חדשות בעולם

הבריח 6,000 יהודים: מיהו חסיד אומות העולם שזכה לכבוד?

הדיפלומט היפני צ'יאונה סוגיהארה הציל אלפי יהודים בשואה באמצעות הנפקת ויזות ליעד פיקטיבי. ראש ממשלת יפן חלק לו כבוד בביקור בקונסוליה בליטא: "הייתה לו אמונה גדולה בהצלת יהודים"

  • כ"ח טבת התשע"ח
הדיפלומט היפני צ'יאונה סוגיהארה הדיפלומט היפני צ'יאונה סוגיהארה
אא

הדיפלומט היפני וחסיד אומות העולם צ'יאונה סוגיהארה קיבל אתמול כבוד גדול מראש ממשלת יפן, זאת בעקבות הצלת כ-6,000 יהודים ממוות ודאי בתקופה השואה. סוגיהארה ידוע כמי שהנפיק בשנת 1940 עשרות מעבר יפניות ליהודים שברחו מפולין, אחרי שזו נכבשה על ידי הנאצים. הדבר נעשה למרות הקרבה בין יפן לגרמניה הנאצית באותה תקופה. ראש הממשלה, שינזו אבה, ציין כי סוגיהארה עשה מעשה אמיץ כשהחליט להפר את ההוראות של מנהיגיו ולהציל יהודים. הוא היה אחד מ-22 אלף בעולם שקיבלו את התואר חסיד אומות העולם, ובכך לא נמנה עם מנהיגים יפנים רבים שהוצאו אז להורג בעקבות פשעי מלחמה. סוגיהארה היה זה שפתח ליהודים נתיב בריחה ליפן דרך רוסיה.

"המעשה האמיץ והאנושי שלו מלמד אותנו כיצד נוכל לשרוד בעולם, שבו שלטון החוק המבוסס על סדר עולמי שנתקל באתגרים מסוגים שונים. הוא עבד הרחק מיפן בנסיבות קשות, אבל הייתה לו אמונה גדולה כדיפלומט יפני והוא הציל יהודים רבים", אמר אבה לכתבים במהלך סיור שערך בבניין הקונסוליה לשעבר בליטא, שם ישב בעבר סוגיהארה.

מתברר כי במהלך התקופה בה כבשו הכוחות הסובייטים את ליטא ביוני 1940, התדפקו פליטים יהודים רבים מפולין ומליטא על דלתות הקונסוליה. לאחר ששוחח איתם, החליט סוגיהארה לעזור להם להימלט מרדיפות הנאצים. השיטה הייתה הנפקה של ויזת מעבר ביפן עבורם מחסיד אומות העולם יאן זווארטנדיק, הקונסול ההולנדי בקובנה. מדובר בויזת יעד לכיוון היעד הפיקטיבי, האי קורסאו, שהיה אז בשליטה הולנדית, הנפקת ויזת מעבר אפשרה לקבל ויזת יציאה מרוסיה, ומליטא שהייתה אז שטח כבוש בידי הרוסים. בתקופה מאוחרת יותר, אגב, נרצחה רוב הקהילה היהודית בליטא, כ-200 אלף איש. זה קרה לאחר שהמדינה נפלה בידי הנאצים בחודש יוני 1941.

תגיות:חסיד אומות העולםיהודיםיפנים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה