חדשות בארץ

השופט לרפורמים: "מתי תבואו על סיפוקכם? יש הבדל בין זכות גישה לזכות פולחן"

במסגרת דיון על מתווה הכותל שבו נכח הרכב של שבעה שופטים בראשותה של הנשיאה אסתר חיות - הוסבר ל'נשות הפרובוקציה בכותל' כי פיתוח הרחבה הדרומית החל, אולם הן מסרבות לקבל את הפתרון שהוצע להן בתואנה כי 'שמו אותנו ליד שער האשפות'. איך הגיבו השופטים? 

 (צילום אילוסטרציה: פלאש 90) (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

הרכב מורחב של שבעה שופטים, בראשותה של אסתר חיות - התכנס אתמול (א') בבית המשפט העליון, כדי לדון בעתירות של נשות הפרובוקציה בכותל נגד הקפאת 'מתווה הכותל'. נציג המדינה הסביר לנשות הכותל כי החלו פעולות לפיתוח הרחבה הדרומית, אך הן סירבו לקבל את הפיתרון שהוצע עד שהשופט נועם סולברג אמר את דברו: "יש כעת רחבה שלכם, עם ספרים טקסים בר מצווה והכול. מתי תבואו על סיפוקכם? כשרב הכותל יבוא בעצמו ויגיש לכם את ספרי התורה?!".

בתגובה לדבריו השיבה נציגת הרפורמים כי היא מתכוונת לזכויות היסוד של חופש הפולחן. "הרי מדוע המדינה לא מיישמת את המתווה? כי יש פגיעה ברגשות האורתודוכסים. הסכמנו להסדר בתנאי שיהיה שווה, אבל כעת המדינה אומרת לנו קחו הסדר שהוא לא שווה, שהוא מוסתר". כמענה לדבריה פנתה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות אל נציגת הרפורמים ושאלה: "איך גברתי יודעת להגיד שהפתרון שכרגע בהתהוות כפי שהוצג לנו, הוא לא שוויוני? הרי הוא לא קיים עדיין".

נציג המדינה בדיון, עו"ד רויטמן, אמר כי "אנחנו רואים ברחבה הדרומית פתרון אולטימטיבי, אבל נשות הכותל לא מוכנות לקבל את האופציה הזו. ברגע שיש אפשרות לרחבה דרומית של הכותל, נשות הכותל לא צריכות להתפלל ברחבה הרגילה", פסק עו"ד רויטמן. "נשות הכותל ודומיהן פועלות בכוח פיזי כל הזמן כדי להכניס ספרי תורה לרחבת הכותל המרכזית, וזה יוצר אי סדרים ובעיות". 

או אז התערב השופט מלצר והסביר לנציגת הרפורמים כי "יש הבדל בין זכות הגישה לזכות הפולחן. גם כשמגיעים למקום שקדוש לדת אחרת, אפשר להגיע אבל אי אפשר לעשות פולחן לעצמך. אם אתם טוענים לזכות חופש הפולחן - אזי חל עליו דבר המלך. לפעמים, מרוב להיטות להציג את העמדה שלכם, אפשר לנסר את הענף עליו אתה עומד".

כשהעזה נציגת הרפורמים לטעון כי הנוהל שאוסר הכנסה של ספר תורה הוא 'תקנה לא חוקתית' לדעתם, הטיח בה השופט מלצר ואמר: "אז זה מאפשר לכם לעשות דין לעצמכם?!"

תגיות:בית המשפטשופטהכותל המערבירפורמיםפולחןגישה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה