חדשות יהדות

בצל ביקור נתניהו: מדוע יהודי מומבאי לא מקבלים הכרה מהמדינה?

4,500 יהודי העיר עדיין מחכים לקבל הכרה כמיעוט על ידי הממשלה. בבית הכנסת "מגן דוד" נרגשים מהביקור של ראש הממשלה, ומייחלים לשינוי. "הודים רבים לא יודעים על הקהילה שלנו", אומרים המתפללים, שטוענים שלא חוו אנטישמיות מעולם

  • כ"ח טבת התשע"ח
(צילום: לע''מ)(צילום: לע''מ)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר השבוע במומבאי, והקהילה היהודית הזעירה והמצומצמת בעיר נרגשת מהביקור ומנסה לחזק את מעמדה. נתניהו יסייר גם באזור האסון בטאג' מהאל, אזור שבו מתגוררים רובם של 4,500 היהודים שנמצאים בהודו. בביקורו ילווה נתניהו את הילד מוישי הולצברג בן ה-11, שניצל מהפיגוע ההוא לפני תשע שנים. הוא יחזור בפעם הראשונה לבית שבו נהרגו הוריו ב-26 בספטמבר והותיר אחריו 166 הרוגים, ששה מהם יהודים.

בבית הכנסת "מגן דוד", המתפללים נרגשים מהביקור הראשון בהודו על ידי מנהיג ישראלי, זה כמעט 15 שנה. "אלה חדשות טובות עבורנו, יש לנו מזל גדול לראות את ראש הממשלה כאן", אמר יואל גרשון אווסקאר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP, לאחר שסיים את תפילת הבוקר שלו. נתניהו יהיה ראש הממשלה השני שיבקר בהודו והראשון מאז אריאל שרון ב -2003, חצי שנה אחרי שנשיא הודו, נרנדרה מודי, ביקר בישראל. יונתן סולומון, יו"ר הפדרציה היהודית-הודית, מספר בכתבה כי הביקורים ההדדיים והקשרים החמים בין שתי המדינות הן בעלות "חשיבות עליונה" ליהודים בהודו. "ככל שמדובר בשיתוף פעולה קרוב יותר, כך הקהילה היהודית בהודו מרגישה קשר הדוק יותר עם ישראל. אנחנו מרגישים שמכירים בנו. זה נותן ביטחון", אמר בראיון.

ההיסטוריונים מאמינים כי היהודים הראשונים הגיעו להודו לפני אלפיים שנה, הצאצאים שלהם מספרים כי הם מרגישים לא קיימים במדינה שמחשיבה אותם כמיעוט לצד הינדואים, מוסלמים, נוצרים ובודהיסטים. היהודים מספרים כי אינם נספרים במסגרת מפקד האוכלוסין. אחת המדינות הכירה ביהודים רק בשנה שעברה כמיעוט רשמית, כך שיכלו להירשם לנישואין ולקבל תקציבים. "מדובר בהכרה סימבולית בלבד, היא חשובה עבור הקהילה", אומר סולומון.

"הודים רבים כלל לא יודעים על הקהילה היהודית, על המנהגים והחגים שלנו", אומר אווסקאר, שמקווה שביקורו של נתניהו יסייע להגברת המודעות ליהדות בקרב אוכלוסיית המדינה. "זה יהיה מועיל, נהיה ידועים", הוסיף.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

בית הכנסת המקומי ממוקם בשכונת בייקולה ההיסטורית של מומבאי, אחד משמונת בתי הכנסת שנמצאים בבירה הפיננסית של הודו ובפרברים הסמוכים לה. לאחר תפילת שחרית המתפללים נשארים בבית הכנסת כדי לאכול לחם, ביצים וגבינה, ספל תה הודי עם חלב וקינוח – בננות ופרוסות תפוח.

"כל האזור הזה היה פעם יהודי", נזכר אליס יעקב דוד, אחד ממתפללי בית הכנסת. "אך רבים עלו לישראל או לארצות הברית, קנדה, אוסטרליה או בריטניה". הקהילה היהודית בהודו, כך נכתב, לא חוותה אנטישמיות בדומה ליהודים במדינות אחרות. עובדה שההיסטוריונית היהודית ליאורה פזרקאר תולה באימוץ הלבוש והשפה ההודים. "הקהילה השתלבה מאוד טוב באוכלוסייה המקומית, מבלי לוותר על זהותה היהודית", אמרה ל-AFP.

דוד, שהוריו ברחו להודו בעקבות רדיפות יהודים בעיראק לפני 125 שנים, טוען כי מעולם לא שמע על קורבן לאנטישמיות בקרב הקהילה היהודית. "היה רק פיגוע אחד, וגם זה מחוץ למדינה. לא אצלנו", הוא מעיד בנוגע לאירועי נובמבר 2008, בהם נהרגו כאמור ששה יהודים – אירוע שממנו יצא משה הולצברג, אז בן שנתיים, ללא פגע. הרב ישראל קוזלובסקי התייחס לביקור החוזר שלו במומבאי: "הביקור יהיה מאוד מרגש עבורנו, זה המקום שבו הוא קיבל את החיבוק האחרון שלו מאביו ומאמו", אמר מי שמנהל כיום את בית חב"ד.

תגיות:ביבי נתניהוהודויהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה