הידברות לנוער

הידברות לנוער: בואו נדבר על זה – עשה לך רב

מיהו בכלל רב? ולמה אנחנו צריכים אותו? ונניח שאנחנו צריכים אותו – איך אפשר לבחור רב, ואיך יודעים מיהו הרב שמתאים לנו?

  • ו' שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

"עשה לך רב וקנה לך חבר"

כך נאמר במסכת אבות, אבל מה זה אומר, לעשות לך רב? ובכלל, מי הוא רב?
נדמיין את זה כך. לכל אחד מאיתנו יש הורים שדואגים ומתמסרים לנו. אם חסר לנו משהו, או כשאנחנו רוצים להתייעץ על נושא כלכלי, חברתי או כל דבר אחר, חוץ מלחברים, בוודאי נפנה להורים שלנו, שמכירים אותנו היטב.
ההורים שלנו, שעדין לא עשו "עדכון תוכנה רוחני" הם עדיין ההורים שאנחנו כל כך אוהבים ומשתדלים לכבד על אף הקשיים, אך למרבה הצער בכל מה שקשור לרוחניות ואמונה הם לא תמיד המפתח, וכאן – נכנס הרב. הכתובת הישירה שלנו לגבי כל הנושאים שיש בחיינו כמו שמירת נגיעה, צניעות, כיבוד הורים, שבת וכדומה.
הרב הוא למעשה המנהיג או ההורה הרוחני שלנו, אם תרצו, בכל מה קשור להכוונה רוחנית כמו לימוד תורה, מוסר ומידות, עצה וברכה והכוונה באמונה. לאורך שנים רבות, יהודים ברחבי העולם היו הולכים אחר רב שסמכו עליו על מנת ללמוד, לשאול ולקבל עצה טובה בתורה ובנושאים מסוימים, רוחניים ואף חומריים. כך, לדוגמה, בחלק מקהילות אשכנז, חלק מהרבנים הגדולים שהיו להם תלמידים רבים קראו לרב – "אדמו"ר", כלומר "אדוננו מורנו ורבנו".

לעשות לך רב פירושו – להתקרב לתלמיד חכם, כמו רב בית כנסת, ישיבה וכו' אשר נבחר בו להיות המכוון הרוחני שלנו לאורך תקופת ההתחזקות שלנו ובכלל במהלך חיינו, כזה שנסמוך עליו ושנוכל לפנות אליו כשנצטרך אותו בעניינים מסוימים בהם אנחנו צריכים הכוונה. "רב" לצורך מטרה זו אינו בהכרח מי שקיבל הסכמה מרבנות אלא יהודי ירא שמים, תלמיד חכם (בדרך כלל מנהיג את הרבים) אשר הוגה בתורה ושיכול להראות לנו דרך נכונה באמונה ובהלכה, חשוב שנתחבר אליו ונראה בו באמת יהודי שיכול לכוון אותנו. ישנם רבנים בעלי מחשבה והשקפה שונים ובעלי אישיות שונה, לפיכך נצטרך לבחור את הרב שהכי הצלחנו להתחבר אליו ולהשקפתו.

רבנים שאין להם מספיק זמן עבורנו בתור מתחזקים מתחילים או כיהודים שומרי מצוות בפרט, אינם בהכרח הבחירה הנכונה להיות לנו לרב, מאחר שרב אמור להדריך ולהסב את תשומת ליבו להכוונתנו הרוחנית. עלינו לדעת שבתור בעלי תשובה חשוב שנהיה צמודים לרב שנסמוך עליו ויהיה פנוי להקשיב ולשמוע אותנו, בייחוד כשאנחנו נמצאים במקומות בהם לא שומרים מצוות, והרמה הרוחנית נמוכה כמו בבית הספר.

אם חשבתם שרב הולך לנהל לכם את החיים, הרי זו שגיאה. אנו, בתור יהודים ואנשים בפרט, בעלי יכולת בחירה, עושים מה שאנו בוחרים. רק שאם אנחנו בוחרים לנו מישהו להיות לנו לרב, טוב שנסמוך עליו ונקבל את עצתו למימוש בחיינו, מתוך אמונה כי זוהי ההכוונה הרוחנית הנכונה לגבינו. גם אם לפעמים עצתו נראת לנו משונה או קשה ליישום, אנחנו נדרשים לתת קרדיט ליהודי שחכם ומבין יותר מאיתנו.

ולמה לא שני רבנים? מאחר שכמו שיש מנהיג אחד לעם, כך גם צריך להיות לנו רב אחד שנלך לפיו על מנת שלא נתחלק בין דעות שונות ולא נתבלבל במהלך הדרך. ככול שהרב שלנו מכיר את הקשיים, הבעיות והיתרונות שלנו יותר – ככה נוכל לקבל הכוונה רוחנית טובה ומדויקת יותר!

אנחנו בשלב של התבגרות בחיינו. אנחנו עומדים מול מבחנים רבים (ולא רק מבחנים בבית ספר) ומול עליות לצד ירידות ברמה הרוחנית והגשמית, שהקב"ה מעביר אותנו כדי שנוכל לממש את ייעודנו בחיים על הצד הטוב ביותר. לא נוכל לעשות זאת בלי רב מכוון שיראה לנו דרך, המסע שלנו הוא תמיד עם הקב"ה והוא תמיד יהיה שם לכוון אותנו, אבל לשם כך רצה הקב"ה שיהיו מנהיגים שיוכלו להגיד לנו מהי הדרך שבה הקב"ה רוצה שנלך לבה.

המסע שלנו מתחיל, ובשביל זה צריך גם מצפן – הרי הוא הרב שה' ישלח לנו.

אם אתם מעוניינים לספר על מקרה שקרה לכם – ספרו לנו בתגובות, או שלחו לנו מייל אודות נושא מסוים או מקרה שעבר עליכם בתור מתחזקים / בעלי תשובה שתרצו שנדבר עליו, לכתובת Dan.poter.13@gmail.com, כדי שנוכל לדבר ולהזדהות יחד עם נקודות דומות בין כולנו.

תגיות:הידברות לנוערעשה לך רב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה