חדשות יהדות

משבר מדאיג בין ישראל ליהדות התפוצות: 40% מנותקים רגשית מישראל

נתונים מדאיגים ביחסי ישראל עם יהדות התפוצות: 40% מיהודי ארה"ב חשים ניתוק רגשי כלפי ישראל, ונרשם שיא של 70% נישואי תערובת. שר התפוצות בתגובה: "שימור העם היהודי והקשר שלו לישראל הן מטרות לאומיות"

  • ח' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

בישיבת הממשלה השבועית הציג שר התפוצות, נפתלי בנט, נתונים מדאיגים ביחסי ישראל עם יהדות התפוצות. המשרד אסף את הנתונים במסגרת הסקירה השנתית של משרד התפוצות לממשלה.

הסקירה התבססה השנה לנוכח הקרע ביחסי ישראל עם יהדות התפוצות סביב סוגיית חוק הגיור וביטול מתווה הכותל, שהובילה למשבר חמור בין יהדות ארצות הברית לממשלת ישראל.

הנתונים העלו ממצאים מדאיגים. 40% מיהודי ארצות הברית חשים כי אין להם קשר רגשי כלפי ישראל. יתר על כן, נרשם שיא של 70% בנישואי תערובת במדינה, ובנוסף, כחצי מהצעירים היהודים בגילאי 18 מתגוררים עם הורה אחד שאינו יהודי.

הנתונים מגלים פחות חיבור לקהילה היהודית, ופחות תרומות:  כ-7 מיליון יהודים חיים בארצות הברית, והחשש כיום הינו מהתנתקות פוליטית. צעירים בארגון יהודי אומרים: "אנחנו מעדיפים לא לעסוק בישראל. היא מעוררת מחלוקות. הכותל הוא סמל להקשחת הנפש של הישראלים שלא מנסים להבין את אחיהם"

כאשר נשאלו הצעירים בני 18-29 מיהודי ארצות הברית, עד כמה חשובה עבורם העובדה כי הם יהודים, רק 20% השיבו "חשוב מאוד", לעומת 55% מהנשאלים בגילאי 65 שהשיבו כך.

מהתשובות ניכר הפער בין הגאווה של הנשאלים להיותם יהודים (99%), לבין השאלה עד כמה משמעותי עבורם העובדה כי הם יהודים (33%).

המשתתפים נשאלו ממה מורכבת הזהות היהודית שלהם, והנתונים הראו כי בארצות הברית מרכיב זכרון השואה הינו 76% מהזהות היהודית, לעומת רק 58% בישראל. בנוסף, מדינת ישראל הינה רק 40% מרכיב הזהות היהודית אצל יהודי ארצות הברית, לעומת 60% שהיא ממלאת במדינת ישראל.

לדברי שר התפוצות, נפתלי בנט, יש להכפיל פי עשרה את ההשקעה ביהדות התפוצות על מנת לשמור על הקשר עם יהודי העולם: ״יחסי ישראל והתפוצות נמצאים במשבר חסר תקדים. האחריות לתיקון המצב מונחת לפתחנו״, אמר.

עוד הוסיף השר: ״ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, ויש לממשלה אחריות מוסרית כלפי כל יהודי העולם", והדגיש: "סדרי העדיפות הלאומית באים לידי ביטוי בהקצאת משאבים. הגיע הזמן לומר: שימור העם היהודי והקשר שלו לישראל הן מטרות לאומיות". 

תגיות:משבריהדות התפוצותישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה