חדשות מדע וטכנולוגיה

איך העציצים שלכם מקבלים החלטות?

גם בעולם הצומח יש תחרות ויריבות, ומחקר חדש מצא כי צמחים מקבלים החלטה רציונלית לגבי אופן ההתמודדות עם היריבים שלהם

  • ט' טבת התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אם חשבתם שצמחים הם יצורים פסיביים למדי, קבלו תיקון. מחקר חדש של אוניברסיטת טובינגן מצא שצמחים יכולים להחליט בין אפשרויות שונות כשמדובר בתגובות ליריבים.

מי הם יריבים בעולם הצומח? מדובר בצמחים שכנים שמתחרים על אותם משאבים. צמחים מזהים את נוכחותם של צמחים מתחרים דרך איתותים שונים, כמו הפחתה בכמות האור או היחס בין גלים אדומים ואולטרה-אדומים. איתותים כאלה יכולים לעורר שני סוגים של תגובות – עימות המתרחש דרך גדילה אופקית, שבה הצמחים מנסים לגדול לרחוב ובכך להעמיד את יריביהם בצל פשוטו כמשמעו, או סובלנות שבה הצמחים מתעלמים מהתחרות ולומדים להתמודד עם פחות אור. לחלק מהצמחים יש סוג שלישי של תגובה – הימנעות. הם פשוט מתחילים לגדול רחוק ככל האפשר מהמתחרים.

שלושת התגובות האפשריות הללו של צמחים ידועים לחוקרי בוטניקה כבר מזמן. המחקר החדש, עם זאת, בדק האם הצמחים מקבלים החלטה רציונלית באיזו תגובה לבחור. האם הבחירה בעימות, למשל, תלויה בגודלו היחסי של המתחרה?

כדי לענות על השאלה החוקרים שתלו סוג ספציפי של צמח ויצרו לו הדמייה של צמחים מתחרים שונים, כשהם משנים את הצפיפות והגובה של הצמח המתחרה משלב לשלב. התוצאות הראה שהצמח אכן בוחר את התגובה האופטימלית: כאשר המתחרים היו קצרים וצפופים, הצמח בחר להתעמת איתם ולגדול מעליהם. כאשר היה מדובר בצמחים גבוהים וצפופים, הצמח בניסוי בחר להתעלם. כאשר הצמח היה גבוה אבל דליל, עם זאת, הצמח בחר הימנעות וגדל הרחק ממנו ככל שיכול היה.

העציצים שלכם, בקיצור, מסוגלים לחישובים הרבה יותר מסובכים ממה שאתם חושבים.

תגיות:עציציםצומחחדשות מדע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה