חדשות ומשמעותן

(צ)חוק המרכולים: האם באמת חוק המרכולים הוא חסר משמעות?

אחרי מהומות, שינויים והרבה בלגן – עבר בכנסת חוק המרכולים. המשמעות: מעתה על פי החוק – חנויות לא יוכלו להיפתח בשבת. אז למה בכל זאת יהיו חנויות שימשיכו להיפתח כרגיל?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

חוק המרכולים עבר היום (שלישי) על חודו של קול – ברוב של 58 תומכים אל מול 57 מתנגדים. אולם רבים התבטאו בעקבותיו כי למעשה אין לו משמעות אמתית, שכן העולם ימשיך לנהוג כמנהגו.

אז מה אומר החוק?

על פי החוק - חנויות באופן כללי לא יוכלו להיפתח בשבת, אולם יש כאלו המוחרגים מהחוק – חנויות הנוחות בתחנות הדלק ימשיכו לפעול, אך במידה וקיימים באותו מתחם מרכולים נוספים, הם לא יהיו רשאים להיפתח בשבת. גם בתי קפה ומסעדות יהיו רשאים להעניק שירותים לציבור, וכן גם כל מקום שבו מגישים אוכל לצריכה במקום.

מה בכל זאת השתנה?

אם עד היום – רשויות שביקשו לחוקק חוקי עזר בעניין פתיחת או סגירת בתי עסק בימי מנוחה, היו עושות זאת על דעת עצמן, הרי שמעתה הן יזדקקו להסכמה של שר הפנים. הסכמתו של השר תינתן רק במידה שלפי דעתו עסקים אלו מהווים צרכים שהם בגדר חיוניים.

עם זאת, יש לזכור שגם בעבר יכול היה שר הפנים להתנגד לחוקי העזר של הרשויות בתוך שישים יום מאז שהוצעו, כך שלמעשה – אין כאן חידוש של ממש.

ומה עם תל אביב?

חוק המרכולים לא יחול על תל אביב, מכיוון שהוא לא חל רטרואקטיבית, ותל אביב כבר העבירה בשנה האחרונה חוק עזר המתיר פתיחה מצומצמת של 164 מכולות ופיצוציות בימי המנוחה.

אבל לעומת זאת, ביישובים אחרים כמו מודיעין, ראשון לציון ועוד, שניסו בשבועות האחרונים לקדם חוקי עזר שיתירו פתיחת מרכולים בשבת – נראה שהחוקים לא יעברו, כיוון שהם זקוקים לאישור של משרד הפנים, ומטבע הדברים השר דרעי לא יאשר זאת.

ומהי השורה התחתונה?

כאמור, החוק החדש לא באמת משנה משהו, הכל יישאר כשהיה. למעשה, ישנם מרכולים רבים שפתוחים כיום בשבת למרות שהדבר אסור על פי החוק. הרשויות המקומיות לא קונסות אותם, כי אין ביכולתן להפעיל פקחים בשבת שיעברו בין בתי העסק, והן גם אינן מעוניינות להפסיק את פעולתם. כעת, לאחר כניסתו של חוק המרכולים לתוקף, ניתן לשער שרשויות רבות ימשיכו לא לאכוף את החוק, כרגיל.

אז מה הבעיה?

נוצר מצב אבסורדי. לכאורה – החוק אוסר פתיחת חנויות בשבת, אך רבות מהחנויות ייפתחו בשל החרגתן, חנויות אחרות ייפתחו מכיוון שהרשויות לא תאכופנה עליהן את החוק, וחנויות נוספות פשוט 'יתחכמו'. הרי ברגע שמרכול יגיש ללקוחותיו כוסות קפה, הוא כבר יוכל לטעון על כך שהוא בגדר מסעדה והוא רשאי להעניק שירות,  וכן על זו הדרך.

תגיות:חוק המרכוליםחדשות ומשמעותן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה