חדשות בריאות

6000 קורבנות בשנה: על הזיהומים במערכת הבריאות

אלפי אנשים נפטרים מידי שנה בעקבות זיהומים משניים בבתי החולים. הרב זמיר כהן מתייחס לכך, ומבקש לפעול כדי למנוע מצבים אלה. ממה נגרמים הזיהומים, ואיך נילחם בהם?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

 

דו"ח מבקר המדינה מראה כי בישראל נפטרים בין 4000-6000 אנשים מידי שנה כתוצאה מזיהומים בהם נדבקו בזמן ששהו בבית החולים. בחישוב פשוט, מדובר ביותר מ-10 אנשים בכל יום.

 

הרב זמיר כהן מדבר על הצורך בהקפדה על הבריאות ובהגדלת התקנים והתקציבים למערכת הבריאות

המספר מדהים ומזעזע. מדובר במספר גדול פי כמה וכמה ממספר ההרוגים בתאונות דרכים, למשל, ובעוד שבאלו נלחמים בישראל זה שנים רבות, נושא הזיהומים החל לעלות למודעות רק לאחרונה.

 

ממה נגרמים הזיהומים המסוכנים הללו?

היגיינת ידיים – כאשר לא שומרים בצורה מספקת על היגיינה של כפות הידיים, זיהומים עלולים לעבור בקלות בין מאושפזים, בין רופאים למטופליהם ובין מבקרים למאושפזים. חשבו על כך – יד לא נקיה נוגעת בידית הדלת ומעבירה אליה חיידקים. יד של מאושפז נוגעת באותה ידית – והדרך לזיהום כבר קצרה.

חוסר מודעות – לעיתים קרובות, המבקרים אשר מגיעים למחלקות השונות בבתי החולים אינם מודעים למה שמותר ולמה שאסור לעשות במחלקה. חוסר הידע עלול להוביל להתפתחות של זיהומים בדרכים שונות.

עומס – העומס על בתי החולים גדול. ישנו מחסור משמעותי במיטות ומחסור גדול במיוחד בכח אדם. המשמעות בפועל היא – צפיפות גדולה, אשר מונעת אפשרות בידוד של אנשים אשר עלולים להיות נשאים של זיהומים שונים, חוסר הקפדה על הנחיות ההיגיינה מצד הצוות בשל הלחץ ומהירות העבודה.

התנהלות לקויה – ישנם בתי חולים שבהם ישנה התנהלות לקויה בכל הנוגע לחיטוי ועיקור של כלים המשמשים לטיפולים רפואיים מסוגים שונים.

 

משנים את המצב

רובנו אינם נמצאים בעמדה בה נוכל להשפיע על הנהלים בבתי החולים, וגם לא על התקנים שמציעה המדינה לבתי החולים. למרות זאת, כל אחד ואחד מאיתנו יכול לפעול כדי למנוע התפתחות של זיהומים משניים בבתי החולים (זיהום משני – זיהום שהחולה לא הגיע איתו ובגללו לבית החולים, אלא נדבק בו במהלך השהות במוסד הרפואי).

כיצד נעשה זאת?

ראשית, נקפיד על היגיינת הידיים. הדבר חשוב לא רק בבית החולים, אלא תמיד – אבל כשמגיעים לבית חולים הדבר חשוב עוד יותר. שטיפת ידיים במים וסבון לאחר יציאה החוצה, לאחר נגיעה בגוף או לאחר מגע עם החולה או עם חפציו חשובה במיוחד. כיום, במקומות רבים בבתי החולים ישנן עמדות עם חומרי חיטוי לשימוש המבקרים – הקפידו להשתמש בהן ולחטא את הידיים לפני הכניסה לחדר האשפוז, ורצוי גם ביציאה ממנו.

שנית, הקפידו לשמור על הוראותיו של בית החולים בכל מחלקה אליה אתם מגיעים. הימנעו מלהביא ילדים לבית החולים – הדבר עלול להזיק הן לילדים והן למאושפזים, חלילה. ישנן מחלקות שבהן ישנו איסור מוחלט להכניס ילדים – אל תתחכמו. מדובר בסכנה של ממש.

אם ישנן הוראות מיוחדות במחלקה אליה אתם מגיעים – בררו בדיוק מהם הכללים במקום, והקפידו עליהם. אם אתם מגיעים לבקר חולה שנמצא בבידוד, הקפידו על הנהלים – לבוש מתאים, חיטוי וכן הלאה.

בררו אם ישנן הגבלות על הכנסת אוכל מבחוץ אל המחלקה. במקרים מסוימים אכן יש הגבלה כזו. שמרו על הכללים, ואם ישנו צורך מיוחד באוכל מבחוץ (כמו סעודות שבת, למשל) – תאמו את האפשרויות עם הצוות המטפל.

תגיות:מערכת הבריאותזיהוםפטירה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה