חדשות בריאות

"נזקים כבדים לבריאות": המדינה תגביל בקרוב פרסומות לסיגריות

8,000 אנשים מתו ב-2016 כתוצאה מעישון סיגריות, מה שמוביל למהפכה שבדרך: הגבלת פרסומות למוצרי טבק באינטרנט. "צריך להקטין את חשיפת הציבור לפרסומות למוצרים הגורמים למוות", נכתב בהצעת חוק חדשה שעברה קריאה טרומית

  • כ"ד טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק לפיה תוגבל האפשרות לפרסם מוצרי טבק. ההצעה עברה ברוב של 49 תומכים, ארבעה מתנגדים ושני נמנעים, וכעת היא תועבר לוועדת הכנסת. על פי ההצעה של חברי הכנסת איתן כבל, יהודה גליק וקבוצת חברי הכנסת, אליה הוצמדה הצעה דומה של ח"כ איל בן ראובן, "מטרתו של חוק זה לאסור באופן כללי את הפרסומת למוצרי טבק במטרה להקטין את חשיפת הציבור לפרסומות למוצרים אלה, הגורמים למוות, תחלואה ונכות. איסור מקיף על פרסומת חשובה במיוחד על מנת להגן על ילדים וצעירים מהשפעותיה של פרסומת, המייצרת תדמית חיובית ומושכת לעישון".

במליאה מודעים לעובדה כי הדבר עשוי לפגוע בחופש העיסוק, אך בהצעה נכתב כי "בהתחשב בנזקים הכבדים לבריאות הציבור וההשלכות של נזקים אלה, האיסור הכללי המוצע על פרסומת מסוג זה והמגבלות על שיווק מוצרי טבק, הם מידתיים לדעת מציעי הצעת החוק". בהצעה הובהר כי על מנת להימנע מפגיעה בעיסוק של חברות הטבק מעבר לנדרש, לא יוצע איסור מוחלט של פרסומת למוצרי טבק אלא הכוונה היא להתיר מספר מצומצם של ערוצי פרסומת הממוקדים בציבור המעשנים בלבד, שייחשפו לפרסומת באופן רצוני בלבד. עוד על פי ההצעה, תורחב תחולת החוק לגבי מוצרים צמחיים נוספים, מלבד טבק, המשמשים לעישון. בנוסף, מוצע לאסור על פרסום מוצרים כאמור, מוצרי טבק ומוצרים לעישון טבק, למעט פרסום בעיתונות מודפסת, פרסומת בתוך חנות לממכר מוצרי טבק ועישון, יצירות אומנות או דיווח חדשותי ועוד. כלומר, גולשי האינטרנט יוכלו להימנע מחשיפה לפרסומות, אולם מי שיבחר לקרוא את העיתונות המודפסת ייחשף למודעות.

ח"כ איתן כבל אמר: "החוק הזה הוא על חיים ומוות, לא פחות. כמעשן כבד לשעבר אני מרגיש שליחות אמיתית לשנות את החוק ולהציל את אלו שנדמה להם שהם מבינים את המשמעותיות של העישון. המאבק על ביטול הפרסום באינטרנט וברשתות החברתיות מכוון לדור הצעיר שצורכים את רוב המידע שלהם דרך פלטפורמות אלו". ח"כ יהודה גליק הוסיף: "העישון הוא גורם המוות מספר אחד בישראל ממנו מתים מדי שנה אלפי אנשים. זהו צעד ראשון ואני מקווה שבעקבותיו יבואו עוד רבים עד למיגור מגפת העישון. חברות הטבק יפסידו כסף אבל הציבור ירוויח. ח"כ איל בן ראובן חשף במהלך הדיון כי 8,000 אנשים מתו ב-2016 כתוצאה מעישון מסיגריות. "תחשבו חס וחלילה על מספרים כאלה בביטחון. בשנה האחרונה נרשמת עלייה בכמות המעשנים וזאת אומרת שמה שנעשה נגד התופעה נכשל וצריך לעשות משהו אחר", הוסיף. מי שהתנגדה לחוק היא חברת הכנסת יעל כרמן. "החוק הזה הוא כניעה לעיתונות הכתובה", אמרה בדיון. "לא יכול להיות שמי שכל כך נלחם בעישון יחריג בחוק פרסומת בעיתונות המודפסת הרי היא זו שמגיעה לכל אחד. לפי החוק הזה מותר לעיתונות המודפסת לפרסם את המודעות הגדולות ביותר. זו כניעה ללוביסטים של העיתונות וצריך להוריד את הסעיף המבזה הזה".

תגיות:סיגריהמוותפרסומותהצעת חוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה