חדשות בארץ

הסוף להפקרות: חוק פיקוח על מעונות יום יוצא לדרך

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה אמש הצעת חוק לפיקוח מסודר על מעונות יום לפעוטות. על פי ההצעה, תוטל האחריות לפיקוח ולקביעת תקנות על משרד הרווחה. יוזמי החוק: "מדובר במהלך היסטורי ובפריצת דרך של ממש"

  • ז' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בעקבות סיפורים קשים המתרחשים במעונות יום המתנהלים ללא כל פיקוח, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לפיקוח על מעונות יום. על פי הצעת החוק תוטל האחריות לפיקוח ולקביעת תקנות על משרד הרווחה.

יוזמי ההצעה, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו) ויו"ר וועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), בירכו על המהלך: "מדובר במהלך היסטורי ובפריצת דרך של ממש בתחום שהיה מופקר עד כה. הגיעה העת שמדינת ישראל תיקח אחריות מלאה על כל ילדיה בגילאים אלה".

בשלב הבא תעבור ההצעה לאישור בשלוש קריאות במליאת הכנסת.

בהתאם להצעת החוק יוגדרו התנאים הנצרכים לקבלת רישיון עבור הפעלת מעונות יום לגיל הרך. בנוסף, ההצעה פועלת להקמת מנגנון הפיקוח עליהם. כמו כן, הוחלט כי בסמכותו של שר הרווחה לקבוע את התקנות בנוגע לדרישות ההכשרה, ההשכלה והניסיון המתבקשים מאנשי הצוות העובדים במעונות, ואף לקבוע לגבי ההדרכות, ההכשרות, וההשתלמויות שיצטרכו לעבור.

בנוסף, בהצעה ישנו פירוט בנוגע תנאי הסביבה הפיזית הנצרכים מהצד הבטיחותי והתברואתי במעון.

בהתאם להצעה, האחריות למתן רישיונות הפעלה, חידושם וביטולם תהיה על הממונה למעונות היום מטעם משרד הרווחה, והוא גם יעקוב אחר המעונות שקיבלו רישיון מעונות שרישיונם נשלל, ואף באחריותו לפעול ליישום הפיקוח. תוקף הרישיון במעונות יהיה לשנה,  ושר הרווחה יחליט על ההוראות לקבלת רישיון ההפעלה.

כמו כן, מעון יקבל רישוי רק כאשר יוודע כי איש מבין המטפלים לא הורשע או הוגש נגדם כתב אישום על תקיפה, התעללות או שאר עבירות המסכנות פעוטות או לחילופין פוגעות בטובתם. יתר על כן, תופעל במעון תכנית לטיפול בילדים, ועל אנשי הצוות לעבור השתלמויות לטיפול בגיל הרך וגם למתן עזרה ראשונה. עוד הוחלט כי ייקבעו סטנדרטים לצורך בטיחות המבנה, החצר והמתקנים, וכן הוראות בענייני תזונה, תברואה ואבטחה במקום.

לדברי עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד: "הצעת החוק לפיקוח על מעונות היום שעברה היום בוועדת שרים היא בשורה לאלפי פעוטות שיוכלו ליהנות ממסגרות חינוך בטוחות ומפוקחות. תם העידן בו כל אחד יוכל לפתוח מעון ללא רישיון וללא פיקוח. אישור הצעת החוק בוועדת השרים היום הוא צעד ראשון והיסטורי והפעם, אנו מאמינים שבכוחות המשותפים של ח"כ שאשא ביטון וח"כ מרגי לצד שר העבודה והרווחה, ההצהרות יהפכו לחקיקה מחייבת לטובת כלל הילדים בגיל הרך. זהו צו השעה".

תגיות:חוקפיקוחמעונות יום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה