חדשות ומשמעותן

פילבר, גרסטל, אלוביץ’ וחפץ: כל מה שרצית לדעת על תיקי 4000 ו-1270

ההתפתחויות האחרונות בחקירת ראש הממשלה מטלטלות את המערכת הפוליטית. מורה נבוכים מסודר לכל התפתחויות האחרונות

  • ו' אדר התשע"ח
שלמה פילבר (צילום: פלאש 90)שלמה פילבר (צילום: פלאש 90)
אא

מהו תיק 4000?

תיק 4000, המכונה גם "תיק בזק", החל בראשיתו כחקירה שבדקה אם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ', שילם על חשבוננו סכום מופרז כדי לרכוש מעצמו מניות של חברת "yes". עם זאת, הגילויים אליהם נחשפו החוקרים העלו חשד חדש לפיו משרד התקשורת, בראשו עמד אז ראש הממשלה בנימין נתניהו, שיתף פעולה עם אלוביץ', כשההטבה בתמורה היא סיקור אוהד של נתניהו ורעייתו שרה באתר החדשות וואלה! News.

הפרשה החלה כאשר לפני כארבע שנים, רצה אלוביץ' למזג בין בזק לחברת yes, מיזוג המצריך אישור ממשרד התקשורת. מנכ"ל המשרד באותה תקופה, אבי ברגר, טרפד את העסקה. כשנתניהו מינה את עצמו לאחר הבחירות האחרונות לתפקיד שר התקשורת, הוא הדיח את ברגר מתפקידו בשיחת טלפון ומינה במקומו את איש אמונו, שלמה פילבר, שאישר במהירות את האיחוד.

עסקת המיזוג בין שתי חברות התקשורת הייתה קריטית לאלוביץ', שהיה זקוק לכסף כדי לשלם את חובותיו לבנקים. באותה תקופה, הפך בעל השליטה בבזק, להיות תלוי בממשלה לצורך החזרת חובותיו. השאלה המרכזית בחקירה מנסה לגלות האם הוא הטה בתמורה את הסיקור התקשורתי באתר וואלה, המשתייך לקבוצת בזק, לטובת נתניהו ורעייתו.

מהן ההתפתחויות הדרמטיות האחרונות?

בשבוע האחרון חלו שתי התפתחויות דרמטיות בחקירות ראש הממשלה, שטלטלו את כל המערכת הפוליטית. הראשונה שבהן היא תיק 1270, בה חוקרת המשטרה את החשדות לפיהן ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו ואחד האנשים המקורבים לבני הזוג, מסר הצעת שוחד לשופטת הילה גרסטל. ההצעה כללה לכאורה את הדיל הבא: סגירת תיק המעונות נגד שרה נתניהו בתמורה למינויה של גרסטל לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה.

התפתחות שניה ודרמטית לא פחות היא זו שחלה בתיק 4000, החוקר כאמור את הקשר בין משרד התקשורת לבזק. שלמה פילבר, לשעבר מנכ''ל משרד התקשורת ומי שהיה בזמנו איש המפתח בקשר בין נתניהו לאלוביץ', חתם על הסדר עד מדינה. המשטרה חושדת  שפילבר, שהיה מקורב מאד לנתניהו, פעל כדי לסכל את הרפורמה שיזם גלעד ארדן בתחום התקשורת הקווית, וזאת במטרה להיטיב עם אלוביץ'. הטבות אלו בוצעו לכאורה ולפי החשד, בתמורה לסיקור חיובי של בני הזוג נתניהו באתר החדשות וואלה! News.

שאול אלוביץ' (צילום: פלאש 90)שאול אלוביץ' (צילום: פלאש 90)

עד כמה זה אכן דרמטי שפילבר יהיה עד מדינה?

בגדול, הכל תלוי כמובן במידע שנמצא ברשותו של פילבר. פילבר, מתוקף תפקידו כמנכ''ל משרד התקשורת, היה איש המפתח בקשר בין נתניהו לבין כלי התקשורת. הוא היה אחראי לביצוע של כמה רפורמות בשוק וגם לסיכולן של רפורמות אחרות. במערכת היחסים בין "בזק" לנתניהו פילבר היה האיש הדומיננטי שריכז את העבודה הממשלתית בנושא. אם יש מישהו שיכול למסור מידע על מעשים פליליים שקשורים לראש הממשלה, אם היו כאלה, זהו כנראה האיש.

אם הפרקליטות בחרה לחתום עם פילבר על הסכם עד מדינה, התרחיש הסביר הוא שהוא מספק עדות מפלילה על נתניהו. מנגד, גם כשנחתם הסכם עד מדינה עם איש סוד אחר של נתניהו, ארי הרו, היה נראה שהוא יסלול את הדרך לכתב אישום. מאז התעוררו ספקות לגבי התרומה שלו לתיקים.

כמובן, חשוב לציין, כי בשלב זה נתניהו עדיין לא נחקר כחשוד בתיק 4000.

האם המשטרה תצליח לגבש תיק נגד נתניהו?

ברשות המשטרה יש כיום התכתבויות בין אנשי נתניהו לאנשי אלוביץ' בנוגע להטיית הסיקור בוואלה. כמו גם עדות מפתח שמסר מנכ"ל וואלה, אילן ישועה. לאחר שפילבר הפך לעד מדינה, במידה והוא אכן נושא ברשותו מידע שיכול להפליל את נתניהו, יש סיכוי לא מבוטל שהמשטרה תגבש תשתית ראייתית נגד נתניהו.

מה נחשף בתיק 1270?

השבוע נחשף כי למשטרה הגיע מידע לפיו בשנת 2015 הציג יועץ התקשורת אלי קמיר הצעה שנמסרה מפיו של יועץ התקשורת ניר חפץ המקורב לנתניהו, בה הוא הציע לה לסגור את תיק המעונות בתמורה לכך שתיבחר לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. גרסטל סירבה, ומנדלבליט נבחר לתפקיד.

ניר חפץ (צילום: פלאש 90)ניר חפץ (צילום: פלאש 90)

בזמן ההצעה עצמה, גרסטל לא פנתה למשטרה, אף ששיתפה אותה עם כמה ממקורביה, כולל השופטת אסתר חיות, שכיום מכהנת בית המשפט העליון.

האם נתניהו חשוד גם בפרשה 1270?

ראש הממשלה הכחיש כל ידיעה בנוגע לפנייה של חפץ לגרסטל. בשלב זה הוא גם לא חשוד במסגרת הפרשה החמורה, וייתכן מאוד שגם לא יהיה חשוד בה. נתניהו, וגם רעייתו, שרה, עשויים להתבקש למסור עדות פתוחה בפרשה, אולם ספק רב אם בידי המשטרה ראיות הקושרות אותם לנושא.

תגיות:חקירותפרשת נתניהותיק 4000

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה