חדשות בארץ

מליאת הכנסת אישרה: המשטרה תוכל לעכב החזרת גופות מחבלים

החוק הנותן סמכות למפקד מחוז לעכב החזרת גופות במידה ויש חשש להסתה בלוויה, עבר בקריאה ראשונה. ארדן: "למחבל שרצח חפים מפשע אין זכות לכבוד האדם וחירותו". כצפוי, ח"כ זחאלקה זעם

  • י"ג אדר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המאבק בטרור, במסגרתה הוצע כי למפקד מחוז במשטרה תהיה הסמכות להורות בצו על תנאים לעריכת לוויה של מחבל או על צו עיכוב מסירת גופתו. על פי הצעת החוק, הצו יינתן במידה והתעורר חשש ממשי שקיום ההלוויה יוביל לפגיעה חמורה בביטחון הנפש או שיתבצע מעשה טרור. עוד הוצע, כי הסמכות לביקורת על הצווים תהיה נתונה לבג"ץ. המשמעות היא פשוטה: המשטרה תוכל מעתה לעכב את החזרת גופות המחבלים כאשר היא תחשוב שההלוויה תשמש להסתה. ההצעה, אגב, עברה ברוב של 57 מול 11.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "גל הטרור האחרון שהחל באוקטובר 2015 התאפיין בפיגועים שבוצעו בידי מפגעים בודדים אשר הושפעו, בין השאר, מהסתה, והביא לדיון מחודש את שאלת המדיניות בעניין עיכוב גופות מפגעים שביצעו מעשי טרור. כחלק מההתמודדות עם הפרות סדר חמורות שמתרחשות במהלך אירועי לוויה של מי שנהרגו בקשר עם ביצוע מעשה טרור או ניסיון לבצעו אשר עלולות להגיע לכדי פגיעה בחיי אדם, התנתה משטרת ישראל תנאים אשר נועדו להבטיח את שלומו של הציבור וביטחונו ולמנוע ביצוע מעשי טרור במהלך אירוע הלוויה או בסמוך לו. במקרים מסוימים, הוחזקו גופות המפגעים שביצעו את מעשי הטרור בידי המשטרה עד לקבלת התחייבות למילוי התנאים".

כזכור, בעתירה שהוגשה בעניין השבת גופות המפגעים שביצעו את הפיגוע במתחם בהר הבית בחודש יולי 2017, בו נרצחו שני שוטרים, הציגה משטרת ישראל לבית המשפט את הסיכונים האפשריים בקיום לוויות המפגעים. המשטרה סברה שקיים חשש ממשי לביטחון הנפש והרכוש ולפיכך היא רשאית לעכב את החזרת הגופות כדי להבטיח את צמצום הסיכון. בפסק הדין שניתן בבג"ץ ג'בארין ביום ביולי בשנה שעברה קבע בית המשפט כי החוק אינו מאפשר לעכב השבת גופות ולכן היה צורך בהצעת חוק שתסדיר את הנושא. 

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר: "אני לא חושב שמחבל שרצח חפים מפשע, יש לו זכות לכבוד האדם וחירותו. היא בטח לא צריכה לגבור על זכותם של הקורבנות שלו ועל זכותו של הציבור להגנה מפני הלוויות שבהן יש הסתה חמורה ובהלוויות הללו יש הזדהות הלל וכבוד לאותו רוצח שפל, ואין ספק שזה עלול לגרום לצעירים מוסתים קיצונים ללכת בעקבותיהם של אותם מרצחים". ח"כ ג'מאל זחאלקה זעם על דבריו ואמר: "מניעת קבורתו של אדם הוא מעשה בזוי. כל התרבויות מגדירות את קבורת המת כמצווה ואת מניעת קבורת המת כמעשה נבלה. אתם מוציאים שם רע ליהדות".

תגיות:הכנסתמחבליםהחזרת גופות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה