הידברות לנוער

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה – התפילה האישית שלנו

כך נביע את הרגשות, את התחושות ואת הבקשות שלנו בתפילה אישית מכל הלב

  • כ"ט שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"כי אליך ה' נפשי אשא".

התפילה היא לא פחות מאשר הכוח והכלי החזק ביותר שיש לנו בתור יהודים בכל הדורות, וגם בימינו אנו. למי שאינו יודע, תפילה היא מלשון "פלל", כלומר לייחל ולקוות לה' שימלא את משאלת ליבנו עליה אנחנו מתפללים.
דרך אגב, הרעיון של סידור התפילה שאנו מחזיקים בידינו התחיל מאנשי כנסת הגדולה, ורק בתקופת הגאונים התחיל הדבר להיות נפוץ יותר. מאז ועד היום – כל היהודים שומרי המצוות מתפללים באותו נוסח כבר מאות שנים, עם שינויים קלים בלבד בין העדות!

אבל נראה שהסידור אינו ממש מספיק. מי מאיתנו שאולי כבר התרגל להתפלל מן הסידור, מרגיש שהוא אינו מביע את כל הצרכים והרצונות שלו מתוך הסידור, ולאט לאט אצל חלק גדול מאיתנו נוצר מעין תסכול של חוסר סיפוק מן התפילה בסידור בלבד. כאן – מגיעה התפילה שלנו.

אם לא ידעתם, אז הנה חידוש בשבילכם – התפילה היא לא רק מסידור – היא גם מה שיוצא לנו היישר מהלב דרך הפה במילים האישיות שלנו. הרבה יותר קל לנו לומר את הדברים שאנחנו רוצים ואת מה שאנחנו מרגישים במילים שלנו, ללא כל התערבות של מישהו אחר. הזעקות הגדולות שבוקעות היישר מהנשמה והנפש שלנו פעמים רבות עוברות דרךהלב במילים שלנו.

נשמע לכם קשה? ה' באמת יקשיב לנו, אפילו כשאנחנו לא במניין בבית כנסת, מתפללים מסידור? התשובה היא – כן! כמו שבשיחת טלפון אחת אנחנו מתקשרים לאבא ומדברים איתו, כך אותו הדבר, רק מהיר הרבה יותר, לאבא'לה שבשמיים!

כל שנותר לנו לעשות הוא בעצם להתכוונן על נושא מסוים שקשה לנו, או שאנחנו רוצים בו את עזרתו של אבא שבשמיים, או על נושא לשיחה, ללכת למקום שבו נוח לנו להיות, בדרך כלל מקום שקט ונעים, להכנס לתחושה של רוגע, ופשוט – לתת למילים לצאת בטבעיות, לספר ולהביע את הרגשות שלנו, ממש כאילו אנחנו מדברים עם בן אדם, רק עם כל הלב והנשמה לה'!
בתפילה האישית שלנו עלינו לדעת ולהרגיש בשכל ובלב כאחד – שה' הוא אבא שמקשיב לנו כרגע, וחפץ מאוד לדעת את מה שקורה בליבנו, בין אם חטאנו ובין אם עשינו מצוות במהלך היום. גם אם הוא חוקר כליות ולב, הוא מעוניין בתפילה האישית שלנו ממש בכל רגע שאנחנו צריכים אותו, או כשאנחנו רוצים להודות לו. הקו של אבא שבשמיים פתוח 24/7 רק לנו! כל דבר שמונע מאיתנו להתפלל, ואפילו גם אם זה נראה לנו הכי פחות חשוב – הוא יצר הרע שמנסה בכל כוחו למנוע את הקשר שלנו עם ה' – ואנחנו בוודאי לא ניתן לזה לקרות.

בואו לא נתבלבל. התפילה האישית שלנו לא פחות חשובה מהתפילה בסידור, אך בוודאי וברור שאסור לנו לוותר על אף אחד מהם. ננסה לסגל לעצמנו מס' דקות ביום בהן אנו רגועים, כמו בנסיעה לבד, בחדר לפני השינה או סתם ככה בחזרה מבית הספר (ומי שיכול אפילו יותר מכמה דקות – לכו על זה!), ופשוט לפתוח את הלב והפה, להוציא את כל מה שיושב לנו ולבקש כל מה שאנחנו רק צריכים. גם אם אין לנו מה לומר או שקשה לנו פתאום להוציא מילים – אל דאגה, עוד מאמץ ועוד מאמץ, והרבה רצון, יובילו אותנו לבסוף לתפילה האישית. העיקר לא להתייאש.

בטור הבא נביא רעיונות ליצירת תפילות אישיות בצורה מסוגננת ומלאה חיות.

אם יש לכם קשיים בתפילה, אם אתם מעוניינים לספר על חווית תפילה מרוממת שעברתם בתפילה האישית שלכם, אתם מוזמנים לשלוח לנו תגובות למייל Dan.poter.13@gmail.com

תגיות:הידברות לנוערתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה