חדשות בארץ

"לא פרעה הלוואות": מבקר המדינה קנס את הבית היהודי

השופט בדימוס יוסף שפירא פרסם דו"ח בו דווח על גרעון של 28 מיליון שקל, מה שעשוי לסכן את המשך פעילות המפלגה. בנוסף, הביע ביקורת על ההתנהלות הכספית. המפלגה נקנסה ב-180 אלף שקל

  • כ"א שבט התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

אחרי שהטיל קנסות על מספר מפלגות בניהן הליכוד, יש עתיד וישראל ביתנו, מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, החליט לקנוס גם את מפלגת הבית היהודי. הסיבה: בדו"ח שפורסם אתמול התברר כי רואה החשבון של הסיעה דיווח על גרעון של 28 מיליון שקל נכון לסוף 2016, מה שעשוי לסכן את המשך פעילותה. המבקר כתב כי הוא התחשב במצבה הכספי של הסיעה וקנס אותה ב-180 אלף שקל "בלבד".

מפלגת הבית היהודי כבר נקנסה בשנה שעברה על ידי המבקר בסכום גבוה יותר בשל חריגות. המבקר ציין כי במהלך שנת 2015 היא קיבל הלוואה מקופת המדינה בסך שמונה מיליון שקל (סכום ההלוואה המירבי שיכולה לקבל על פי החוק) ומצא כי בעבר קיבלה הלוואות לטווח ארוך מתאגיד בנקאי בסכום כולל של כשלושה מיליון שקלים. הסיעה הגישה תכנית לפרעון ההלוואה שאמורה להסתיים בסוף 2018, אולם החזרי ההלוואות הוקפאו והיא חדלה מלפרוע את החוב. בבית היהודי טענו כי לא הודיעו ליו"ר הכנסת על הקפאת ההלוואה משום שהחוק לא מחייב אותה לעשות כך.

"בעוד שהמחוקק העניק לסיעה שאין לה הלוואות בנקאיות זכות בלתי-מסויגת לקבל הלוואה מאוצר המדינה, הרי שהמצב שונה בתכלית בכל הנוגע לסיעה שעדיין לא פרעה הלוואות בנקאיות קודמות", כתב המבקר שלא קיבל את טענת הסיעה. "לגבי סיעה כזו, התנה המחוקק את סמכותו של יו"ר הכנסת לאשר בקשה להלוואה מאוצר המדינה בכך שתוצג בפניו תכנית לפרעון ההלוואות הבנקאיות שנותרו לסיעה... מכאן, שהמחוקק הטיל על יו"ר הכנסת והאמונים על הנושא מטעמו לבדוק שהסיעה תוכל לעמוד בתוכנית שהוצגה בפניו מבחינה כספית באופן שיביא לסיום קרוב של תלות הסיעה בתאגיד הבנקאי. כל פרשנות אחרת, כמוצע על ידי הסיעה, מרוקנת מתוכן את הוראת החוק ועל כן לא ניתן לקבלה. כוונת המחוקק הייתה למנוע מצב שבו יהיו לסיעות הלוואות לפרעון הן לתאגיד בנקאי והן לכנסת - דבר שעלול לסכן את יכולתן לכסות את חובותיהן ולפגוע בעצמאות הכספית של הסיעות אותה ביקש המחוקק לבצר. זה בדיוק המצב שנוצר עקב התנהלותה של הסיעה".

בנוסף, המבקר מצא כי לסיעה היו יתרות זכות של כמה מאות אלפי שקלים. מניתוח יתרות הזכות עולה כי כלולים בהן חובות לתאגידים בסכומים העולים על סכום התרומה המרבי שמותר לסיעה לקבל.

מהבית היהודי נמסר: "מפלגת הבית היהודי קיבלה את דו"ח המבקר, היא תלמד אותו לעומק ותיישם את הדו"ח. חשוב לציין כי מזה מספר שנים שהמפלגה נמצאת בתהליך ייצוב מבחינה כלכלית, לאור חובות שנוצרו משך שנים רבות לפני 2013. גם במשרד המבקר מבינים שנעשתה כברת דרך ואנחנו ממשיכים לפעול במרץ בנושאים השונים".

תגיות:הבית היהודיהלוואותמבקר המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה