חדשות מדע וטכנולוגיה

לראשונה, לאחר 45 שנה: סין תנחית חרקים על הירח

סין מתכננת לשגר חללית ובה יצורים חיים, בניסיון לגדל תפוחי אדמה וזחלים של טוואי המשי על אדמת הירח. האם החלום ייהפך למציאות?

  • כ"ח טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הסינים מתכוונים עוד השנה לשגר את משימת הירח הרביעית במספר. 2 החלליות הראשונות שנשלחו (צ'אנגה) הקיפו את הירח וצילמו אותו. עם שיגור החללית השלישית (צ'אנגה 3) נסע רכב רובוטי על פני הירח, עד לרגע בו השבת בעקבות תקלה.

בימים אלו מתכננים הסינים לשדרג את המשימה של החללית צ'אנגה 4, ובכוונתם לשלוח אותה לנחיתה בצד המרוחק יותר בירח. המשימה תכלול לווין תקשורת על מנת לתקשר עם החללית הנוחתת, והוא ישמש כתחנת ממסר קבועה בין כדוה"א לנחת. כך מפרסם ד"ר דוד פולישוק, אסטרונום במכון ויצמן.

מעולם לא נוסתה נחיתה בצד המרוחק בירח, וסוכנות החלל הסינית הרימה את הכפפה בהימור גדול.

המטרה של צ׳אנגה 4 היא לנחות במכתש הגדול ביותר שמצוי בירח, מכתש איטקן (Aitken), שמהווה את אחד המכתשים הגדולים במערכת השמש. קוטרו של המכתש כ-2,500 ק"מ ואילו עומקו נארך בכ-13 ק"מ. בעבר נתגלו במכתש זה מצבורים גדולים של קרח-מים, שנמצאו במקומות בהם לעולם השמש אינה זורחת.

בזכות הימצאות קרח-מים במיקום זה, הופך מכתש איטקן למקור מחקר חשוב בעל פוטנציאל מירבי להקמת בסיס לאסטרונאוטים, משום שהמים ישמשו אותם לשתייה, לייצור חמצן וכן להפקת אנרגיה עקב פירוקם הכימי למרכיביהם השונים.

המשימה תכלול רכב שטח קטן ונחתת שיערכו מדידות ספקטרליות על מנת לזהות מרכיבים בשטח, כמו כן יבוצעו מדידות מכ"ם חודרות-קרקע לזיהוי המבנה התת-קרקעי.

כמו כן, ייערך ניסוי ראשוני ובו ניסיון לגדל תפוחי אדמה וזחלים של טוואי המשי על אדמת הירח. על פי אתר China Daily ,תכלול הנחתת כל מסגסוגת אלומיניום, ובהם ביצי טוואי המשי, זרעים של צמח תודרנית לבנה ותפו"א: "מהביצים יבקעו זחלים שפולטים פחמן דו חמצני, בעוד תפוחי האדמה וצמחי התודרנית צורכים פחמן דו חמצני ופולטים חמצן שאותו ינשמו הזחלים. ביחד הם יכולים ליצור מערכת אקולוגית פשוטה על הירח", על פי הציטוט באתר המתכנן הראשי בניסוי, ז'אנג יואנשון.

המחקר בא לזהות את האופן בו גדלים זרעים וזחלים בתנאי הכבידה הנמוכה של הלבנה, המהווה כשישית מהכבידה על כדוה"א. אמנם לא נאמר מה משך הזמן בה אמורה להתקיים המערכת, ומה יאכלו הזחלים לאכול שכן טוואי המשי ניזון רק מעלי תות שדה בכדו"א רק מעלים של עץ תות.

אם כן, בע"ח הראשונים מכדוה"א שינחתו על אדמת הלבנה לאחר יותר מ- 45 שנים, יהיו הזחלים של טוואי המשי. בפעם הראשונה מאז 1976, חלליות צ׳אנגה 5 ו-6 שישוגרו ב-2019 ו-2020, יאספו דגימות מפני הירח ויחזירו אותן למחקר על כדוה"א.

תגיות:חלליתסין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה