חדשות יהדות

"הרפורמים אינם מאמינים בתורה, מנסים להפוך את הכותל לזירת התגוששות"

ח"כ אורי מקלב תוקף את הארגון בעקבות הדיון בבג"ץ בעניין מתווה הכותל. "קרעו מסידור התפילה את החזון לירושלים, פתאום דורשים אחיזה במקום החשוב". נציג המדינה מודה: המתווה בטל

  • כ"ח טבת התשע"ח
ח"כ אורי מקלב (צילום: shutterstock)ח"כ אורי מקלב (צילום: shutterstock)
אא

"ארגוני הרפורמים מנסים לקבל הכרה על גבו של המקום הקדוש ביותר לעם ישראל, האחדות הקיימת בכותל המערבי בין כל חלקי העם - דתיים כחילוניים, הינה לצנינים בעיניהם והם מנסים להפוך את המקום לזירת התגוששות. הניסיונות הללו לכרסם ולשנות מסדרי המקום לא יצלחו". כך אמר ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) במליאת הכנסת, זאת בעקבות הדיון שהתקיים בבג"ץ אמש, בנושא מתווה הכותל. מקלב הוסיף: "זו קבוצה שהיא מזערית ביותר, שקרעה מסידור התפילה שלה את החזון לירושלים ולארץ ישראל, ופתאום היא דורשת אחיזה ומנסה לקעקע את האחדות במקום החשוב ביותר לעם היהודי באופן אנרכיסטי, כפורעי חוק שפועלים בפרובוקציות. הם לא מאמינים בתורה ואינם זכאים לאחוז בה, ובווודאי שלא לבזות אותה. האם הכנסת הייתה מאפשרת למי שאינו מאמין בקוראן לבזות אותו? איך אתם נותנים לגיטימיות לקבוצה הזו?".

כזכור, הדיון אתמול דן בעתירה שהוגשה בהרכב של שבעה שופטים, בהם הנשיאה אסתר חיות, זאת על רקע ביטול מתווה הפשרה שהושג ולאחר שהתנועה הרפורמית, הקונסרבטיבית וארגון נשות הכותל הגישו מספר עתירות בעניין. נציג המדינה, ד"ר יובל רויטמן, הודה בדיון: "המתווה משקף ניסיון ראוי, שבירכנו עליו, למוצא פתרון על דעת הצדדים כולם. אך אנו לא נמצאים שם היום לאור החלטת הממשלה שנובעת, מקבוצות שונות של האוכלוסייה שלא מסכימים לכך. גם אם נחזור למתווה זה לא אומר שדברים אלו יבוצעו". עוד הוסיף כי "נשות הכותל פועלות בכוח פיזי כדי להכניס ספרי תורה לרחבה העליונה. זה יוצר אי סדרים ובעיות". השופט מלצר ביקש לברר במהלך הדיון מתי העבודות בקשת רובינסון יהיו מוכנות, כך שעותרים יוכלו לקיים תפילות באזור הזה, אך נציג המדינה לא יכל להתחייב על תאריך מדויק. הצדדים הקרינו במהלך הדיון סרטונים שמציגים את הבעיה שנוצרה בכותל, במסגרתם נראו תמונות אלימות הכרוכות בחילול הקודש. מי שהביע עמדה במהלך הדיון היה השופט עוזי פוגלמן: "לא בדיוק ברור מדוע שיניתם את ההחלטה. זה שאנשים מסוימים לא מרוצים זה לא מספיק. לא ברור מה הטעם המשפטי לשינוי ההחלטה". נציג הארגון הרפורמי ונשות הכותל אמר בדיון כי אלה הסכימו "לזוז הצדה" כדי לא לפגוע ברגשות המתפללים אך מחה: "מדוע המדינה לא מיישמת את המתווה ומציעה הסדר מבזה?".

כזכור, העתירה הוגשה לפני קצת יותר משנה ובה טענו העותרים ל"פגיעה חמורה ומתמשכת בחופש הדת". בשנת 2013 הוגשה עתירה המבקשת לקבל ייצוג של הרפורמים בקרן המנהלת את הכותל, אלא שזו הוקפאה לאחר הקמת צוות מייעץ. מכיוון שההמלצות לא יושמו, חודשה העתירה בה נקבע מתווה חדש. הדיון יעסוק בסוגיה וייערך בפני לא פחות משבעה שופטים. על פי המתווה, הייתה אמורה להתרחב רחבת התפילה השוויונית בחלקו הדרומי של הכותל, והשביל אליה יהיה מהכניסה הראשית ויתנהל על ידי הזרמים הלא אורתודוקסים ונשות הכותל (כלומר, שלוש כניסות: גברים, נשים וכניסה מעורבת). יחד עם זאת, בלחץ המפלגות החרדיות, המתווה בוטל ביוני 2017 ולכן נערך דיון בנושא.

תגיות:כותלרפורמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה