חדשות בריאות

ניתוח מהפכני בישראל: השתלת תאים המאפשרים לעצם להשלים את עצמה

בבית החולים 'העמק' בעפולה נערך אתמול ניתוח חדשני לצורך משימה שעד היום נחשבה לבלתי אפשרית - לגרום לעצם בגוף להשלים את עצמה. פרופ' רוזן: "הניתוח הזה הוא ממש מדע בדיוני, הוא משנה את כל כללי המשחק באורתופדיה. היום יש לי יכולת לגדל כל עצם במעבדה"

  • ב' טבת התשע"ח
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

בבית החולים 'העמק' בעפולה נערך אתמול ניתוח חדשני לצורך משימה שעד היום נחשבה לבלתי אפשרית - לגרום לעצם בגוף להשלים את עצמה. הרופאים לקחו מגוף המטופל רקמת שומן, ולאחר שגידלו אותה במעבדה החזירו את התאים חזרה לגוף, על מנת שתאים אלו ישלימו את העצמות במקומות החסרים.

לפני כמה שנים חברת 'בונוס ביוגרופ' פיתחה את הטכנולוגיה החדשה הזו, ועניינה להפריד את מתאי השומן את אותם תאים שביכולתם לבנות רקמות וכלי דם. לאחר ההפרדה מגדלים אותם בביו ריאקטור, מתקן שמדמה סביבה של גוף אדם, ומעניק תנאים מירביים לגידול של עצמות.

התוצאה היא לאחר כשבועיים כאשר נוצרת רקמה שממתינה להשתלה בגוף מטופל. מהמעבדה בחיפה מעבירים את הרקמות לבית החולים, שם מכניסים לגוף המטופל את השתל החי, וכעבור העצם גדלה היכן שחסר.

מי שפיתח את הטכנולוגיה הינו ד"ר שי מריצקי, מנכ"ל "בונוס ביוגרופ. "ייצרנו אלפי חלקיקים קטנים של עצם, כל אחד מהם חי, וזה מאפשר לנו להזריק אותם לאזור החסר, שם הם מתחברים לעצם חיה ומתפקדת. למטופל היו חסרים חמישה סנטימטר של עצם ברגל. הרופא הזריק למקום החסר את אלפי החלקיקים שגידלנו מחוץ לגוף, תוך כמה ימים האזור מתחיל להתמלא מחדש - ואחרי כחודשיים המטופל יכול ללכת", הסביר.

מסביר פרופ' נמרוד רוזן, מנהל מערך אורתופדיה בבית החולים העמק, שערך את הניתוח המהפכני: "המטופל שלנו הגיע עם חסר בעצם השוק, שהגוף לא יודע להשלים לבד. אתמול בניתוח השתלתי את התאים ששאבנו ממנו לפני שבועיים, ותוך שישה שבועות העצם תשלים את עצמה והשוק תחזור להיות כמו קודם. הניתוח הזה הוא ממש מדע בדיוני, הוא משנה את כל כללי המשחק באורתופדיה. היום יש לי יכולת לגדל כל עצם במעבדה".

לדברי פרופ' רוזן הניתוח יכול להתאים גם לקשישים הסובלים מהידלדלות העצם וגם לחולי סרטן שעוברים כריתת עצמות. על פי הערכתו, את הניתוח הזה יוכלו לערוך בעתיד גם אצל נמוכי קומה, ובאמצעות השתלת עצמות, יוגבהו בעשרות סנטימטרים: "בכל ניתוח אני יכול להוסיף עשרה סנטימטר, ואפשר לחזור עליו כמה פעמים. זה יכול לשנות את הדימוי העצמי של המון אנשים".

תגיות:בריאותניתוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה