חדשות בארץ

ניצחון לירושלים: מסירת שטחים תאושר ברוב של 80 חברי כנסת

אחרי שלוש שעות של דיונים, חוק "ירושלים מאוחדת" הקובע כי העיר לא תחולק, אלא ברוב מכריע, אושר ברוב של 64 תומכים. עוד נקבע: שינויים מוניציפליים בעיר יוכלו להתקיים ברוב רגיל: "מעשה שימנע כל פגיעה בבירת ישראל"

  • ט"ו טבת התשע"ח
(צילום: דוברות הכנסת)(צילום: דוברות הכנסת)
אא

חוק "ירושלים מאוחדת" אושר הלילה בכנסת ברוב של 64 תומכים, מול 51 מתנגדים ונמנע אחד. החוק קובע, כי כל שינוי במעמדה של ירושלים או החלטה על מסירת שטחים ממנה כחלק מהסכם מדיני, חייב לעבור ברוב מיוחד של 80 חברי כנסת. מי שיזם את החוק הוא יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, ומי שהגישה אותו הייתה ח"כ שולי מועלם.

החוק אושר במהלכו של יום עמוס, בו נדחתה הצבעת חוק המרכולים והחוק שיסלול את חזרתו של ליצמן למשרד הבריאות, ובו אושר "חוק הפריימריז". הדיון המקדים ארך שלוש שעות. "החוק מחזק את חומת המגן כנגד אלה משמאל שעלולים לנסות לפגוע בעתיד בריבונות הישראלית בירושלים המאוחדת", אמר אלקין לאחר אישור החוק, שמשנה את חוק יסוד משאל העם הקובע כי כל הסכם הכולל ויתור על שטח שבריבונות ישראל דורש רוב של 61 חברי כנסת, אך במקביל ייערך משאל עם. כעת אפשר יהיה לוותר על משאל על ברוב של 80 ח"כים.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "ירושלים היא עיר בעלת מעמד מיוחד ומשמעות היסטורית לעם היהודי ובירתו הנצחית. ירושלים כבירת העם היהודי היא מחויבות של דורות. אין עם אחר בעולם שיש לו קשר, בעל ממד של נצח, כה ממושך לעיר הבירה שלו. כ-3000 שנים לאחר שקבע דוד המלך את ירושלים כבירתו של העם היהודי חוללו כיסופי הדורות לירושלים את הנס ההיסטורי שאין לו אח ורע במולדת העמים". עוד נכתב: "כשיש סימנים המבקשים לערער על מוסכמות יסוד אלה שבבסיס קיומנו הלאומי, על הכנסת לעשות מעשה שימנע כל פגיעה בבירת ישראל. בהתאם לכך, מוצע במסגרת הצעת החוק לקבוע כי כל שינוי בשטח תחומה של ירושלים ושינוי בהוראה האוסרת על העברת סמכות המתייחסת לירושלים לגורם זר, תחייב רוב מיוחס של שמונים חברי הכנסת. כמו כן, מוצע כי גם שינויה של הוראת השריון האמורה תחייב רוב דומה - שמונים חברי הכנסת".

לקראת ההצבעה, יש לציין, לחצים פוליטיים ממפלגות שונות הובילו לשינוי בניסוח של החוק. בסופו של דבר, בוטל הסעיף המדובר לפיו יהיה אפשר להעביר שכונות פלסטיניות מעיריית ירושלים לרשות מוניציפלית אחרת בשליטה ישראלית. החוק נועד להסדיר את נושא מחנה הפליטים שועפאט וכפר עקב, שניהם נמצאים מעבר לגדר ההפרדה אך נחשבים לחלק מירושלים. מי שיזם את הסעיף היה השר זאב אלקין מהליכוד, שזכה לגיבוי מראש הממשלה נתניהו. למרות זאת, שינויים מוניציפליים אחרים בירושלים יוכלו להתבצע ברוב רגיל. יש לציין כי עוד לפני ההצבעה תקף בנט את המחנה הציוני ולפיד בטענה שהם רוצים לחלק את ירושלים. "הערב הוא ערב מיוחד. אנחנו שוב דואגים שירושלים לא תחולק", אמר.

"לתיקון חוק זה גם תכלית ביטחונית, שהרי נסיגת צה"ל מלבנון ותכנית ההינתקות מרצועת עזה הוכיחו כי למקום שממנו ישראל נסוגה נכנסים גורמי טרור שמאיימים על ביטחונם של תושבי ישראל", נכתב בחוק. "אפשרות כזאת יש למנוע בעיר שחוברה לה יחדיו. מטרתו של התיקון לחוק הוא לבצר את אחדותה של ירושלים, להבטיח את עתידה ולשמור על ביטחון תושביה".

תגיות:חברי כנסתירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה