חדשות כלכלה

עליה במחירי הדיור; המחיה יקרה במיוחד. דוח מדאיג על המצב בישראל

על פי הדוח השנתי של מרכז טאוב, לצד עלייה בשכר, המחירים ממשיכים לזנק, הוצאות הבריאות גדלות, ומחירי הדיור ממשיכים לעלות בשיעור גבוה ביחס למחירי השכירות

  • ט' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

דוח מצב המדינה השנתי של מרכז טאוב מתפרסם הבוקר (רביעי) ומציג תמונת מצב חברתית-כלכלית של ישראל ב-2017. מניתוח הדוח עולה כי יוקר המחיה בישראל הוא מהגבוהים במדינת ה-OECD. על פי הדוח, שיעור התעסוקה והשכר הריאלי עלה בעוד ששיעור האבטלה ירד ואילו חל זינוק במספר החרדים שמצטרפים לשוק העבודה. הדוח מרכז עשרה מחקרים בתחומים שונים בהם כלכלה, חינוך, תעסוקה, בריאות ורווחה. מי שערך אותו הוא פרופסור אבי וייס, מנכ"ל המרכז ופרופסור לכלכלה.

הדוח חושף נתונים מדאיגים על מצבם של הישראלים. כך למשל, ההוצאה הפרטית של אזרחי המדינה עלתה בכל הנוגע להוצאות על בריאות. לעומת זאת, העלייה בשיעור התעסוקה ובשכר הובילה לעלייה בהיקף הצריכה ורמת החיים. יחד עם זאת, רמת המחירים עדיין גבוהה ביחס למדינות ה-OECD. "חלקים רחבים בשוק העבודה מתאפיינים עדיין בפריון עבודה ובשכר נמוכים. כמו כן, על אף השיפור בתחום, רמת המחירים בישראל עודנה בין הגבוהות במדינות ה-OECD", נכתב בדוח. "בטווח הארוך צפויים למדינה אתגרים דמוגרפיים שעלולים להאט את קצב הצמיחה במשק עוד יותר, ובראשם ירידה בחלקה של האוכלוסייה בגילאי העבודה העיקריים".

נתון מעניין נוסף מציין כי שיעור התעסוקה של צעירים חרדים המתגוררים בערים חרדיות הומוגניות (מודיעין עילית למשל) נמוכים מאשר אצל חרדים המתגוררים בערים מעורבות. לכן, נמצא כי יש יתרון לבניית שכונה חרדית בעיר מעורבת על פני הקמת עיר נפרדת. 

הדוח חושף גם עלייה מדאיגה וצפויה במחירי הדיור. מחירי הדירות ממשיכים להתייקר ביחס יותר לעלייה בשכר הדירה ולכן נמשכת ירידה בתשואות לבעלי דירות.

ומה בנוגע למצב הבריאות? הדוח קובע כי חלקה של הממשלה במימון שירותי הבריאות נמוך ב-15 אחוז מהממוצע במדינות ה-OECD בעקבות כך חלה עלייה בהוצאה הפרטית על בריאות. הסיבה העיקרית לעלייה היא רכישת ביטוחים פרטיים. הביקוש לטיפולים רפואיים עלה בעיקר בגלל הזדקנות האוכלוסיה. עוד צוין כי הממשלה נקטה מספר צעדים לשיפור השירות הרפואי לקשישים וביניהם העלאת קצבת הזקנה המרבית ל-5,000 שקל, ביטול מבחן האמצעים לילדיהם לקביעת סבסוד והסדרת מעבר של מבוטחים קבוצתיים בביטוח סיעודי במקומות העבודה לביטוחים בקופות חולים. הטיפול הסיעודי, קובע הדוח, עדיין ירוד בהשוואה למדינות המפותחות.

תגיות:דיוריוקר המחיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה