פרשת תצוה

פרשת תצוה: רק להדליק את הניצוץ

"הבן חזר בתשובה? אוי ואבוי, אתה חייב לבדוק את המזוזות..." – על הניצוץ היהודי החבוי בכל אדם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שני חברים חילונים נפגשים אחרי זמן רב שלא התראו.

  • "ויקטור, מה נשמע, מה חדש אצלך?".   
  • "אל תשאל, הבן הגדול שלי חזר בתשובה".
  • "אוי, רחמנא ליצלן, אני משתתף בצערך, לא יודע מה אני הייתי עושה במצבך".

אחרי זמן מה הם שוב נפגשים, ושוב בשורות לא פשוטות:

  • "ויקטור, נו, מה חדש?".
  • "אל תשאל, גם הבת שלי חזרה בתשובה"...
  • "אוי ואבוי, מה אתה אומר, ממש צרה רודפת צרה... תשמע, אין ברירה, אתה חייב לבדוק את המזוזות...".

מסקנה: בכל יהודי יש ניצוץ חבוי, גם אם הוא עצמו מתכחש לו.

* * *

המדרש (שמו"ר ל"ו, א') מבאר שבפסוק "ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור" (שמות כ"ז, כ') נמשלו בני ישראל לשמן זית, ומדוע? "כל המשקים, אדם מערב בהם, ואינו יודע איזה תחתון ואיזה עליון, אבל השמן, אפילו אתה מערבו בכל המשקין שבעולם, הוא נתון [צף] למעלה מהן".

אומר על כך הגאון רבי סולימאן אוחנא זצ"ל מתלמידי האר"י ז"ל, שדברי המדרש מכוונים לכל יהודי באשר הוא. לא משנה כמה הוא "שקע" והתערבב בטומאות ובשיקוצי העולם הזה, רק תפיח בו את הניצוץ היהודי, והוא "יצוף" במהירות החוצה כמו שמן, ויחזור לאביו שבשמים.

* * *

בהקשר לכך, מביא הרב בני דוד זצ"ל, מחכמי ג'רבא, מעשה נאה:

שליח מארץ ישראל הגיע בנדודיו אל כפר נידח ורחוק. החמה שקעה, והשליח תר אחר מקום ללון. עד מהרה הוזמן אל ביתו של אחד התושבים, צורף במקצועו, שאירחו בחפץ לב.

למחרת, עוד בטרם זרחה החמה, כבר היה הצורף המארח שקוע במלאכתו. התבונן השליח במעשיו, וראה כיצד עמל הוא להבעיר את האש בתנור. נושף היה בחוזקה בפיו ומניף על האש בגד ישן בכדי שתגדל הלהבה ותתלהט.

"מדוע אינך משתמש במפוח?" פנה אליו השליח בתמיהה "אילו היית נעזר במפוח, לא היית מתעייף כל כך בניסיונך להעלות את הלהבה!". הפסיק הצורף מנפנופיו ושאל בפליאה "מפוח? מעולם לא שמעתי על דבר כזה!".

"אם כן", הבטיח לו השליח, "כשאגיע לעיר הגדולה, אזכור בלי נדר לרכוש עבורך מפוח, כאות תודה על האירוח, ואשלח אותו אליך עם שליח". אמר ועשה. רכש את המפוח ושלחו אל הצורף על ידי שליח נאמן.

כעבור מספר שנים, נקלע האיש שוב לאותו כפר, ומצא את הצורף עסוק במלאכתו. כאשר הבחין השליח כי הנפח אינו משתמש במפוח שקנה עבורו, אלא מלבה את האש בדרכו הפרימיטיבית, התאכזב ביותר. מששאלו לפשר הדבר, קבע הנפח בביטול: "המפוח, כלי בלתי מוצלח!". בירר השליח כיצד ניסה להשתמש בו, והנפח הסביר בתמימות: "הנחתי בתנור גחלים, ונפחתי במפוח, אולם הגחלים נשארו כבויים ולא התלקחו!".

"הלא הגחלים ישארו כבויים לעד, אלמלא תדליק את הניצוץ הראשון", הסביר השליח לכפרי, והוסיף "לוּ היית מדליק ניצוץ קטן, היה המפוח מסייע בידך להבעיר אש גדולה!".

סיפור זה טומן בחובו מוסר השכל נפלא: כדי לקרב יהודי, יש לעורר בו את הניצוץ הטהור החבוי בעומק נשמתו, לתת לו להרגיש את הטעם המתוק בעשיית המצוות, ואז ממילא ירגיש איך בוערת בלבו שלהבת קודש גדולה ומאירה של אהבת התורה והמצוות, כנאמר "טעמו וראו כי טוב ה'" – די בטעימה כדי לראות את טוב ה'.

תגיות:פרשת תצוהניצוץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה