עובדות שלא ידעתם

9 עובדות על הכבד, האיבר בעל היכולת המופלאה לשחזר את עצמו

מהם 500 תפקידיו של הכבד, מיהו האויב העיקרי שלו, וכיצד ניתן לשמור עליו בריא? 9 עובדות מדהימות על הכבד, האיבר המופלא שאי אפשר לחיות בלעדיו

  • י"ז אלול התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הכבד הוא האיבר השני בגודלו בגוף (הראשון הוא העור). אי אפשר לחיות ללא כבד.

2. הכבד גדול למדי: בערך כגודלו של כדורגל. הוא ממוקם מתחת לצלעות בחלק הימני העליון של הבטן.

3. הכבד שוקל בממוצע 1.5 ק"ג אצל מבוגרים וכחצי ק"ג בתינוקות ובילדים. כאשר העובר הוא בשבוע השמיני להיווצרותו, גודל הכבד שלו הוא עצום ביחס ומהווה 50% מהמשקל הכולל.

4. הכבד אחראי על חמש מאות פונקציות. ביניהן: מאבק בזיהומים; עיבוד המזון שעוכל מן המעי;  יצירת המרה, חומר המסייע בעיכול המזון; אחסון ברזל, ויטמינים וכימיקלים חיוניים אחרים; בקרת רמת השומנים, הגלוקוזה (סוכר) וחומצות האמינו בדם; טיהור רעלים והפרשת חומרים שהנם רעילים לגוף; הפקת אנרגיה במהירות במקרה הצורך; אחסון ויטמינים, מינרלים וסוכרים למקרי הצורך; בקרת ייצור הכולסטרול והפרשתו; חילוף חומרים של אלכוהול; אחסון ברזל; ניטור ושמירה של רמה נאותה של כימיקלים רבים ותרופות בדם.

5. האויב העיקרי של הכבד הוא אלכוהול: כ-25% מכלל מחלות הגוף נגרמות מאלכוהול.

6. הכבד הוא מפעל לעיבוד פסולת. חשוב להבין כי גוף האדם חשוף דרך קבע למזהמים החודרים אליו דרך מערכת הנשימה, העיכול והעור, ומאתגרים את פעילותו של הכבד. הכבד מתמודד עם נזקי אלכוהול, פסולת רעילה, עשן סיגריות, עשן תעשייתי, תזונה עתירת שומנים, חומרי הדברה וריסוס, מוצרי קוסמטיקה, חומרי נקיון, תזונה לקויה ותרופות. כן מתמודד הכבד עם סטרואידים, מצבי סטרס המשחררים את הורמון הקורטיזול, ושאר רדיקלים חופשיים הנוצרים בתהליך חילוף החומרים של הגוף. כאשר ישנה הצטברות רעלים בדם וברקמות, הדבר עלול לגרום לשיבוש הפעילות התקינה של הכבד, ולפיכך לגרום לבעיות בתאים ובמערכות הגוף השונות.

7. מצב של עומס רעלים בגוף, אינו מאפשר לכבד לתפקד כראוי, ובכך הפעולות החיוניות שלו נפגעות. כאשר הכבד ניזוק, עלולות להופיע מחלות שונות, דוגמת: שחמת הכבד, סרטן הכבד, הפטיטיס, כבד שומני ואי ספיקת כבד.

8. המלצות הרווחות לניקוי הכבד מציעות להמעיט צריכה של מזונות מעובדים, מזונות מהחי ומזונות שעשירים בסוכר ובפחמימות פשוטות, ולצרוך במקום זה כמות גדולה של ירקות עליים ירוקים, פירות טריים, דגנים, קטניות ומזונות שעשירים באומגה 3. כמו כן חשוב להרבות בשתיית מים ולחדול משתיית משקאות המבוססים על סוכרים, קפאין ואלכוהול.

9. תאי הכבד משוחזרים מעצמם: לכבד יש יכולת נדירה - ריפוי עצמי. אם לכבד יכולת יוצאת דופן לגדול מחדש. ניתן להסיר עד שלושה רבעים מהכבד והיתרה תצמח עם הזמן לממדים ולצורה המקוריים של הכבד.

תגיות:כבדנפלאות הבריאהגוף האדם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה