כתבות מגזין

לא מוזר שיהודים חוגגים את הסילבסטר? על "השנה האזרחית" שמסתירה מאחוריה סממנים נוצריים מובהקים

מדוע יהודים בישראל חוגגים חג שנקרא על שמו של קדוש נוצרי ומה בעצם הבעיה לחגוג את השנה האזרחית, כאשר מטרתה אינה דתית?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מי היה הסילבסטר?

"סילבסטר" היה האפיפיור הנוצרי הראשון, אשר חי לפני 1700 שנה לערך. תאריך ה-31 בדצמבר נקבע על ידי הכנסייה הקתולית כיום זיכרון "קדוש" לכבודו.

סילבסטר התפרסם כל כך, מאחר שהיה המנהיג הנוצרי הראשון אשר קיבל לידיו את הסמכות הרומאית להשליט את הנצרות בכח הזרוע, על ידי קיסר רומא - קונסטנטינוס. זוהי האמת המרה, כי מימי סילבסטר הנוצרי התחילה תקופת חושך לעם היהודי בגלות, תקופה אשר הגיעה לשיאה ברדיפות אכזריות ועלילות דם שנמשכו לאורך יותר מאלף שנה. כל זאת התחיל מאז קיבל סילבסטר הראשון את השליטה בחיי אדם, ואת התפקיד הנוצרי של מחיית "הכופרים בנצרות".

בוויקיפדיה האנגלית מסופר על "רדיפת הפאגנים" ובתוכם היהודים, מימי קונסטנטינוס - שמינה את סילבסטר לאפיפיור הראשון של הכנסייה הנוצרית (מופיע בערך ששמו "Persecution of pagans in the late Roman Empire"), שם נאמר:

 "the Roman Empire was "completely tolerant... with the notable exceptions of the Jews" –

בתרגום מהיר: "האימפריה הרומית היתה סובלנית לחלוטין... מלבד החריגה היוצאת מהכלל של היהודים".  

כלומר, היתה רדיפת יהודים במסווה "רדיפת פאגנים" תחת החוק של קונסטנטינוס, אשר ניתן לסילבסטר הראשון.

ובאתרים אחרים מוזכרת מחלוקת בשאלה אם גם אסר על היהודים את הכניסה לעיר הקודש ירושלים:

 Historians have recorded that in 324 C.E., just one year prior to the convening of the Council of Nicaea, Sylvester convinced Constantine to forbid Jews from living in Jerusalem.

In a hotly debated point of historical order, many have contended that during the Council of Nicaea, Sylvester used his influence to push through a range of terrible anti-Semitic laws. Others have stated that anti-semitism was not so prevalent or deeply entrenched during Pope Sylvester’s reign. We are talking about Jerusalem affairs here. So of course, despite the whole story having happened some 1,700 years ago, academics have yet to resolve the matter.

סילבסטר ה-1 קיבל את הרשות מקונסטנטינוס הקיסר הרומאי, ומאז הסילבסטרים וגם האפיפיורים עשו שימוש מרושע מאוד בזכות המונופול שקיבל סילבסטר הנוצרי מן הקיסר. גם ויקיפידה העברית מודה בעקיפין בכך (בערך "סילבסטר" העברי): "[סילבסטר] עסק אמנם בדיכוי כופרים באחדותו של השילוש הקדוש...".

הוויקיפדים הישראלים אינם רוצים להסיק את המסקנה המתבקשת שסילבסטר הזיק גם ליהודים ה"כופרים בנצרות". למרות זאת אף הם אינם יכולים להסתיר את העובדה שסילבסטר ה-1 היה הראשון לקבל את החוק לידיים, מה שהביא לדורי דורות של התעללות נוצרית ביהודים, גם לשיטת מי שאינם רוצים לייחס לו פגיעה ישירה ביהודים.

המצדדים בסילבסטר ינסו לטעון בתמורה, שרודנותם של הסילבסטרים רדפה את כל מתנגדי הנצרות, ולא רק את היהודים... כאילו יאמרו שהשואה היתה פחות גרועה בגלל שהנאצים טבחו בדרכם גם צוענים ורוסים. כך נטען בוויקיפדיה העברית: "סילבסטר, שפעל במאה הרביעית, עסק אמנם בדיכוי כופרים באחדותו של השילוש הקדוש, אולם אין ראיות לכך שפעל באופן מיוחד כנגד היהודים..." - סילבסטר ודאי "אהב" יהודים מאוד מאוד, וכל הנרצחים מימיו ובזכות שלטונו? הבה לא ניתן לעובדות להציק לנו...

אמנם אין מספיק מידע היסטורי על "סילבסטר הראשון" כדי לדעת אם התחיל את מסעות הצלב בימיו, אך הוא ללא ספק היה מי שקיבל לידיו את השלטון לעשות זאת - מה שיצר שושלת של סילבסטרים ואפיפיורים שהצרו ליהודים בכל מדינות אירופה. לכן כשאנשים מזכירים את השם "סילבסטר", הם למעשה מתארים את ראשיתה של הרודנות הנוצרית, אשר ממנה החלו 1500 שנה של רדיפת יהודים ע"י הנוצרים.

* * *

מה ליהודי ולסילבסטר הנוצרי?

כמו כן, תמוהה העובדה שהשם "סילבסטר", משום מה התקבע כשמו של חג לאומי בישראל.

החג הלאומי נקרא בשם הנוצרי המובהק "סילבסטר" לא רק בישראל, אלא גם בגרמניה ופולין:

"השם סילבסטר ונגזרותיו נהוגים במדינות רבות: אוסטריה, איטליה, בוסניה-הרצגובינה, גרמניה, הונגריה, לוקסמבורג, ליכטנשטיין, פולין, צ'כיה, צרפת, קרואטיה, סלובניה, סלובקיה, סרביה, שווייץ, וכן בישראל בה נחגג בשם זה עוד בימי המנדט הבריטי" (ויקיפדיה העברית, סילבסטר). גם בוויקיפדיה האנגלית בערך "יום הסילבסטר" נאמר כך (בערך Saint Sylvester's Day):

"Among the Western Christian Churches, the feast day is held on the anniversary of Saint Sylvester's death, 31 December, a date that, since the adoption of the Gregorian calendar, has coincided with New Year's Eve."

מקור השם "סילבסטר" מגיע משמו של "קדוש נוצרי", אך מה עושה שם זה בישראל? נראה שהכינוי הגיע לישראל על ידי עולים חדשים שלא היו קרובים כל כך ליהדותם.

הידעתם שבשנת 1934, אפילו חילונים מתל-אביב הזדעזעו מעצם הרעיון לחגוג את הסילבסטר?

ידיעה בדאר היום, 19 בדצמבר 1934, אודות האיסור על מסיבות סילבסטרידיעה בדאר היום, 19 בדצמבר 1934, אודות האיסור על מסיבות סילבסטר

* * *

ירידת הדורות

מה הבעיה לחגוג את "השנה האזרחית"?

שאלה זו דומה לשאלתם של יהודים המתגוררים בחו"ל, באירופה וארה"ב, ושואלים מה הבעיה לחגוג את "חג המולד", שבו שרים ברחובות ומשמחים ילדים בעץ מקושט ומתנות?

זו שאלה תמימה המגיעה לעתים קרובות מפי יהודים שגרו כל חייהם בין נוצרים, והתרגלו למנהגיהם מבלי לחקור מה טיבם.

עץ האשוח המקושט, המתנות וסנטה קלאוס - הן תוספות חגיגיות שהמציאו הנוצרים במטרה לחבב על ילדיהם את יום הולדתו של ישו הנוצרי. "חג המולד" נקרא בשם זה לכבוד הולדתו של ישו הנוצרי, דמות שהנוצרים רואים בה משיח וגם אל שירד להיצלב על חטאיהם (באנגלית החג נקרא "Christmas", קיצור  Christ's mass "מיסת המשיח"). - ב-25 בדצמבר נחגג חג המולד (הקריסמס) להולדתו של ישו.

מטעם זה, נוצרים רבים מציבים בראש עץ האשוח כוכב שנועד לסמל את הכוכב שראו שלושת השליחים של ישו ביום הולדתו, וחלקם מוסיפים דמות תינוק שמייצגת את ישו בעריסתו.

למרות ש"סנטה קלאוס" אינו דמות נוצרית מובהקת, הוא בכל זאת דמות שנועדה לשרת את החג הנוצרי ולחבב אותו על הילדים, כמו להבדיל, תפוח בדבש בראש השנה היהודי או סביבונים בחנוכה.

אמנם היהודים בישראל לא התרגלו לחגוג את חג המולד, ברוך השם, אך משום מה התרגלו לחגוג את חג הסילבסטר. גם חגיגה זו, לטענת רבים, אינה יותר מ"חג אזרחי". האמנם?

כולם מדברים על הבעייתיות בכינוי "סילבסטר", אך שוכחים את העיקר: יום השנה ה"אזרחי" נועד לציין את השנה הנוצרית לבואו של ישו!

למרות שההיסטוריה מעידה שישו הנוצרי נולד שנים רבות לפני חורבן בית המקדש השני, מכל מקום הנוצרים רצו לייחס את החורבן לצליבתו - ולכן בחרו לייחס את מניין השנים לבואו.

ברוב השפות האירופאיות מוסיפים לשנה את האותיות AD, ראשי תיבות לטיניים של הביטוי Anno Domini, שפירושו "בשנת אדוננו" (-ישו הנוצרי). לכן אנו היהודים נוהגים לכתוב תאריכים לועזים בתוספת "למניינם", "לספירה הנוצרית", "לפני הספירה" וכו', כדי לציין שזו אינה הספירה שלנו.

בוויקיפדיה (ערך "ספירת הנוצרים") נאמר:

"שיטת הספירה הנהוגה כיום, "שנת אדוננו" (Anno Domini), הומצאה ברומא ב־525 בידי נזיר בשם דיוניסיוס אקסיגוס (Dionysius Exiguus), שעבד על חישוב תאריך הפסחא. הוא תיארך את לידתו של ישו לשנת 1 לפנה"ס. אך כיום הכול סבורים שתאריך זה שגוי... השנה הראשונה שלאחר לידת ישו היא שנת 1 לספירה".

ביום זה בחרה הכנסייה הנוצרית לחגוג את העובדה שחלפו 2018 שנה מאז הגיע ישו הנוצרי, בו הם רואים משיח... היש רעיון יותר נוצרי מזה?

נמצאנו למדים שלא זו בלבד שתאריך החגיגה נקבע בידי הכנסייה הקתולית לזכר סילבסטר הנוצרי, אלא גם מניין השנים הנחגג נועד לזכר ישו הנוצרי. זה הוא חג "אזרחי" בדיוק כשם שחג-המולד (אשר נועד לחגוג את יום הולדתו של ישו) נחשב לחג "אזרחי". הרעיון היה ונותר נוצרי ביסודו. זה הוא תאריך וחג שהכנסייה הנוצרית המציאה לזכר ישו הנוצרי ו"קדוש נוצרי" בשם סילבסטר.

כאשר יהודי חוגג את מניין השנים 2018 - הוא בעצם חוגג מבלי ידיעתו 2018 שנה מאז בואו של ישו הנוצרי, כי זה הוא מניין השנים שקבעה הכנסייה הנוצרית לכבודו. האם נבון ליהודים לחגוג את הספירה הנוצרית לזכר משיח-שקר?

נמצאנו למדים שהשנה ה"אזרחית" טבולה במרכיבים נוצריים: יום בשנה שנקבע על ידי הכנסייה הנוצרית לזכר "קדוש נוצרי" בשם סילבסטר הראשון, אשר בזכות שלטונו מיררו הנוצרים את חיי היהודים לאורך מאות שנים, ו-2018 שנים מאז היוולדו של ישו הנוצרי. לכן אנו מפצירים ביהודים להימנע מכך.

אנו היהודים לא צריכים לחגוג חגים נוצריים או את הספירה הנוצרית. כך נאמר בתורה: "הן עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב" (במדבר פרק כג, ט).

הרי יש לנו שנה עברית משלנו, העוברת במסורת בעמנו מזה 3,300 שנה (יותר מ-1,300 שנה לפני שנולד הנוצרי הראשון). המסורת שלנו אותנטית, את השנה העברית חוגגים אך ורק יהודים בני עמנו, ולא אף עם אחר בעולם. כל היהודים חוגגים את ראש השנה. זהו החג היהודי, העברי, המציין את מניין השנים מאז בריאת העולם.

מי שחוגג את השנה האזרחית, סותר במעשיו את השנה העברית שעלינו לזכור כיהודים, את החג העברי שלנו, הוא ראש השנה. אנו העם היחיד שחוגג את השנה העברית, ואם נזלזל בחג שלנו לטובת מניין השנים הנוצרי, נאבד את המסורת העברית שליוותה את עמנו יותר משלושת אלפים ושלוש מאות שנה.

תגיות:סילבסטריהודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה