היסטוריה וארכיאולוגיה

ראו הוזהרתם: כך מושמדים אתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון

לאחרונה דחפורים פלסטינים מחריבים באין מפריע אתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון. מטרת הגנבים הפלסטינים היא, ככל הנראה, מציאת אוצרות בשטח, ומכירתם בשוק העתיקות

  • כ' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

לאחרונה דחפורים פלסטינים מחריבים באין מפריע אתרים ארכיאולוגים ביהודה ושומרון.

סיפורו של כפר עוג'א א-תחתא הובא בערוץ 2. כפר זה היה בעברו עיר בשם ארכילאיס אותה הקים אורכילאוס, בנו של הורדוס, ובה התגוררו אלפי בני אדם.

חגי כהן קלונימוס, דוקטורנט לארכאולוגיה באוניברסיטה העברית הסביר: "זו עיר גדולה וחשובה בעמק הירדן. זה אתר של כ-355 דונם - והגיעו אליו טרקטורים ובולדוזרים שפשוט חפרו ונברו בו בצורה בלתי נתפסת".

לדבריו של כהן קלונימוס, מטרת הגנבים הפלסטינים היא מציאת אוצרות בשטח, ומכירתם בשוק העתיקות.

לטענתו: "כמו שדאע"ש הרסו באירן ובסוריה אתרים של אלפי שנים, אותה סיטואציה מתרחשת גם כאן. זה הרס מכוון ושיטתי של אתר ארכאולוגי, בלי שאף גורם נותן מענה לדבר הזה. זו פשוט טרגדיה".

בנוסף, הוזכרה בכתבה אזור העיר פצאיליס. מדובר בעיר העתיקה הממוקמת בין פסאל הערבית לפצאל היהודית.

בשטח האזור הזה כבר בוצעו עבודות ארכיאולוגיות, ואפילו גילו בית מרחץ עטור פסיפס, אולם הוא נמצא נטוש, ובימים אלו הוא מלא אשפה ובורות שוד: "אנחנו בסיטואציה בלתי אפשרית", מסביר כהן קלונימוס, "בה האתרים האלה נחפרים ואז ננטשים, והופכים להיות שטח הפקר לכל אדם שרוצה לבוא ולנסות להרוויח משהו מהאתר הזה. העברנו פנייה, אבל יש פקח אחד בכל יהודה ושומרון שאמור להיות אמון על שוד והרס עתיקות".

"הפלסטינים מנסים לקדם הכרזה על אתרי מורשת פלסטינים. בקרוב הם אמורים להכריז שהמגילות הגנוזות זו מורשת פלסטינית. מדינת ישראל חייבת לקחת את האחריות, ולהגן על האתרים הארכאולוגיים, שהם חלק מהמורשת ההיסטורית והתרבותית שלנו", אמר.

תגיות:ארכיאולוגיהיהודה ושומרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה