כתבות מגזין

הזמר המזרחי לשעבר: "האמונה שלי לא התבטאה במעשים, אלא רק במילים ריקות מתוכן"

שמואל מויאל, סמי מיאלי לשעבר, היה זמר מזרחי מצליח, אבל איש ממעריציו לא ידע כי במשך שנים הוא נלחם בדיכאון ובעצב. "את האושר מצאתי רק כשמצאתי את היהדות", הוא אומר בראיון להידברות

  • י"ט אדר התשע"ח
שמואל מויאלשמואל מויאל
אא

במשך שנים רבות הופיע שמואל מויאל, או כפי שנקרא אז: סמי מיאלי, במועדונים ובבמות. הוא הופיע עם שירים רבים, אותם שר בטורקית ובמרוקאית, וזכה להצלחה רבה. אבל כל אותו הזמן, הוא הרגיש תמיד שמשהו חסר לו, שמשהו מונע ממנו להפוך למאושר באמת.

"הייתי עצוב, הוא מספר. "בלילות הייתי מופיע בהצלחה מול מאות אנשים, אבל בבית היכו בי החרדות והעצב. לא הייתי מאושר, למרות כל ההצלחה ולמרות שהיו לי מעריצים רבים וגם כסף. אמנם האמנתי תמיד בבורא עולם, אבל זה התבטא רק במילים, לא במעשים".

מויאל נולד במרוקו ועלה לארץ כשהיה בן שנתיים. כבן להורים גרושים, הוא חווה ילדות מורכבת. מגיל צעיר מאד בלט בקולו הערב והצלול. "לא לימדו אותי לעבוד, כשהייתי קטן", הוא אומר. "לימדו אותי רק לשיר, וזה מה שעשיתי. מגיל עשר הייתי מופיע בבר מצוות ובבריתות ואירועים, ושר. אהבתי את זה. למרות שלמדתי, רציתי רק לשיר. כל החיים שלי המוזיקה תמיד ליוותה אותי".

מויאל מספר כי גדל בבית לא דתי, בו היה קשר מועט ליהדות, אף כי תמיד האמין בה'. "היום קשה לי להבין את זה, איך בעוונותי הרבים לא שמרתי שבת, אף על פי שתמיד האמנתי. האמונה שלי לא התבטאה אצלי במעשים, אלא רק במילים ריקות מתוכן".

לאחר שירותו הצבאי, התחיל מויאל להופיע ולהוציא סינגלים שהתקבלו בהצלחה. אבל למרות ההצלחה שזכה לה, משהו תמיד היה חסר. באותה תקופה הוא נקלע למשבר אישי, שהתבטא אצלו בדיכאון גדול ובהתקפי חרדה שלא חלפו. הוא הפסיק לשיר ועזב את המוזיקה, עליה הוא מעיד שהייתה כל עולמו. "במשך שנתיים לא נגעתי במוזיקה, הייתי עצוב. הרגשתי ריקנות איומה, למרות ההצלחה".

באותן שנים נישא מויאל, ולמרבה ההפתעה, אשתו הטריה הייתה שונה ממנו מאד. "התחתנתי עם אישה שומרת מצוות, בת למשפחה דתית", הוא מספר. "אני הייתי חילוני לגמרי, אבל היא הייתה, ועדיין, דתיה לכל דבר. מתלבשת בצניעות וחובשת כיסוי ראש. על אף שהייתי חילוני, היא לא ויתרה עלי. אחרי החתונה שמרתי שבת למענה, אף שלא חבשתי כיפה. גם טלוויזיה לא הייתה לנו בבית. עשיתי הכל רק בשבילה, כדי לשמח אותה, אבל הייתה חסרה לי ההתחזקות והאמונה בבורא עולם".

באותה תקופה, הגיע מויאל לצומת דרכים, כשהוא מספר שידע שעליו להחליט מה הוא מעדיף: האם לבחור במשפחה או בקריירה. "הופעתי במועדונים ובמקומות לא טובים, והיו שם הרבה פיתויים. ידעתי שאני צריך לבחור, האם אני רוצה להמשיך להתפרסם כזמר, עם כל המחיר שזה אומר, או לבחור במשפחה. לא היו לי ספקות אפילו לא לרגע, בחרתי במשפחה. הבאתי פרנסה הביתה, אבל מעולם לא ויתרתי על החום שלי, תמיד המשכתי לשיר".

אחרי כל השנים הללו, מה גרם לך לחזור בתשובה?

"תמיד הייתי אדם מסורתי, אבל זה הכל. לא התפללתי ולא חבשתי כיפה, האמונה שלי הייתה רק בלב, אבל תמיד היה חסר לי משהו. ראיתי שאני לא שלם, שקשה לי. כל השנים תמיד הייתי אדם עצוב, אבל פתאום הבנתי שהתורה עושה אותך אדם אחר לגמרי. החלטתי לשנות את החיים שלי, לעשות תפנית ולנסות משהו אחר. אמרתי לעצמי שאם אחזור בתשובה, העצב והחרדות ייעלמו, וכך היה".

בין השאר, מויאל מספר כי אחד הגורמים הגדולים להתחזקותו היו הרצאות של רבני הידברות אותן שמע במשך היום. "התחלתי לשמוע הרצאות של הרב זמיר כהן ושל הרב יגאל כהן, ודרכם התקרבתי לאמונה בבורא עולם. יש לי הכרת הטוב גדולה להידברות, זה מקום של קודש".

לאחר שהתחיל התקרב ליהדות, פנה מויאל לרב דוד אבוחצירא שייעץ לו להחליף את שמו ל"שמואל" במקום סמי. מויאל ציית והחליף את שמו, ועם השינוי, הוא מספר שנולד אדם חדש. "הייתי תמיד אדם רגזן שנוח לכעוס", הוא מספר. "הייתי כועס על שטויות, על דברים הכי קטנים, ופתאום בבת אחת הכל השתנה. אין כעס ואין עצבים. החזרה בתשובה הפכה אותי לאדם שלם, רגוע יותר ושמח יותר".

מהן התגובות שקיבלת מהסביבה?

"לאשתי תמיד כאב מאד שאני לא שומר תורה ומצוות. היא אישה צדיקה, הולכת רק עם שמלות וכיסוי ראש, והיה כואב לה מאד כאנשים היו באים אליה ברחוב ואומרים לה: "זה בעלך?! לא יכול להיות!". כשהתחלתי לחזור בתשובה לא הייתה כזו שמחה בעולם. הברכות שקיבלתי מאשתי והתגובות מאנשים שהכירו אותי מהשנים בהן הופעתי, היו שוות את כל הקשיים. כשהייתי זמר מצליח, היו אנשים מצטלמים איתי ברחוב, היום אחרי שחזרתי בתשובה, אני רואה תגובות הרבה יותר חמות. חיבוקים ונשיקות אני מקבל ברחוב. למרות שהיה לי וילות וכסף ומכוניות, היו חסרים לי השקט והשלווה שבתורה. התורה היא הכל בשבילי".

כשרק החל להתקרב ליהדות, מספר מויאל שהופיע באיזה אירוע. בזמן שהופיע, ניגש אליו אדם אלמוני, שאת זהותו מויאל אינו יודע עד היום, וביקש ממנו לחבוש כיפה. "הוא אמר לי: "יש לך זכות לשמח אנשים, תשתדל שהכיפה הזאת לא תרד לך מהראש", ומאותו הרגע הכיפה נשארה. חזרתי אז הביתה ואמרתי לאשתי: "הכיפה לא תרד ממני יותר לעולם!".

השינוי שעבר עליו, התבטא בין היתר גם במוזיקה שלו. "לצערי שימחתי אנשים עם שירים לא דתיים, אבל החלטתי לשנות את זה, לנסות לתקן". מויאל הוציא חלק גדול משיריו מחדש, הפעם בגרסאות דתיות ונקיות. חלק גדול משיריו כיום, הוא מספר, הם שירי פיוטים ובקשות. 

גם סדר היום שלו השתנה לחלוטין, כאשר היום הוא מקדיש חלק גדול מזמנו ללימוד תורה ולשמיעת שיעורי תורה של רבני הידברות. שאיפתו הגדולה, בימים אלו, הוא אומר, היא לצאת ולחזק אנשים עם סיפורו האישי. "אני חושב שהרבה אנשים יכולים להתחזק מזה שאני, שהייתי זמר מצליח והיו לי כסף, וילות ומכוניות וכל מה שאפשר, חזרתי בתשובה. מה שחשוב לי עכשיו, יותר מהשירה, זה להופיע ולחזק אנשים. אני רוצה לומר להם: אם אני, סמי מיאלי לשעבר, יכולתי לחזור בתשובה, גם אתם יכולים".

תגיות:זמרשמואל מויאלסמי מויאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה