חדשות בריאות

התינוק לא זוחל? מספר כללים שירגיעו אתכם בשלבי התפתחות ילדכם

גם אם אתם הורים לילד ראשון או הורים ל- 8, כל לידה מחזירה אתכם להתלבטות על שלבי ההתפתחות של התינוק, והדאגה לקצב הנכון בשלבים הראשונים לחייו. מהם השלבים הנחוצים להתפתחות תקינה של התינוק? קראו והפנימו

  • כ"ט טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

גם אם אתם הורים לילד ראשון או הורים ל- 8, כל לידה מחזירה אתכם להתלבטות על שלבי ההתפתחות של התינוק, והדאגה לקצב הנכון בשלבים הראשונים לחייו. ברוב המקרים, אין בדאגות ממש, אולם על כל חשש מומלץ להיוועץ עם מומחים בתחום.

 להלן השלבים הנחוצים להתפתחות תקינה של התינוק, והשאלות העולות מאליהן:

התינוק שוכב על הבטן – בדרך כלל כאשר התינוק מתחיל להתהפך על הבטן, ידו נשארת מחוץ לגופו, והנטייה שלנו כהורים להוציא לעולל את היד מתחת לבטן מתוך רצון לעזור. במקרה זה דווקא עדיף להשאיר את היד שם. מדוע? ובכן, כשתינוק מתהפך המשמעות היא כי יש לו את הכוח בשרירים להוציא לבדו את היד. חשוב מאוד לתת לתינוק את האפשרות להוציא את ידו לבד. המתינו מעט, ואם הילד לא מצליח, אז הושיטו לו עזרה.

ישיבה לפני זחילה? שלב חיונוי ביותר להתפתחותו של התינוק הינו שלב הזחילה, והוא מחזק לו את חגורת הכתפיים. בנקודה זו התינוק אמור לעשות הצלבה לצורך חיזוק 2 האונות במוח שיהווה בסיס לשלבי התפתחות יותר מאוחרים כדוגמת דיבור וכתיבה. שימו לב, כי אין ביכולתנו את ההתפתחות, וזאת הסיבה מדוע להפסיק להשכיב את הילד בכל רגע שהוא מחליט להתיישב, והזמן כבר יעשה את שלו.

עמידה לפני ישיבה? יש להבין כי ברגע שהילד מצליח לעמוד בכוחות עצמו, זה אומר שהוא יכול בהחלט גם מבחינה מוטורית לשבת. מה שחשוב לבדוק זה מדוע זה קורה, יכול להיות שהוא פשוט לא מסוגל לרדת בעצמו, ומשום כך הילד מדלג על שלב. במידה וזו הסיבה אפשר לשים לילד שרפרף בכל פעם שהוא מראה ניסיון לרדת.

כיצד אפשר לעודד ישיבה? שבו עם הילד על הרצפה, ושחקו במשחקים שונים, או אפילו תנו לו פרי לאכול בישיבה על הרצפה, קראו לו סיפור וכדומה.

רק שימו לב ותנו את הדעת לפינות חדות בבית כדי למנוע נפילות ראש לא נעימות. אל לנו להושיב תינוק אם טרם הוא מסוגל לשבת בכוחות עצמו כיוון ששרירי הגב אינם חזקים מספיק.

כאשר תינוק הולך בגיל 9 חודשים מדובר שלב מוקדם מדי, וייתכן שזה עלול לפגוע בעצמות הרגליים ולעקם אותן בשל העומס שעליהן. על כן, במידה והתינוק מדלג על אחד השלבים אולי הוא מתקשה לבצע את אותו שלב, ואף ייתכן לדוגמא שזרועותיו חלשות או שישנה חולשה בשרירי הבטן. אם התינוק מזדרז ומתקדם משלב לשלב, זה יכול להעיד על ניסיון לפצות על קושי אחר.

בשורה התחתונה: כשהתינוק נולד, במקביל נולדים אצל הוריו אינסטינקטים חדים במיוחד, והם יובילו את שלבי ההתקדמות של הילד. הורים, היו ערניים, מצד אחד נסו להעשיר את הידע והניסיון, אך מצד שני תדעו שזה בסדר גמור לטעות, וכך נדע איך לשפר הלאה.

תגיות:תינוקהתפתחות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה