ותן חלקנו

ותן חלקנו: מה מתרחש אצלך בלב?

דַּוְקָא עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף נָתַן הָמָן הָרָשָׁע לַאֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הָרָשָׁע. לֹא תִשְׁעַת אֲלָפִים תְּשַׁע מֵאוֹת תִּשְׁעִים וָתֵשַׁע, וְלֹא עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים וְאֶחָד. עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים! מַה יֵּשׁ בַּמִּסְפָּר הַזֶּה? עַל כָּךְ – בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ

  • י"ב אדר התשע"ח
אא

אָמַר לוֹ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ: …אִם אוֹתָם הַיְּהוּדִים שֶׁהֵם מַשְׁכִּימִים וְאוֹמְרִים "ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד", אֵינִי מוֹכְרָן לְךָ, שֶׁהֵם פִּקָּדוֹן בְּיָדִי; וּמִתְיָרֵא אֲנִי שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה לִי כְּשֵׁם שֶׁעָשָׂה לְפַרְעֹה וּלְסִיחוֹן וּלְעוֹג וְלִשְׁלֹשִׁים וְאֶחָד מְלָכִים וּלְסִיסְרָא וּלְיָבִין וּלְסַנְחֵרִיב. זָכוּר אֲנִי מַה שֶּׁעָשָׂה לִנְבוּכַדְנֶצַּר שֶׁהֶחֱרִיב אֶת בֵּיתוֹ, שֶׁנִּתְעַנָּה… וְכֵן לְבֵלְשַׁצַּר… אָמַר לוֹ הָמָן: אֱמֶת הֵן כָּל הַדְּבָרִים שֶׁאָמַרְתָּ, שֶׁהָיוּ בִזְמַן שֶׁהקב"ה רָצוּי לָהֶם; אֲבָל עַכְשָׁיו שֶׁנֶּחֱרַב בֵּיתוֹ וּמִקְדָּשׁוֹ, הוּא כָעוּס עֲלֵיהֶם. אָמַר לוֹ: אֲנִי סוֹכֵם לְךָ חֶשְׁבּוֹן - שִׁשִּׁים רִבּוֹא כְּשֶׁיָּצְאוּ מִמִּצְרַיִם, נָתְנוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא, בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת; וַהֲרֵי עוֹלֶה מִבֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כָּסֶף (ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים אחרים, נוסח ב', פרשה ג')

 

בְּמַהֲלַךְ הַשִּׂיחָה בֵּין אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ לְהָמָן עַל הַשְׁמָדַת הַיְּהוּדִים, הִבִּיעַ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת חֲשָׁשׁוֹ בִּפְנֵי הָמָן: אִם אֶתְנַכֵּל לַיְּהוּדִים שֶׁהֵם מַשְׁכִּימִים וּמְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם, "ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד", אֵינִי מוּכָן לְמָכְרָם לְךָ לְהַשְׁמָדָה, כִּי הֵם פִּקָּדוֹן בְּיָדִי מֵאֵת ה' לִשְׁמֹר עֲלֵיהֶם, וּמִתְיָרֵא אֲנִי שֶׁיַּעֲנִישֵׁנִי כְּשֵׁם שֶׁהֶעֱנִישׁ אֶת פַּרְעֹה, סִיחוֹן, וָעוֹג, שְׁלֹשִׁים וְאֶחָד הַמְּלָכִים שֶׁבְּאֶרֶץ כְּנַעַן, סִיסְרָא, יָבִין וְסַנְחֵרִיב. אֵינִי שׁוֹכֵחַ אֶת מַה שֶּׁעָשָׂה לִנְבוּכַדְנֶאצַּר שֶׁהֶחֱרִיב אֶת בֵּיתוֹ, שֶׁהִתְעַנָּה בְיִסּוּרִים, וְכֵן אֶת בֵּלְשַׁאצַּר הֶעֱנִישׁ.

הֱשִׁיבוֹ הָמָן: אֱמֶת, כָּל הַדְּבָרִים שֶׁאָמַרְתָּ הִתְרַחֲשׁוּ בִּזְמַן שֶׁהָיוּ רְצוּיִים להקב"ה, אַךְ כָּעֵת בֵּית הַמִּקְדָּשׁ חָרַב וַה' כּוֹעֵס עֲלֵיהֶם.

הִשְׁתַּכְנַע אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְעָרַךְ חֶשְׁבּוֹן עִם הָמָן, שֶׁכַּאֲשֶׁר יָצְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם הָיוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא שֶׁנָּתְנוּ מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, וּסְכוּם זֶה עוֹלֶה לַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף. אוֹ-אָז סִכֵּם הָמָן: "וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ".

* * *

הַסְּכוּם שֶׁל עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים מְסַמֵּל הַרְבֵּה מְאֹד, אָמְרוּ גְדוֹלֵי הַחֲסִידוּת, עַל פִּי יְסוֹד יָקָר וְנִפְלָא שֶׁגִּלָּה הַ"בַּעַל שֵׁם טוֹב" הַקָּדוֹשׁ, זיע"א.

הַבעש"ט אָמַר כִּי בִפְנִימִיּוּת הַלֵּב שֶׁל כָּל יְהוּדִי מִיִּשְׂרָאֵל רוֹחֵשׁ נִיצוֹץ קָדוֹשׁ וְטָהוֹר, הַקָּשׁוּר בַּבּוֹרֵא בַּעֲבוֹתוֹת אַהֲבָה, וְגַם אִם יִתְרַחֵק מְאֹד מִן הַדֶּרֶךְ, לֹא תִדְבַּק הַטֻּמְאָה אֶלָּא בְחִיצוֹנִיּוּתוֹ, אַךְ אוֹתָהּ נְקֻדָּה פְנִימִית תִּוָּתֵר צֶחָה, קְדוֹשָׁה וּטְהוֹרָה.

לְפִיכָךְ נִקְרָאִים יִשְׂרָאֵל כֻּלָּם "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים"  - אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ כָּאֵלּוּ שֶׁלְּפִי הַמַּעֲשִׂים הַחִיצוֹנִיִּים שֶׁלָּהֶם אִי אֶפְשָׁר לִקְרֹא לָהֶם 'צַדִּיק', אַךְ מִצַּד הַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית הַטְּהוֹרָה שֶׁבְּלִבָּם, שֶׁמֵּעוֹלָם לֹא נִכְתְּמָה, הֵם צַדִּיקִים.

וְכָךְ כָּתַב הָאַדְמוֹ"ר הַזָּקֵן, בַּעַל "הַתַּנְיָא", זיע"א: "וּבִפְנִימִיּוּת לִבּוֹ שֶׁל כָּל יְהוּדִי הוּא מַאֲמִין בַּה', יִתְבָּרֵךְ, בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, עַד שֶׁאֲפִלּוּ קַל שֶׁבַּקַּלִּים וּפוֹשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל מוֹסְרִים נַפְשָׁם עַל קְדֻשַּׁת ה' עַל הָרֹב, וְסוֹבְלִים עִנּוּיִים קָשִׁים וּבִלְבַד שֶׁלֹּא לִכְפֹּר בַּה' אֶחָד".

לְפִיכָךְ נִצְטַוִּינוּ לֶאֱהֹב כָּל יְהוּדִי בַּאֲשֶׁר הוּא, כִּי בְכָל אֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל יֵשׁ נִיצוֹץ קָדוֹשׁ וְטָהוֹר הַקָּשׁוּר בַּה' בְּקֶשֶׁר נִצְחִי; וּמִבְּחִינַת הַטּוֹב הַגְּנוּזָה בְקִרְבּוֹ אָנוּ מְחֻיָּבִים לֶאֱהֹב אוֹתוֹ.

הָאֶפְשָׁרוּת הַיְחִידָה לִפְגִימַת אוֹתָהּ נְקֻדָּה פְּנִימִית הִיא כַאֲשֶׁר הָאָדָם כּוֹפֵר בַּה', חַס וְחָלִילָה. כֹּחַ הַכְּפִירָה מְסֻגָּל לְהַחְשִׁיךְ גַּם אֶת נְקֻדַּת הַזֹּהַר הַזּוֹ שֶׁאֵינָהּ כָּבָה בַּתְּהוֹמוֹת הָעֲמֻקִּים בְּיוֹתֵר.

יָדַע הָמָן הָרָשָׁע שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הִשְׁתַּחֲווּ לַצֶּלֶם בִּתְקוּפַת נְבוּכַדְנֶאצַּר, וְחָשַׁב כִּי בְעִקְּבוֹת כָּךְ נִפְגְּמָה בְקִרְבָּם הַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית, וַה' אֵינוֹ מֵגֵן עֲלֵיהֶם כְּבֶעָבָר. לְפִיכָךְ הוּא רָצָה לָתֵת עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר כָּסֶף. עֶשֶׂר - בְּגִימַטְרִיָּה הָאוֹת י', הָאוֹת הַקְּטַנָּה בְּיוֹתֵר בְּצוּרָתָה, הָרוֹמֶזֶת לַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית הַטְּהוֹרָה שֶׁבְּלֵב כָּל יְהוּדִי.

וְכָךְ מְפָרֵשׁ הָרַב הַקָּדוֹשׁ רַבִּי יִצְחָק אַיְזִיק מִקּוֹמַרְנָא זיע"א בְּסִפְרוֹ "כֶּתֶם אוֹפִיר" אֶת הַנֶּאֱמָר: "וְאֵת פָּרָשַׁת הַכֶּסֶף אֲשֶׁר אָמַר הָמָן לִשְׁקוֹל עַל גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ בַּיְּהוּדִיים לְאַבְּדָם"  - הָמָן חָשַׁב שֶׁגִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ, הַחֵלֶק הַנִּסְתָּר וְהַקָּדוֹשׁ שֶׁבְּכָל יְהוּדִי, כְּבָר אָבוּד. לְפִיכָךְ נִכְתַּב בְּפָסוּק זֶה יְהוּדִיים בְּתוֹסֶפֶת י' יְתֵרָה, לְרַמֵּז עַל הַנְּקֻדָּה הַפְּנִימִית.

בְּרַם, טָעָה הָמָן הָרָשָׁע, כִּי לֹא יָדַע שֶׁהִשְׁתַּחֲווּ לַצֶּלֶם רַק מִן הַשָּׂפָה וְלַחוּץ וְלֹא מִתּוֹךְ כְּפִירָה, וְהקב"ה נוֹתַר קָרוֹב לְעַמּוֹ יִשְׂרָאֵל וְקָשׁוּר בָּהֶם כְּמֵאָז וּמִקֶּדֶם; וּכְנֶגֶד מַה שֶּׁרָצָה לִפְגֹּם בִּבְחִינַת הָאוֹת י' שֶׁבְּעֹמֶק לִבָּם שֶׁל יִשְׂרָאֵל, נֶהֶרְגוּ עֲשֶׂרֶת בָּנָיו.

הַדְּבָרִים מְלַמְּדִים אוֹתָנוּ כִּי יֵשׁ לְהַעֲרִיךְ וּלְכַבֵּד כָּל יְהוּדִי, בְּכָל מַצָּב, כִּי כָל יְהוּדִי יָקָר מְאֹד לִפְנֵי ה' וְחָבִיב בְּעֵינָיו, כְּמוֹ חֲבִיבוּתוֹ שֶׁל בֵּן יָחִיד שֶׁנּוֹלַד לְהוֹרָיו לְאַחַר מֵאָה שְׁנוֹת צִפִּיָּה.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנויהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה