיים וגם קשרים משפחתיים אבל קשרים עסקיים – זה עדיין לא. לקח זמן להרגיל את נשות הקהילה לדבר על העבודה שלהן, על העסק שלהן, על האפשרויות להתקדם, או לצאת לערב שתכניו עסקיים".

כך, למשל, גילו בהאב, את הצורך בפתיחת חדרי סדנאות. "יש אצלנו סדנאות עיצוב, לדוגמה – בלי ההאב המרצות לא היו יכולות להעביר את הסדנאות הללו. לא רק שצריך מקום מרווח לכל כיתה כזו, מאיפה יכולה אישה מן השורה להשיג פתאום חדר מחשבים לתלמידות? בזכות החדר הזה גם לומדים בהאב גרפיקה ממוחשבת, הנהלת חשבונות, ועוד מספר דברים. מי שמלמדת מקבלת עוד דרך להתפרנס, והתלמידות מצדן רוכשות ידע חדש שיכול לעזור גם להן להתקדם".

בהאב מקיימים גם ייעוץ עבור נשים שעלה במוחן רעיון ראשוני לעסק אבל אינן יודעות כלל כיצד להתחיל להגשים אותו. תוכנית פופולארית נוספת היא 'המאיץ' לנשות חינוך. "יש בציבור החרדי המון מורות שרכשו המון ידע בהשתלמויות במשך השנים: ייעוץ חינוכי, הנחיית הורים, וכך הלאה. הן היו רוצות לעשות עם זה משהו, אבל יש להן אפס הבנה בעסקים. אז הן באות אלינו ואנחנו מלמדים אותן איך משווקים, איך מציגים את עצמן, איך מגיעים ללקוחות. לא מזמן למשל הצענו למורה לנצל את הפלטפורמה הבית ספרית שלה כדי להציע חוגי הנחיית הורים אחרי שעות הלימודים, וזה מאד הצליח. היא בכלל לא חשבה להתחיל עם הקהל הקרוב אליה".

שירותים משפטיים ופיננסיים זה משהו שיש בהאב?

"את יודעת, כשההאב נפתח חשבנו בדיוק בכיוון הזה. היינו בטוחות שזה מה שנשות העסקים במגזר שלנו רוצות יותר מכל. אבל גילינו די מהר שנשים פשוט לא מטרידות את עצמן בזה...ארגנו ערבים עם מומחים ובקושי מישהי באה. וחוסר הידע בתחומים הללו בהחלט גורם נזקים: למשל, בדיוק פנתה אלי בחורה שהחברה להגנת הצרכן תבעה אותה בארבעים אלף שקל כי היא כתבה בפרסומת על המוצר שלה שאין עוד כמוהו בעולם...או מישהי אחרת שפנתה אלי עכשיו ורוצה להוציא פטנט, ואין לה בכלל מושג מה זה פטנט, או מהו תהליך רישום של פטנט.

"מה שכן, אנחנו כן משלבים ייעוץ בתחום הזה בכל הקורסים שלנו. בייעוץ ליזמות יש מפגש פיננסי אישי לכל אחת ומפגש משפטי כללי לכולן, ובקורס לייעוץ ארגוני בהאב כלולות ארבע שעות של ייעוץ משפטי. ולפחות המודעות עולה לאט-לאט: להרצאה שקיימנו בשנה הראשונה על פיננסים של עסק הגיעו שלוש נשים. בשנה השנייה הגיעו 14".

אילו נושאים כן מושכים קהל? שיווק ומכירות, אומרת זלץ. "שיווק זו נקודת תורפה בכל העולם, וכך גם אצלנו. פעם עשיתי קורס שבו אנשים קיבלו רשימה של לידים המעוניינים במוצרים שלהם. ומה קרה? רובם המכריע לא הרימו טלפון בכלל...זה בהחלט דבר שחלק גדול מהעסקים הקטנים צריכים לעבוד עליו. בשנה שעברה עלינו דרגה עם התמקצעות תחום המכירות ויצרנו למען הקהילה שיתוף פעולה עם ניר דובדבני, שנחשב מומחה המכירות המוכר ביותר בישראל, ויחד איתו בנינו תכנית מותאמת לקהל החרדי ולנשים חרדיות בעיקר. תכנית מקצועית ברמה הכי גבוהה שיש בארץ בלי שום פשרות על סגנון, תכנים, המלצות עסקיות וכדומה".

יש מאפיינים מיוחדים לעסק חרדי-נשי?

"בהחלט. קודם כל, שמונים אחוז מהעצמאיות במגזר החרדי שמות את המשפחה באמת ובתמים במקום הראשון, ולא 'יתאבדו' על העסק. רובן המכריע, למשל, לא יסכימו לצאת לערבי לימוד והשתלמויות על חשבון הילדים. עוד מאפיין יפה מאד הוא הפרגון ושיתוף הפעולה בין הנשים. יש לנו קבוצות נטוורקינג בכל הארץ ואני רואה המון עזרה הדדית ונדיבות. במגזרים אחרים מתלוננים 'למה היא שאלה אותי שאלות כשהיא גם עובדת בתחום הזה', פה עוזרים ואפילו משווקים זה את זה בחינם".

עד כמה העסקים הללו רווחיים?

"יש עסקים רווחיים מאד ויש כאלה שפחות. ההבדל הוא בין אלה שעובדות ואלה שלא עובדות. רק אתמול הראיתי למישהי שבימים טובים היא עובדת חמש שעות ביום ובדרך כלל רק חמש שעות בשבוע. אז מה יש להתלונן על כך שהיא מרוויחה רק 3500 שקלים בחודש? זה יפה מאד יחסית להשקעה שלה...יש חשיבה כזו שעם עסק אפשר להתעשר בלי הרבה שעות עבודה, וזה לא נכון. צריך לעבוד באמת. לשבת כל הבוקר על הטלפון, למשל, ולהתקשר ללקוחות פוטנציאליים. לעצב מודעה אחת כל הבוקר ולשלוח לפרסום זו לא עבודה, אלא סתם הוצאה מיותרת".

מה החזון של האב? יש תוכניות להתרחב?

"יש. שיינדי באבד, מנכ"לית העמותה, חולמת על עוד הרבה פיתוחים ושדרוגים... אלא שתמיד יש גם שאלה של תקציב וגם של שיתוף פעולה בקהילה, כי אנחנו עובדים רק עם הקהילות שבהן אנחנו מפעילים פרויקטים. תמיד בשיתוף פעולה, תמיד כשהכוחות שבקהילה פועלים למען הקהילה, תמיד בדייקנות של מה שהקהילה צריכה.

"היינו מאד רוצים לפתוח לאמניות האב משלהן – כל הציירות, הצורפות, המפסלות, אין להן איפה לעבוד. בבית זה כמעט בלתי אפשרי. אם יש להן סטודיו להוראת תלמידים הוא פצפון ובקושי נכנסות לשם שתי תלמידות בפעם אחת. גם חסרה להן מאד, בדרך כלל, הבנה עסקית שתעזור להן להתפרנס מהתוצרים המדהימים שלהן. עוד חלום שלנו הוא לראות את קבוצות הנטוורקינג שלנו מתרחבות – ואני מזמינה כל אישה עצמאית להתקשר לתמ"ך ולמצוא קבוצת נטוורקינג מתאימה לנשים חרדיות באיזור מגוריה".

תגיות:יעל זלץעסקמשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה