חדשות כלכלה

הסוף לתשלום ב"כסף שחור": כך מתכננת המדינה למנוע התחמקות ממס

הכנסת אמורה להביא לקריאה שניה ושלישית הצעת חוק לפיה המדינה תגביל את השימוש בכסף מזומן מסכומים של אלפי שקלים בלבד. כך תימנע האפשרות מבלי עסקים ועבריינים להעלים מס או להלבין הון

  • כ"ח טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תופעת השימוש בכסף מזומן עבור קבלת שירות מבלי מקצוע הפך בשנים האחרונות לתופעה מוכרת בישראל, שהפכה גם את השימוש ככלי להתחמקות מתשלום מסים. דיון שנערך הבוקר בכנסת מבקש לצמצם ולהגביל את התופעה. הוועדה המשותפת לוועדת החוקה, חוק ומשפט ולוועדת הכספים התכנסה לדיון בהצעת החוק לצמצום השימוש בכסף מזומן, במטרה להעביר את ההצעה לקריאה שניה ושלישית. המטרה, כאמור, היא להגביל את השימוש במזומן כדי למנוע צמצום של השימוש בכסף שחור וכדי להיאבק בפשיעה ובהלבנת הון. לפגישה הגיעו נציגי האוצר, משרד הכלכלה, בנק ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון ואיגוד הבנקים בישראל.

הרקע לישיבה, למי שאינו מכיר, היא החלטה קודמת של ממשלת ישראל מ-2014 לאמץ את המלצות הוועדה לצמצום השימוש במזומן. על פי ההמלצות שגובשו אז, המגבלה על עסקאות במזומן עמדה בהמלצות הביניים על סכום של 7,500 שקל לעסקה, אבל בהמשך הוחלט כי תעמוד על עד 10,000 שקל לשנה הראשונה ואז תרד ל-5,000 שקל. כמו כן, הוחלט כי במקרה של רכישת רכב ניתן יהיה לעשות שימוש במזומן עד 50 אלף שקלים. עוד הוחלט, כי יוגבל השימוש בצ'קים לעסקאות מסוימות בגבוה שבנק ישראל יקבע. כמו כן, נקבעו מגבלות לסחר בצ'קים שהיקפם גבוה מעשרת אלפים שקל (הסכום יפחת במחצית החל מהשנה השניה) ותיאסר הוצאה או קבלה של "צ'ק פתוח".

הוועדה מונתה בידי ראש הממשלה במטרה לבחון את הבעיות הנובעות משימוש במזומן ובאמצעי תשלום אחרים, וכן בשיקים סחירים, ולגבש מתווה פעולה לצמצום השימוש באמצעים אלה כאמצעי תשלום במשק הישראלי. 

"מתווה הפעולה האמור נועד להביא לצמצום תופעת הכלכלה השחורה בישראל, להיאבק בפשיעה ובהלבנת ההון, ולאפשר שימוש באמצעי תשלום מתקדמים ויעילים", נכתב בהסבר להצעה. "הכלכלה השחורה בישראל מביאה לאבדן הכנסות ממסים המוערך בהיקף של מיליארדי שקלים חדשים מדי שנה. יצוין כי הנזק למשק ולחברה בישראל מקיומה של כלכלה שחורה אינו מסתכם בהפסד הכלכלי בלבדכלכלה שחורה פוגעת בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי ומערערת את לגיטימיות שלטון החוק וסדרי הממשל. תופעת הכלכלה השחורה מהווה חסם לתחרות חופשית ולצמיחה כלכלית, וגורמת להעדר שוויון בנטל תשלום המסים, אשר מעבר לאי-הצדק הטמון בו, מטיל עול כבד יותר על אזרחים שומרי חוק".

הצעת החוק נחלקת לשני מישורים עיקריים: 1. קביעת איסורים ומגבלות כמו איסור על מתן או על קבלה של תשלום במזומן במסגרת עסקאות, או כמתנות, כתרומות, כהלוואות או כשכר עבודה; איסור על מתן או על קבלה של סכומים באמצעות שיק; איסור על הסבת שיק או על קבלת שיק מוסב, בלי שפרטי המסב נקובים בשיק; מגבלה על קבלת תשלום במזומן על ידי רשות ציבורית בעד מסים, קנסות, אגרות ותשלומי חובה נוספים; איסור על קבלת סכום במזומן בידי רואה חשבון או עורך דין במסגרת מתן שירות עסקי ללקוחות. 2. הכרה ביתרונותיהם הכלכליים של כסף מזומן ושיקים סחירים במצב הקיים היום. המטרה היא לקבוע הסדרים המבטיחים הימצאותם וזמינותם של אמצעי תשלום חלופיים, שיהיו שקולים מבחינת השימוש והמחיר לכסף מזומן.

תגיות:כסף שחורמיסים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה