דמויות ביהדות

מאשת ירבעם ועד יעקב אבינו – חמש דמויות בתנ’’ך שהתחפשו

איזו תחפושת השיגה את מטרתה, ואיזו לא צלחה את משימתה? ומי התחפש לאחיו? הסיפורים מאחורי התחפושות של 5 דמויות בתנ"ך

  • ט"ו אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא
  1. יעקב אבינו  – בעצת רבקה, יעקב התחפש לאחיו עשיו כדי שיצחק יעניק לו את הברכה שהתכוון לתת לעשיו. התחפושת השיגה את מטרתה ויצחק אכן מברך את יעקב באומרו: "הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו".

 

  1. שאול המלך - כאשר שאול המלך הלך אל בעלת האוב מעין דור הוא התחפש, משום שידע שאם בעלת האוב תזהה אותו, היא תסרב לתת לו את שירותיה: "וַיִּתְחַפֵּשׂ שָׁאוּל, וַיִּלְבַּשׁ בְּגָדִים אֲחֵרִים, וַיֵּלֶךְ הוּא וּשְׁנֵי אֲנָשִׁים עִמּוֹ, וַיָּבֹאוּ אֶל-הָאִשָּׁה לָיְלָה". כאשר שמואל עולה באוב מבינה בעלת האוב מי הגיע אליה וזועקת: "לָמָּה רִמִּיתָנִי וְאַתָּה שָׁאוּל".

 

  1. אשת ירבעם – ירבעם מלך ישראל שולח את אשתו אל הנביא אחיה השילוני, כאשר בנם אביה חולה. למרות עיוורונו של הנביא מורה ירבעם לאשתו: "קוּמִי נָא וְהִשְׁתַּנִּית, וְלֹא יֵדְעוּ כִּי אַתְּ אֵשֶׁת יָרָבְעָם", במחשבה שאולי הנביא לא יזהה אותה כאשת המלך וירחם על האישה המתחננת על גורלו של בנה. התחפושת הזאת לא צולחת לאחר שה' מגלה את אוזנו של הנביא כי היא אשתו של ירבעם, והנביא מודיע לה על מותו הקרוב של אביה בנה.

 

  1. אחאב מלך ישראל - כאשר יהושפט ואחאב יוצאים למלחמה במלך ארם, אחאב מתחפש, ומציע גם ליהושפט לעשות כן: "וַיֹּאמֶר מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל אֶל-יְהוֹשָׁפָט, הִתְחַפֵּשׂ וָבֹא בַמִּלְחָמָה, וְאַתָּה, לְבַשׁ בְּגָדֶיךָ; וַיִּתְחַפֵּשׂ מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וַיָּבוֹא בַּמִּלְחָמָה". התחפושת אינה מצילה את אחאב, והוא נהרג בקרב.

 

  1. האישה החכמה מתקוע  - לאחר תקופת גלות ארוכה בה ברח אבשלום, בנו של דוד המלך, אל סבו לאחר שהביא למותו של אחיו אמנון. החליט יואב בן צרויה, שר צבאו של דוד המלך, לעשות מעשה אשר ישיב אותו לבית אביו. יואב בן צרויה פנה לאישה החכמה מתקוע, אשר שמה לא מוזכר, וביקש ממנה לפנות לדוד המלך כשהיא מתחזה לאלמנה אבלה המבקשת מהמלך להציל את חיי בנה, שהרג את אחיו, מידיהם של בני משפחתו המבקשים להמיתו. דוד משתכנע כי הצדק עמה ולא עם גואלי דמו של בנה, ומוצא את הדמיון בין סיפורה של האישה לאבשלום בנו. הוא מרשה לאבשלום לשוב לירושלים מגלותו.
תגיות:תנ"ךתחפושתחמישה מי יודע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה