חדשות בארץ

"מחדל כפול": כמחצית מבתי הספר גובים כספים ללא אישור

דיון בוועדת החינוך של הכנסת חשף ממצאים מדאיגים: תשלומי תל"ן גבוהים, גביות לא כשרות ושעות נוספות שמממן משרד החינוך לא מגיעות לתלמידים. ח"כ מאיר כהן תקף: "הפקרות"

  • כ"ד טבת התשע"ח
ח''כ מאיר כהן (צילום: פלאש 90)ח''כ מאיר כהן (צילום: פלאש 90)
אא

ועדת החינוך של הכנסת קיימה ישיבת מעקב בנושא תשלומי ההורים, ממנה עולים נתונים מדאיגים. על פי מסקנות הועדה, תשלומי התל"ן (תכנית לימודים נוספת) מגדילים את הפערים ואת חוסר השוויון בחינוך ובנוסף נראה כי כמחצית מבית הספר גובים כספים ללא אישור.

בישיבה שנערכה אתמול (רביעי) השתתפו הורים לתלמידים הלומדים בחינוך הממלכתי והממלכתי דתי. הם מחו על תשלומי ההורים הנגבים על ידי בתי הספר עבור תכניות לימוד נוספות שהן מעבר לשעות אותן ממן משרד החינוך. לטענתם, התל"ן מותנית בהסכמה בכתב מההורים ומשובצת בסוף יום הלימודים בדרך כלל. שי פולטהיים, פעיל בתחום החינוך והורה לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית דתית, חשף כי באמצעות תוכנת מחשב הבודקת את תשלומי ההורים הנגבים על ידי בתי הספר, נתונים מדאיגים. על פי הבדיקה, שמנתה 120 בתי ספר בארץ, ביותר מ-50 אחוז מבתי הספר לא ניתנות שעות התקן שמחויבות על ידי משרד החינוך ומממומנות על ידו; ב-44% מבתי הספר התשלומים הנוספים נגבים ללא אישור מערכת אפיק (מערכת בפיקוח משרד החינוך המאפשרת למנהלי בתי הספר להזין את חוזר התשלומים הבית ספרי) וב-59 אחוז מבתי הספר ישנה גביה חריגה מהמותר. "בבתי הספר בממ"ד המצב קשה ביותר – ישנם בתי ספר שגובים כספים ללא חוזר תשלומי הורים, ישנם בתי ספר שעושים שימוש אחר בכספים המיועדים לתכניות חינוכיות ועוד ועוד", נאמר בישיבה.

במהלך הישיבה עלו תלונות נוספות, כמו חוסר פירוט לגבי תשלומי הורים שמוציאים מכיסם אלפי שקלים למוסדות חינוך. אחד ההורים סיפר כי כאשר ביקש לבדוק פירוט עבור התשלומים, המנהל ביקש ממנו לפנות את תפקידו. "הדיחו אותי מהתפקיד ובדצמבר רוצים לבחור ועד חלופי. פניתי לבית משפט לקבלת סעד משפטי", אמר. עוד נמצא, כי במוסד חינוכי משלב בחיפה, בו ההורים מתבקשים לשלם עבור שנת לימודים כ-4500 שקל - מבוטלים שיעורים, המורים חולים או יוצאים לחופשה וההורים אינם מקבלים החזרים עבור השעות הללו. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר כי מדובר במחדל. ח"כ איציק שמולי, הוסיף: "מדובר במחדל כפול -  לא זו בלבד שתכניות הלימוד הנוספות מרחיבות את הפערים במערכת החינוך, אלא שעכשיו אני מגלה שגם כשנגבה תל"ן הוא לא מגיע ליעדו. הכשל הוא כפול – מדיניות התקצוב והסרת האחריות מהמדינה, וחוסר אכיפה ובדיקה של משרד החינוך".

ח"כ מאיר כהן התייחס גם הוא לנעשה במערכת החינוך: "בתי ספר דתיים אפשרו את ההפקרות הזאת של גביית כספים ביתר. זוהי פריצות לגבות  5000 שקל בשנה ולא לתת תמורה. זה בדיוק מה שמייצר פערים. בדימונה יש ישיבה תיכונית שהתלמידים בעיר לא יכולים ללמוד בה כי גובים עבור הלימודים שם כ-5000 שקל בשנה". כהן הוסיף כי הגיש הצעת חוק כדי לפטור את ההורים מתשלום עבור הטיולים השנתיים, אך היא נדחתה. בקרוב תתקיים ישיבה נוספת בעניין. יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, סיכם: "תכניות הלימוד הנוספות הן הרעה החולה של המערכת. הן מגדילות את הפערים ונותנות מקום לפרשנויות רחבות בכל הקשור לכספים שנכנסים למערכת". הוא קרא להורים נוספים שחשים שהכספים שנגבים מהם אינם ממומשים לטובת התלמידים לפנות במייל מפורט לוועדת החינוך לקראת הישיבות הבאות בנושא.

תגיות:מחדלכספיםבית הספרמאיר כהן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה