חדשות יהדות

מדאיג: מדוע יותר ממחצית יהודי אירופה מסתירים יהדותם?

לאחרונה ערכה ההסתדרות הציונית העולמית סקר, בו נמצא כי 51% מיהודי אירופה חוששים להסתובב ברחובות עם סממנים יהודיים: "מדובר בבעיה קשה שכל ממשלה צריכה לשים לב אליה''

  • ה' שבט התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לאחרונה ערכה ההסתדרות הציונית העולמית סקר אינטרנטי לקראת יום המאבק הבינלאומי באנטישמיות שייתקיים ב-27 בינואר.

בסקר השתתפו 1,363 יהודים, שאינם גרים בישראל. יעקב חגואל, סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, יציג את תוצאות הסקר המלאות בכנס שיעסוק במאבק באנטישמיות ביום חמישי בירושלים.

המשתתפים נשאלו מה מידת הביטחון שיש להם במקום מגוריהם, בהתחשב בזהות היהודית, וכאן היו תוצאות מעודדות: 27% מהמשיבים באירופה ענו כי אינם חשים בטוחים, ואילו 11% מהמשיבים  בצפון אמריקה רק 11% ענו כך, למרות ההתחזקות האנטישמיות שחלה באזור. מדובר בפי שניים אחוזים באירופה שענו כי אינם חשים בטוחים. אם כן, נמצא כי 1 מכל 4 יהודים אינו חש בטוח מספיק בכדי להסתובב במקום מגוריו באירופה, ביחס ל-1 מתוך 10 שחש כך באזור צפון אמריקה.

עוד נשאלו המשתתפים עד כמה הם בטוחים להסתובב עם סממנים יהודיים כדוגמת כיפה ומגן דוד ואף להשתמש בשמם הפרטי במקום מגוריהם. על כך ענו 51% באירופה כי אין הם חשים בטוחים, זאת פי 2 מהנשאלים בצפון אמריקה, שם השיבו 22% בחיוב על שאלה זו.

נמצא כי ישנו פער בין העדות על תחושת הביטחון באופן כללי של היהודים במקום מגוריהם, לעומת תחושת הביטחון בשימוש בסממנים יהודיים.

אלו העידו על היחשפות לאירוע אנטישמי, נשאלו מה סוגו של האירו. ממצאי הסקר הועלה כי ישנה  עלייה בהסתה ברשתות החברתיות ובתקשורת, וכ- 80% מהמשיבים מכל העולם דיווחו כי נחשפו להסתה נגד היהודים.

70% מהנשאלים בכל העולם דייוחו כי היו עדים לאנטישמיות המלווה באלימות מילולית, בעוד 27 דיווחו על אירוע המלווה באיומים. כמו כן 11% נחשפו לאירוע שכלל אלימות פיזית.

רוב המדווחים על חשיפה לאירוע אנטישמי נשאלו מדוע לא דיווחו על כך. 6% ענו בשל חשש ללחייהם, 30% העדיפו לא לעשות מזה עניין, ואילו 42% ענו כי לא דיווחו בשל חוסר אמון ברשויות האכיפה. 35% בחרו באפשרות "אחר", וענו נימוקים שונים: "ממילא לא יעשו עם זה כלום"" חששתי שיפטרו אותי", האנטישמיות נפוצה מדי מכדי להתמודד איתה לבד" ועוד.

על פי נתונים אלו, מתחזקת ההנחה כי האנטישמיות נהפכה לחלק שגרתי מחייהם של יהודי התפוצות.

עוד נשאלו המשתתפים בסקר, לחוות דעה על החלטת האו"ם להכיר בירושלים כבירת ישראל. על פי 72% מהנשאלים זוהי החלטה אנטישמית, לעומת 13% שסברו כי מדובר בהחלטה לגיטימית.

יעקב חגואל, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר כי "תוצאות הסקר המדאיגות מוכיחות שוב שהאנטישמיות איננה חולפת מן העולם, וכי יש לתת את הדעת ולנקוט בכל האמצעים הדרושים על מנת למגרה.

עוד לדבריו: ''הכתובת הייתה ועודנה על הקיר- יהודי התפוצות סובלים מגילויי אנטישמיות, רבים מהם חוששים להפגין את יהדותם, מאמינים כי הפוליטיקאים בארצם אנטישמיים ואינם מדווחים על אירועי אנטישמיות שהפכו לדבר שבשגרה. אחד הנתונים המדאיגים הוא אי האמון שרוכשים התושבים היהודים לרשויות האכיפה, מדובר בבעיה קשה שכל ממשלה צריכה לשים לב אליה''.

''ניתן לראות כי קיימת הלימה בין הלך הרוח בסדר היום הציבורי הבינלאומי לבין אירועי האנטישמיות המתרחשים בעולם, בתכיפותם ובאופיים. ההסתדרות הציונית העולמית תמשיך להיאבק בתופעה המכוערת, לא רק ביום המאבק הבינלאומי באנטישמיות אותו אנו מציינים בעצב, אלא בכל יום בשנה ובכל הכוחות הנדרשים ותמשיך לחזק את הגאווה היהודית בקרב עם ישראל'', אמר.

תגיות:אירופהיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה