שו"ת התניא

שו"ת התניא: אני יכול להכריח את עצמי לאהוב את ה’?

היהדות מעניינת אותי בעיקר מהצד השכלי. אני מכיר בגדולתו של א־לוהים ושואף לדעת עליו כל מה שאפשר. מה שאני לא כל־כך מתחבר אליו, זו הנטייה של החסידות להתעסק הרבה ברגשות כלפיו. לאהוב אותו? לפחד ממנו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נטייה נפשית היא לגיטימית. כל אדם הוא יצור חד פעמי ויש לו איזון משלו בין שכלתנות לרגשנות. אבל אי־אפשר להתעלם לגמרי מחלק כל־כך חשוב של הנפש כמו עולם הרגש. למדנו קודם שיש נפש, רוח ונשמה - אופי, רגש ושכל. אבל בסופו של דבר הנשמה היא אחדות אחת, ויש קשרים הדוקים מאוד בין המרכיבים השונים שלה.

התניא מסביר שעולם הרגש, המידות שבלב, הוא המשך טבעי של עולם השכל, והרגשות השונים שמתעוררים בלב הם בעצם ה"ילדים" של הכוחות שפועלים בשכל - חכמה ובינה. כלומר: אם השכל עובד נכון וטוב, מוכרח להיוולד בלב רגש כלשהו. אם ניקח דוגמה מיחסים שבין אנשים: כשאתה מבין היטב שמישהו עשה לך טובה ענקית, התוצאה היא שאתה מרגיש אהבה כלפיו. כשאתה תופס שמישהו תכנן תעלול שלם מאחורי הגב שלך במטרה להזיק לך, התוצאה היא רגש של כעס ואולי גם שנאה.

אז באמת אין צורך להכריח את עצמך לאהוב או לפחד "על ריק". זה לא עובד כך. אבל אם אתה שווה־נפש, אדיש, תדע שזה לא נובע מכך שאתה טיפוס שכלתני אלא דווקא מכך שהשכל שלך לא עובד טוב מספיק. 

מתוך הספר תניא לאנשים כמוני וכמוך - מאת הרב אליעזר שם-טוב ודובי ליברמן

תגיות:מידותרגששכלשו"ת התניא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה