חדשות בריאות

ראו הוזהרתם: מהו המשקה הנפוץ שגורם תופעות לוואי קשות?

כאבים בחזה, בחילות, הקאות הן רק חלק מתופעות הלוואי שקשות שנגרמות כתוצאה מצריכת משקאות אנרגיה אצל ילדים ובני נוער. כאשר הם נצרכים לצד פעילות גופנית, ההשלכות חמורות הרבה יותר

  • ט' שבט התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מעל מחצית מהצעירים סובלים מתופעות לוואי קשות הנובעות משתיית משקאות אנרגיה, כך על פי מחקר קנדי. מדובר בכ-55% מהצעירים בני 12-24 הסובלים מתופעות לוואי, ביניהן הקאות, בחילות, הפרעות בקצב הלב וכאבים בחזה. למרבה הפלא, התופעות קורות גם כאשר רוב השותים צורכים פחות מהכמות המומלצת ביום.

על פי החוקרים, משקאות האנרגיה הנצרכים במהלך פעילות גופנית או לצד שתיית אלכוהול מעלה את רמת הסיכון שלהם, זאת בשל רמות קפאין גבוהות המצויות בהן.

לאחרונה אף הועלה קמפיין ובו קריאה לאסור מכירה של משקאות אנרגיה "ממכרים" לילדים בעקבות הידיעה כי בעקבות צריכת המשקה התלמידים יותר מתקשים להתרכז בלימודים, על כן המורים  נאלצו לשנות את תכנית הלימודים.

במשקאות האנרגיה ישנו 160 מ"ג קפאין, לעומת 105 מ"ג - רמת הצריכה המותרת לצריכה עבור גילאי 11.

לדברי פרופ' סטיבן ליפשולץ, קרדיולוג ילדים בביה"ח לילדים מישיגן שבדטרויט, ילד בן 10 עלול לקבל הרעלת קפאין בצריכה של 80 מ"ג, בעוד בן 12 יחווה תסמינים כדוגמת הזיות ואף שבץ, אם יצרוך כמות של 100 מ"ג. הצריכה היומית היא לרוב בסדר גודל של 1-2 משקאות אנרגיה ליום – כמות שהיא הרבה יותר מהכמות המומלצת לילדים.

חוקרים מאוני' ווטרלו שבאונטריו בחנו 2,055 משתתפים צעירים בנוגע להרגלי צריכת משקאות האנרגיה שלהם והשפעתם. נתוני המחקר העלו כי 24.7% מהילדים חוו קצב לב מהיר כתוצאה מלקיחת משקה אנרגיה, ואילו 24.1% העידו כי התקשו להירדם. כ-18.3% דיווחו על כאבי ראש, ו-5.1% סבלו מבחילות, שלשולים או הקאות. 3.6% העידו על כאבים בחזה, ולמרבה הדאגה, 0.2% חוו התקפי לב לאחר צריכת המשקאות.

מתוך כלל הסובלים מהתופעות שצוינו, רובם צרך פחות מהמנה המומלצת לפי גילם.

 כאשר משקאות האנרגיה נצרכות יחד עם שתיית אלכוהול, המצב רק נהיה גרוע יותר. לטענת החוקרים, לא רק הקפאין אשם בתופעות הלוואי השליליות. לדברי פרופ' דיוויד המונד: "ההשפעות הבריאותיות שנגרמות מצריכת משקאות אנרגיה עלולות להיות בשל מרכיבים שונים מהקפאין, או מהדרך שבה צורכים אותם, כמו לצד אלכוהול או במהלך פעילות גופנית".

לדעת החוקרים חשוב לפעול על מנת להגביל צריכת משקאות אנרגיה ע"י ילדים: "כרגע לא חלות הגבלות על ילדים בנוגע לרכישת משקאות אנרגיה והם משווקים בחנויות הרגילות. גם הפרסום מופנה לקהל הצעיר", הוסיף פרופ' המונד.

צעירים אוהבים לשתות את המשקאות האלה משום עלותם הנמוכה והזמינות הגבוהה. על סמך מחקרים קודמים, משקאות אנרגיה כגון רד בול נקשרו לתופעות כמו הפרעות בלב, השמנת יתר, ואף מוות פתאומי בעקבות תכולת הסוכר והקפאין הגבוהה המצויה בהם. מצב של עודף קפאין מביא את התאים לשחרר סידן המשפיע באופן שלילי על קצב הלב וביכולתו לגרום להתקפים.

לרוב צרכני משקאות האנרגיה אין כלל מודעות באשר לרכיבים העיקריים של המשקאות ולהשפעות הבריאותיות השליליות שהן גורמות.

תגיות:ונשמרתםמשקהסכנה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה