פעילות הידברות

מנוחה פוקס: "מהם ארבעת המשפטים שאסור לומר לילדים שלנו?"

בעוד כשבועיים זה עומד לקרות: סדנה מבית הידברות יוצאת לדרך, עם מיטב המרצים המקצועיים. בשיחה מיוחדת מסבירה מנחת ההורים מנוחה פוקס, מדוע חשוב ללמוד הנחיית הורים בצורה מסודרת, וגם: מהם המשפטים שאסור בשום אופן לומר לילדיכם?

(בעיגול: מנוחה פוקס)(בעיגול: מנוחה פוקס)
אא

שאלתם את עצמכם פעם איך הסתדרו בדורות הקודמים, כשלא הוכר כלל המושג 'הנחיית הורים' וכל הורה חינך את ילדיו לפי דרכו ודעותיו האישיות?

"בעבר הרחוק אכן לא היה קיים מושג שנקרא הנחיית הורים", אומרת הסופרת ומנחת ההורים מנוחה פוקס, "כל הורה נהג בילדיו כפי שראה בבית הוריו ולפי הגיונו הפרטי. ברוב הבתים הדבר התקבל בצורה בריאה ומקובלת, אבל הבעיה התחילה בבתים שבהם לא קראו נכון את הכתוב. כך נוצרו למשל מקרים בהם הגישה של 'חנוך לנער על פי דרכו' הפכה לחינוך קשוח כלפי נער שנהג להמרות את פי הוריו. גם המושג של 'מכות חינוך' קיבל לעתים גוון מסוכן שגבל ממש באלימות.

"הורים רבים הבינו שהם אינם נוהגים נכון", היא מדגישה, "אבל הם הרגישו מאוד מבולבלים וחסרי כוח. רבים מהם לא הכירו שום דרך חינוך אחרת אחר מבית הוריהם, ומכיוון שלא כולם יצירתיים, ובנוסף עובדים בבית ובחוץ - אז לא נותר להם זמן לחשוב איך באמת צריך לנהוג עם הילדים. כך הגיע רגע בו הצורך היה כל כך גדול, והורים רבים נזקקו למישהו שידריך אותם".

 

ללמוד מהמקצוענים

לפני כשלושים שנה החלה שיטת הדרכת ההורים להיכנס לתוך הבתים, ואת הפירות, לדבריה של מנוחה, ניתן לראות בשטח: "כיום יש כבר לא מעט אנשים באוכלוסייה שגדלו בבית שבו שיטות החינוך החליפו את המכות, את הוויתורים המיותרים, את אי הצבת הגבולות במקום שבו צריכים להציב אותם, ואת פינוק היתר שהיה נתון בחלק מהבתים. אבל מצד שני יש ילדים רבים שגדלים בבתים שבהם ההורים תוהים, מתבלבלים, שואלים את עצמם מה לעשות ולא תמיד יודעים. זוהי הסיבה שחשוב כל כך שהורים יבקרו בסדנאות מתאימות, ילמדו את הנושאים באופן מקצועי ויכירו כללים שיעזרו להם לחנך את ילדיהם טוב יותר".

ואיך נוכל לזהות את איש המקצוע המתאים אצלו נוכל ללמוד?

"באופן כלל הניסיון הוא זה שעושה את ההנחיה לטובה יותר או פחות", מדריכה מנוחה, "ככל שמנחה ראה יותר תופעות בעיניו, שמע יותר סיפורי הורים באוזניו ואסף ידע במשך זמן רב יותר – כך הוא יהיה יעיל יותר לאותה אם השקועה בתוך ביצה של שאלות ותהיות, ללא תשובות וללא הכוונה".

 

סדנה בבית הידברות

בעזרת ה' בעוד פחות משבועיים זה יקרה: סדנה מיוחדת להורים תיפתח בבית 'הידברות' ותכלול שתי סדרות של מפגשים – שלושה מפגשים להורים לילדים בגיל הרך, ושלושה מפגשים להורים לילדי בית ספר. אלו שייקחו חלק בסדנאות הם הסופרת ומנחת ההורים מנוחה פוקס, היועץ ואיש החינוך חיים ולדר, המאבחנת הדידקטית קרן אהרון וד"ר ורד אדיר – ד"ר לתזונה ורפואה אלטרנטיבית.

מנוחה, תוכלי לגלות לנו על מה את עומדת לשוחח בסדנה?

"במפגשים שנועדו לנו אני מתכוונת לדבר על מספר נושאים שמעסיקים מאוד את ההורים. זו תהיה הזדמנות לדון בהם וללבן אותם לעומקם, כשהמטרה היא שבסופו של דבר הורים יצאו מהמפגש עם תובנות ועם הרבה פחות התלבטויות, כי יהיו להם כלים מתאימים לרפא כל משבר או בעיה שמעסיקים אותם. נעלה נושאים כמו פינוק – האם זה טוב או רע לפנק את הילד, ובכלל מה הכוונה במושג 'פינוק'? נושא נוסף שנדון בו הוא ילד שעושה 'דווקא'. ננסה להבין למה הוא עושה את זה? האם הוא באמת רוצה להרגיז אותי? האם הילד אינו ממושמע כי כך הוא נולד או שמשהו גרם לו לכך? ואיך נוכל לגרום לילד להתנהג יפה? נעלה גם את נושא המריבות בין האחים, קנאה ותחרות במשפחה, ועוד. כמובן שלא נדון בכל סוגי הבעיות והאפשרויות, אבל אני מאמינה שהיסודות שנשוחח עליהם במפגשים יוכלו להנחות את ההורים גם במצבים אחרים".

ומה תוכלי להגיד לאימהות שרוצות להשתתף בסדנה אבל מתקשות לצאת מהבית?

"אכן, אימהות לילדים צעירים לעתים קרובות מתקשות לפנות  לעצמן זמן ולעזוב את הבית. אימהות כאלו יכולות להיעזר בחומר הכתוב שאני מעלה באתר הידברות ושמומחים נוספים מעלים. אבל לדעתי שווה להשקיע ערב של יציאה מהבית כדי לשמוע את הדברים מקרוב, לשאול את השאלות הספציפיות ולקבל מענה. כי יש טעם מסוים שאותו אפשר לטעום רק כשנמצאים פנים אל פנים".

אפשר לסיים עם טיפ קטן שיעזור לנו בחינוך ילדינו?

"כן, אביא משהו קצר שאני לוקחת אתי צידה לדרכי תמיד: זכרו ארבעה דברים שלא כדאי לכן לומר לילד שלכן: 1. 'חכה חכה עד שאבא יחזור, הוא כבר יראה לך מה זה'. 2. 'טוב, אקנה לך את הרכב עם השלט, העיקר תהיה כבר בשקט'. 3. 'אם אתה לא בא מיד – אני משאירה אותך ברחוב והולכת, שמעת?' 4. 'אם אתה בוכה – אתה נכנס לישון הרגע, הבנת?'"

מנוחה מציינת שהיא משערת שרוב האימהות יכולות להבין מהי הבעייתיות בארבעת המשפטים האלו, ומי שרוצה להבין את הדברים קצת יותר לעומק – מוזמנת לסדנה.

הסדנאות יתקיימו אי"ה בבית הידברות רחוב אריה שנקר 20, פתח תקווה. לפרטים והרשמה: 073-2221300

תגיות:סדנההידברותפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה