חדשות כלכלה

בשורה לעמותות החסד: משרד הרווחה צפוי להחזיר מיליונים לתקציב "קמחא דפסחא"

תקציב עמותות החסד לקראת החג קוצץ ועמד על 3.7 מיליון שקל בלבד, אולם משרד הרווחה פנה לאוצר לקבלת 15 מיליון נוספים. כעת תמליץ הוועדה לפניות הציבור לשר האוצר לאשר את הבקשה

  • כ"ב שבט התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

הוועדה לפניות ציבור קיימה בכנסת דיון על תקציב עמותות חסד המבקשות את עזרת המדינה לקראת החגים, בהם סלי המזון ל"קמחא דפסחא". תקציב "קמחא דפסחא" לשנת תשע"ח הינו 3.7 מיליון שקל, אולם משרד הרווחה פנה לאוצר לקבלת 15 מיליון שקל נוספים. יד עם זאת, בדיון הקודם שנערך בעניין התברר כי על כל סל בשווי 150 שקלים, המדינה מתקצבת תשעה שקלים נוספים בלבד. "זו בושה", אמר יו"ר הועדה ח"כ ישראל אייכלר. "מספר העניים עולה מחג לחג, מספר הנזקקים לסלי המזון עולה משנה לשנה, המדינה, באמצעות לשכות הרווחה בערים השונות, היא זו שמפנה  את האוכלוסיות החלשות להסתייעות בעמותות החסד, אך היא לא  מגדילה את גובה הסכום התמיכה לכל סל וסל".

לטענתו של ח"כ אייכלר, הטענות הן בעיקר למשרד הרווחה: "אני לא מכיר הרבה תקציבים שכתוב שם סכום סמלי ומגוחך ואחר כך צריך לבוא להתחנן לתוספת כל פעם מחדש. הזכות הגדולה של ארגוני החסד, שבעצם עושים מה שהמדינה הייתה אמורה לעשות וזה לדאוג שלא יהיו אנשים רעבים בחגים, אז הם צריכים להתחנן לתקציבים זעומים של שקלים בודדים לכל סל?"

גם נציגי עמותות החסד נכחו בדיון. הם סיפרו לחברי הוועדה: "הסכום שאנו מקבל ממשרד הרווחה על כל סל הוא הזוי ומבזה.  אנו מרגישים שאנחנו עזובים מוזנחים ומופקרים. אנו רואים את האלמנות, היתומים והמקרים הכי קשים. אצלנו, כל אדם שפונה מקבל עזרה. מצופה מהמדינה שתיתן כתף. הסכומים שאנחנו מקבלים מספיקים לשקית שוקו ולחמנייה. סייענו ב-14 מיליון שקל והסיוע שקיבלנו ממשרד הרווחה הוא 300 אלף. זה כל הסיפור. הסיוע צריך להיות קבוע בבסיס התקציב" אמר אחד ממנהלי העמותות.

לאחר דיון ארוך בעניין הודיע מנהל אגף בכיר לתקצוב וכלכלה במשרד הרווחה ליו"ר הוועדה כי: "התקציב שלנו שקוף וידוע. לצערי בקטע של ביטחון תזונתי אנחנו חסרים. התגבש איזה נוהל שנושא 'קמחא דפסחא' מתוקצב בתקציב נמוך ולקראת החגים ניתן עוד תקציב. השנה עדיין לא סגרנו את התוספת השנתית אבל השאיפה שלנו להגיע ל-18 מיליון שקלים כמו בשנה שעברה".

הטענות שעלו בדיון נוגעות בעיקר להקפדה הביורוקרטית המוטלת על נציגי העמותות מטעם משרד הרווחה, כאשר גם את התקציב הפעוט מונעים מהם במקרים של טעות בספרה של מספר זהות של נזקקים. ח"כ הרב אייכלר סיכם את הדיון ואמר: "בזכות משרד הרווחה המדינה הזו קוראת לעצמה מדינה יהודית, אין לה שום סממן אחר. יש תקציבים לנזקקים בעלי מאפיינים שונים ואף פעם לא מעבירים מאחד לשני. משום מה, דווקא כאן יש תחושה שמעבירים מהתקציב של קמחא דפסחא כדי לממן את תקציב הפיילוט של ביטחון תזונתי. חשוב לומר, ביטחון תזונתי הוא דבר חשוב ואני מברך על המענה לפנייתנו בכך שהכלילו את עניי בני ברק בפרויקט, אבל אסור שזה יפגע בתקציב ה'קמחא דפסחא'". עוד אמר: "אנו מקווים שלקראת פסח התקציב יגדל כפי שהובטח כאן לפחות לשמונה עשר מיליון שקל. הוועדה מבקשת לקבוע כנוהל קבוע ולאשר עשרה אחוז שגויים כפי שקיים במשרד החינוך. הוועדה מבקשת לבדוק שתצהיר וחתימה של רו"ח ועו"ד של העמותה שיאשרו קבלת פירות תרומות מזון יספיק כדי לשמש הכרה של המשרד עבור התמיכה. הוועדה תפנה לשרי האוצר והרווחה להגדיל את התקציב כדי שאנשים שזקוקים יקבלו מענק לחג בכבוד".

תגיות:קמחא דפסחאמשרד הרווחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה