הורים וילדים

הורות במחשבה חיובית: להתנצל?! מה זה?

לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

פרט עליו יש לתת את הדעת: כאשר מסבירים דבר מה לילד, יש לדבר באופן ברור ככל האפשר, ולהשתדל לא להאריך. דיבור כללי או ארוך מדי עלול לבלבל את הילד ולגרום לו שלא יבין את המדובר.

כמו כן, יש להקפיד להשתמש במילים פשוטות. אין להשתמש במילים נמלצות שאינן מוכרות לילד. לעיתים נדמה לנו שהילד מבין את משמעות המילה, אך במקרה הטוב הוא רק לא מבין. במקרה הפחות טוב – הוא מפרש אחרת את המילה, כך שייתכן שאף על פי שהילד מקשיב, הוא מבין דברים אחרים לגמרי.

 

פתשגן הכתב

מעשה שארע ימחיש את האמור:

באחד הימים שב ילד צעיר לביתו, ובידו מכתב המיועד להוריו. אביו של הנער קיבל את האיגרת לידו, הרכיב את משקפיו על אפו, פרש את הנייר והחל בקריאה:

"להורי התלמיד שלום וברכה. לתשומת לבכם, בנכם התנהג היום בצורה לא יפה: הוא הציק לחבר, ובשעה שבקשתי ממנו להתנצל, סרב בתוקף. בקשתי ודרשתי שוב, אך, הוא לא הסכים בשום פנים ואופן. נא לשוחח עמו על העניין. בברכה, המלמד".

פליאה אחזה באב. לא כך הכיר את בנו מחמדו; אך אם המלמד אומר, יש להתקשר לבית המלמד, על מנת לברר במה דברים אמורים.

 

בירור דברים

שילח האב את בנו מן השטח ופנה אל הטלפון. השפופרת הורמה לאחר הצלצול הרביעי. המלמד מעבר לקו אישר את הכתוב: "בנך הציק לילד, ומשהתערבתי – הוא הפסיק. דרשתי ממנו להתנצל והוא סירב. חזרתי על דרישתי פעמיים ואף שלוש, אך הוא סירב בכל תוקף. בדרך כלל, הוא ילד טוב וממושמע. אינני יודע מה זה היה לו הפעם. סומך אני עליך, אב יקר, כי תטפל בעניין".

 

להתנצל?!

סיים האב את השיחה וקרא ליקיר להיכנס: "ספר לי, מה ארע?".

"רבתי עם אחד הילדים", סיפר הילד הנבוך, "והמלמד הגיע, אז הפסקתי, ואז  הוא שאל אותי: 'אתה מתנצל?! אתה מתנצל?! אבא, מה זה נקרא 'להתנצל'?"

כשהמלמד דרש מהילד להתנצל, הוא השתמש במילה שכלל אינה מוכרת לילד – "להתנצל". הילד הבין כי "להתנצל" הכוונה למשהו שלילי מאד כמו: ''ויתנצלו את עדיים מהר חורב'' או כמו ''וינצלו את מצרים'', וממילא, השאלה ''האם אתה מתנצל?" פירושה: ''האם אתה ממשיך בדרכך הנלוזה? שמא ההתנהגות הקלוקלת מצאה חן בעיניך, כך שאימצת אותה לאורח חיים שגרתי?"

על כך השיב הילד בביטחון מלא: לא! חלילה! הוא כבר שב מדרכו, וכבר לא יתנצל!

כשהמלמד שאל בשנית: ''אתה מתנצל?'' השיב הילד שוב וביתר עוז: ''מה פתאום?! ודאי שלא!"

וכשהמלמד שאל בשלישית, הילד כבר הבטיח בכל ליבו שלא יתנצל לעולם ועד...

כאשר המלמד כתב את הפתק, הוא כלל לא העלה על קצה דעתו כי ייתכן שילד בן שמונה אינו מבין את פירושה המילולי של המילה "להתנצל"...

על כן עלינו לדבר בצורה ברורה, במילים פשוטות ומוכרות לילד. (הסיפור אמיתי)

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים ומחבר הספרים "מתי ישמעו ילדי בקולי?" ו"שולחן השבת עם הילדים". לתגובות: 9999587bb@gmail.com 

תגיות:הורים במחשבה חיוביתהרב דוד פיירמןלהתנצל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה