חדשות בארץ

הצעת החוק שעוררה סערה ונפלה: תרומת איברים ללא הסכמתכם

מליאת הכנסת דחתה הצעה של ח"כ מוסי רז, שהציע כי אדם שלא ימסור לפני מותו הודעה מפורשת על סירובו, אבריו ייתרמו. ח"כ ליצמן עמד בראש המתנגדים: "חולק על כך. אין מצב אוטומטי"

  • ז' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק השתלת אברים של חבר הכנסת מוסי רז וקבוצת חברי כנסת, אולם קודם לכן זו עוררה סערה במליאה. על פי ההצעה, שכאמור נדחתה, הוצע לשנות את ברירת המחדל בנוגע לתרומת איברים, כך שאדם שלא מסר הודעת סירוב על תרומת אבריו, יראו זאת כאילו הסכים ליטול איברים מגופו לאחר מותו. הצעת החוק עוררה סערה בקרב רוב חברי הכנסת, שהתנגדו מפורשות לכך.

מי שעמד בראש המתנגדים היה סגן שר הבריאות יעקב ליצמן. 56 חברי כנסת התנגדו לה, ורק 18 תמכו בעוד שארבעה נמנעו מלהצביע. ליצמן השיב: "ההנחה שעומדת מאחורי שיטה זאת היא שאדם שלא הביע בחייו באופן אקטיבי כי הוא מתנגד לכך שישתמשו באבריו לאחר מותו, קיימת הנחה מכוח החוק כי הוא הסכים לכך. על זה אני חולק. אין מצב אוטומטי. לאורך השנים מודל זה נבחן על ידי משרד הבריאות במסגרת ועדות שונות אשר המליצו שלא לאמץ מודל זה עוד יצוין, כי במסגרת הצעת חוק השתלות איברים מודל זה נבחן על ידי ועדת העבודה הרווחה והבריאות אשר לאחר דיון מעמיק החליטה הוועדה, שלא לאמץ את המודל ולא להכליל אותו במסגרת חוק השתלות איברים".

ח"כ רז הסביר כי מדובר ב"הצלת חיים נטו ודיני נפשות", אשר מועתק ממדינות אחרות בעולם. "ישראלים שזקוקים כאן להשתלת איברים, נוסעים למדינות הללו בעולם על מנת שיצילו אותם שם לאחר שאצלנו קיים חוק מאוד מסורתי ומאוד לא מספיק כדי לפתור את הבעיה", הסביר וכתב בדרבי ההסבר: "הצעת חוק זו אינה משנה את הדין לגבי נפטרים, שהביעו בחייהם את רצונם כי אבריהם לא ישמשו לצורכי השתלה לאחר מותם, אלא עוסקת רק במי שלא הביע דעה מפורשת האוסרת על נטילת אברים לאחר המוות לשם השתלה. על פי נתוני המרכז הישראלי להשתלות, רוב גדול מקרב קרוביהם של הנפטרים שחתמו על כרטיס אדי נותנים את הסכמתם לתרומה. ואולם, רוב קרוביהם של אלה שלא הביעו דעה לכאן או לכאן מביעים התנגדות להנצלת אברי הנפטר לצורכי השתלה. התוצאה היא כי מספר התורמים בפועל בישראל הוא קטן מדי ביחס לביקוש".

ליצמן סיכם את הדיון בדחיית ההצעה ואמר כי ועדת מומחים שהוקמה בעבר קבעה שאין לאמץ המודל של "הסכמה משוערת", כלומר שאדם שלא סירב מפורשות לכך אביו יילקחו ממנו.

תגיות:תרומת איבריםהצעת חוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה