הרב יצחק זילברשטיין

המוהל נכנס בטעות לאולם האחר...

לאחר שהמוהל מל את התינוק הלא נכון - האם עליו לתת את הברית אליה הוזמן למוהל השני?

 (צילום אילוסטרציה: פלאש 90) (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

מעשה שהיה במוהל ראובן, שהוזמן (על ידי הטלפון) לברית מילה באולם פלוני.

בצמוד לאותו אולם, ישנו אולם שמחות נוסף, ובאותו היום, בערך באותה שעה, אמורה היתה להיערך ברית מילה נוספת באולם הסמוך, על ידי המוהל שמעון, (שגם הוא אינו מוכר לבעלי השמחה, והוזמן טלפונית).

ראובן הגיע לברית, ובטעות נכנס לאולם של המשפחה האחרת...

והנה, כמה שניות טרם החיתוך, נכנס לאולם המוהל שמעון... הלה הבחין מיד בטעות שארעה כאן, אך החליט לשתוק, כדי לא לעורר מהומות ברגעים אלו של שמחה ורגש.

לאחר שראובן השלים את מצוַת המילה, ניגש אליו שמעון ולחש באוזנו: "הברית הזו היתה שייכת לי, כבודו הוזמן למול את התינוק שבאולם הסמוך...".

ראובן הרבה להתנצל, "בתום ליבי נכנסתי לכאן, לא התכוונתי חלילה לגנוב לך את המצוה".

אך כעת שמעון תובע: "לקחת לי את המצוה, עכשיו תצטרך ליתן לי לקיים במקומך את הברית אליה הוזמנת!". (יצויין ששני המוהלים מלים לשם מצוה בלבד, ואינם נוטלים שכר עבור קיום המצוה).

ראובן טוען לעומתו: "אני לא צריך לוותר על מצוותי היקרה משום שאתה איבדת מחמת אונס את מצוותך...".

עם מי הדין?

השיב מו"ר שליט"א:

הלכה בידינו שהחוטף מצוה מחבירו, צריך לשלם לו עשרה זהובים, כפי שנפסק בשולחן ערוך (חו"מ סי' שפ"ב): "כל המונע הבעלים מלעשות מצוַת עשה שהם ראויים לעשותה, וקדם אחר ועשאה - משלם לבעלים עשרה זהובים". אולם, למעשה אין מוציאים ממון זה בבית דין, משום שהוא קנס ואין דנים אותו בזמן הזה, אך מכל מקום אין החוטף פטור אלא בדיני אדם, אבל מדיני שמים עליו לפייס את חבירו (סמ"ק סי' קנ"ו).

אמנם, מבואר בדברי הרמ"א (שם), שאם אבי הבן (שעליו מוטלת מילת בנו) כיבד מוהל מסויים למול את בנו, ובא מוהל אחר וחטף את המצוה - פטור החוטף מלשלם למוהל הראשון עשרה זהובים, כי מצות המילה לא היתה שייכת למוהל שהוזמן למול, אלא לאבי הבן, ובמה וכיצד קנה אותה המוהל מאבי הבן?! מכל מקום, כתב הערוך השולחן (ס"ה), שלא טוב עשה המוהל שקדם ומל ללא רשות, לאחר שאבי הבן מינה מוהל אחר שישמש כשלוחו, ולכן צריך לפייס את המוהל הראשון.

לאור הדברים, ברור שמדיני שמים צריך ראובן לפייס את שמעון, כי פשע בכך שמל את התינוק מבלי לוודא שלכאן הוזמן; ולכן עליו לכבד את שמעון למול את התינוק אותו היה אמור למול, במידה שמשפחתו תסכים ששמעון ימול. 

לסיכום: ראובן יתן לשמעון לקיים את מצות המילה בתינוק שהוזמן למולו.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס.

תגיות:מוהלופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה