חדשות בארץ

אושר: שר העבודה והרווחה יתחשב במסורת במתן היתר עבודות בשבת

הצעת החוק אושרה לקריאה שניה ושלישית ועוררה סערה. ח"כ גפני הדגיש שהחוק נכון, ח"כ אלעזר שטרן תקף: "זה ייצור תחושה של אנטי-יהדות", ויו"ר הועדה ח"כ אלאלוף סיכם: "בכל פעם שיש דיון בעניין יהודי, פורצת מלחמה בכנסת"

  • ב' טבת התשע"ח
ח''כ משה גפני (צילום: פלאש 90)ח''כ משה גפני (צילום: פלאש 90)
אא

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה, לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת החוק לפיה שר העבודה והרווחה יתחשב בשיקולים הקשורים למסורת ישראל במתן היתר לעבודה ביום המנוחה. הצעת החוק הממשלתית, שמוזגה עם עם הצעת החוק הפרטית של חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר ואחרים, תבטיח כי בעת מתן היתר העבודה "יתחשב השר ברווחת העובד, מסורת ישראל, קיום חלופה שאינה מחייבת העסקה בשעות המנוחה השבועית, ההשפעה שיש במתן היתר על אופיו של המרחב הציבורי שבו יתבצעו העבודות לגביהן מתבקש ההיתר, או כל שיקול אחר שיש בו כדי להגשים את מהות החוק".

הצעת החוק עברה ברוב של שמונה חברי כנסת מהקואליציה (כולל מסיעות ישראל ביתנו וכולנו), לעומת ארבעה מהאופוזיציה (כולל מסיעת הרשימה המשותפת). כל הסתייגויות האופוזיציה נדחו, לרבות הוספת סעיף של "התחשבות בצרכים של חיילי צה"ל, כוחות הביטחון ואזרחים ללא רכבים" של ח"כ מאיר כהן מ"יש עתיד" וסעיף של "שיקולי שלמות הקואליציה" של ח"כ אילן גילאון ממרצ. ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה), אמר במהלך הדיון כי "מנכ"ל משרד העבודה והרווחה אמר לו שאין בסמכותו להתחשב במסורת בעת שיקולי ההיתר וחסר סעיף ברוח זאת בחוק.  בג"צ קבע שלשר אסור לשקול שיקולים של מסורת ישראל, אלא כלכליים וטכניים בלבד". ח"כ גפני הדגיש כי "החוק נכון הן מבחינת השבת והן מבחינה סוציאלית". ח"כ זהבה גילאון התנגדה: "אי אפשר להשתמש עדיין באמצעים של האלף הראשון. אי אפשר לא להתחשב בחיילים ובאזרחים ולבצע עבודות ביום ראשון. זאת לא מסורת ישראל ולא אהבת ישראל".

בדיון התפתח שיח מעניין בין חברי הכנסת. גילאון שאלה האם יבוצעו עבודות בשבת, בעוד שגפני טען שלא. גילאון זעמה ובין חברי הכנסת שנכחו בדיון התפתח ויכוח, כשיו"ר הועדה ח"כ אלי אלאלוף סיכם: "אתה חושב שמישהו מסוגל להגיד ליהודי 'תעבוד' בכל מקרה?", ואייכלר הוסיף: "ייווצר פה מצב שמי שלא רוצה לעבוד בשבת, מאות אלפי משרות ייסגרו בפניו". ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד הוסיף: "אם כנים דבריו של גפני, אז שיעשה חוק שאי אפשר להכריח אדם לעבוד בשבת". גפני זעם ושאל את שטרן כיצד הוא מדבר נגד החוק. שטרן השיב לו כי "זה יכול ליצור תחושה של אנטי יהדות כי אנחנו משתמשים בכוח". אלאלוף סיכם את הדיון ואמר: "לשקול שיקולים הקשורים במסורת ישראל זה דבר בסיסי ואין לזה קשר לדת. התחשבות כזאת היא אך טבעית ומתבקשת. זה נורא שבכל פעם שיש דיון בעניין יהודי, פורצת מלחמה בכנסת".

תגיות:כנסתחוקעבודה בשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה