חדשות יהדות

הרב לאו דוחק בפולנים לגנוז את החוק החדש: "הפולנים דחפו אותנו לקרונות"

חוק חדש שאושר בשבת בפרלמנט הפולני, אוסר את השימוש במונחים כמו 'מחנות השמדה פולניים' והכחשת מעשי רצח של פולנים על ידי אוקראינים, שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה. הרב לאו על רקע החוק: "מציע לפולנים לבטל את החוק ולעשות בדק בית, כי את ההיסטוריה אי אפשר לשנות"

אא

חוק חדש שאושר בשבת בפרלמנט הפולני, אוסר את השימוש במונחים כמו 'מחנות השמדה פולניים' והכחשת מעשי רצח של פולנים על ידי אוקראינים, שבוצעו במהלך מלחמת העולם השנייה. על רקע החוק הזה, מתבטא הבוקר יו"ר יד ושם הרב ישראל מאיר לאו ואומר כי "החוק הפולני טועה מיסודו כי הוא חוטא לאמת, להיסטוריה וגם לחינוך של הדור הצעיר. את הפיתרון הסופי הגו וביצעו הנאצים, אבל העם הפולני חייב לעצמו דין וחשבון נפש איך קרה שמחנות המוות מוקמו על אדמתם".

הרב לאו, ניצול מחנה ההשמדה הידוע לשמצה טרבלינקה הממוקם על אדמת פולין, מזדעק על החוק החדש ואף מבקש לבטלו.  "את ההיסטוריה אי אפשר לשנות. ניתן לסלף או לעוות את העבר, אך לא לשנות את המציאות. מי שיאשים את הפולנים בפתרון הסופי או בהצבת מחנות ההשמדה שאכן היו על אדמתה, עושה עוול גדול לא רק לעם הפולני אלא גם לאמת. האמת היא שאת הפתרון הסופי הגו וביצעו הנאצים, ואת מחנות המוות הקימו הנאצים. אבל העם הפולני חייב לעצמו דין וחשבון נפש איך קרה שהגרמנים מצאו לנכון למקם את כל מחנות המוות על אדמתם הם, ורק על אדמתם, ולא בשום מקום אחר בעולם?!

"אושוויץ-בירקנאו, טרבלינקה, מיידנק, בלז'ץ, סוביבור וחלמנו - כל אלה מחנות מוות, וכולם על אדמת פולין. ביתר המדינות הקימו מחנות ריכוז איומים ונוראים, אך שם לא היו תאי גזים ולא השמדה בסרט נע, בפס ייצור המוני. בכל ארצות אירופה היו מחנות ריכוז, אך את מחנות ההשמדה הקימו רק בפולין".

בהתייחסו לחוק הפולני, מבהיר הרב הראשי לישראל וחתן פרס ישראל ואומר כי "החוק הפולני טועה מיסודו, כי הוא חוטא לאמת, להיסטוריה וגם לחינוך של הדור הצעיר, ששואל וישאל: 'למה דווקא פה? למה דווקא אצלנו ואיך אנחנו הפולנים הגבנו אז?'. אישית, אינני מסתיר את העובדה שהיו חסידי אומות עולם שחלק גדול מהם היו פולנים, ואני אף גאה בכך וצריך לציין גם את זה - אבל אי אפשר להתעלם מהמציאות שמחנות השמדה היו שם, אצלהם, והיו הרבה מאוד סייענים בגוף ובנפש של העם הפולני להשמדה הנוראה הזו".

מסיבה זו מציע הרב לאו לפולנים לגנוז את הצעת החוק הזו, ולפתוח בחקירה אמיתית וכנה של מה שקרה על אדמתם. "הם דחפו אותנו לקרונות. לא כל הדוחפים היו גרמנים או אוקראינים, למרות שהיו הרבה אוקראינים. את דמיאניוק אי אפשר לשכוח, אבל היו גם הרבה פולנים שסייעו".

תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה