חדשות כלכלה

נתוני בנק ישראל מוכיחים: הישראלים לוקחים פחות משכנתאות

היקף המשכנתאות החדשות ב-2017 ירד בכתשעה אחוזים לעומת 2016, גם רמת הריביות נעצרה אחרי שנתיים. אז מדוע הקבלנים לא מורידים מחירים?

  • י' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בנק ישראל פרסם את נתוני השוק לחודש נובמבר, מהם ניתן ללמוד כי היקף המשכנתאות החדשות וכן רמת הריביות במשק ירדו בשנת 2017. עבור שוק המשכנתאות זוהי ירידה שניה ברציפות בהיקף המשכנתאות החדשות הניתן במהלך שנת הכספים.

על פי נתוני בנק ישראל, היקף המשכנתאות עומד על 4.58 מיליארד שקל. על פי ההערכות, אחרי פרסום מדד חודש דצמבר יתברר כי בשנת 2017 יעמוד היקף המשכנתאות על כ-52.8 מיליארד שקל, ירידה של תשעה אחוזים לעומת היקף המשכנתאות שניתן בשנת 2016. בשנה שעברה עמד ההיקף על 59 מיליארד שקל בקירוב. מהתנודות בשוק המשכנתאות אפשר ללמוד לא מעט על שוק הנדל"ן, והמשמעות היא פשוטה – ישנה ירידה בכמות העסקאות והסיבות לכך מגוונת. ישנה ירידה בפעילות רוכשי דירה ראשונה, שממתינים לתוצאות של פרויקט "מחיר למשתכן". ההערכה היא שגם המגבלות שהטיל האוצר על המשקיעים השפיעו על הירידות ולכן כעת נרשמה ירידה גם בקרב המשקיעים. אחת הסיבות לכך היא מעבר מהשקעות בדירות להשקעות במשרדים. העלויות זולות בהרבה, מה שמקטין את גובה היקף המשכנתאות.

במקביל לנתונים האלה, נראה כי הקבלנים לא ממהרים להוריד מחירים, זאת מאחר שהם מבינים כי פרויקט "מחיר למשתכן" לא תמיד אטרקטיבי עבור הרוכשים הפוטנציאלים והם ממהרים לחפש אלטרנטיבות אחרות.

בנוסף, רמת הריביות בשוק ירדו במהלך שנת 2017 לאחר עליות של שנתיים. הריבית השקלית הקבועה ירדה בסוף נובמבר לכ-3.97 אחוז. הריבית הצמודה הקבועה עמדה על 3.51 אחוז. למרות הירידות בריביות, הציבור עדיין לא ממהר לרוץ לבנקים ושומר על איפוק בכל הנוגע לרכישת דירות נוספות.

תגיות:כלכלהמשכנתאמשכנתאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה