שידוכים וחיפוש זוגיות

הלנה עמרם מתחזקת ומשתקמת מהמחלה: "אני רוצה לעשות דברים בשביל ה'"

הלנה עמרם עומדת מאחורי שידוכים של כ-11,000 זוגות ברחבי העולם, וכעת היא מפתיעה: "אין ספק שבציבור שומר המצוות יודעים מה זה קשר, מבינים שזה להתחבר אחד לשני בנשמה, ולא רק משהו שטחי. זה סיפוק הרבה יותר גדול לעשות שידוכים כאלו"

בעיגול: הלנה עמרם (צילום: shutterstock)בעיגול: הלנה עמרם (צילום: shutterstock)
אא

'הלנה עמרם' היא שם דבר עבור 11,000 זוגות נשואים בעולם, אשר דרכם אל השידוך עברה דרכה. כן, היא 'שדכנית' והדבר המעניין הוא שאת עיסוקה בתחום היא עשתה דווקא במשך שנים בהן היא הגדירה את עצמה כאישה חילונית. למרות זאת היא חשה שאם רוצים שחיי הזוגיות יצליחו, כדאי להקדים לכך חיפושים נכונים אחר הזיווג, ולא למהר להינשא ללא שום היכרות או ידע על המועמד/ת.

 

11,000 שידוכים

איך היא הגיעה לעיסוקה המעניין? "כילדה גדלתי בבית חילוני", מספרת עמרם, "אפילו את יום הכיפורים לא שמרנו. שירתי בצבא בתקופת מלחמת ששת הימים והתחלתי להכיר חברות שהתאלמנו במלחמת יום הכיפורים. ראיתי עד כמה שקשה להן בלי בן זוג והתחלתי לחפש להן שידוכים. ההצלחה האירה לי פנים. הצלחתי לקדם הרבה שידוכים והתחילו לכנות אותי בשם 'ינטע', שזה כינוי לשדכנית". באותה תקופה היא עדיין לא הפכה את זה למקצוע, והשידוכים נעשו בהתנדבות.

"רק שנים לאחר מכן גיליתי שסבא שלי מצד אבא שנהרג בשואה היה שדכן. הוא היה נודד מעיירה לעיירה כדי להציע שידוכים לאנשים, וזו הייתה עבודתו. ככה שזה כנראה משהו שעובר בגנים המשפחתיים". באותה תקופה היא גם נישאה לבעלה עמו היא מתגוררת באושר עד היום, והעיסוק בשדכנות החל להפוך אצלה למקצוע.

"פתחתי משרד", היא מספרת על עצמה, "וככל שהתעסקתי יותר בשדכנות כך הבנתי עד כמה שמוכרחים שיהיה שדכן בתוך כל הסיפור. נתקלתי במקרים קשים כל כך בהם הבחור לא סיפר לבחורה על מחלות שקיימות אצלו, או אפילו על כך שהוא גרוש ויש לו שלושה ילדים. ראיתי גם נשים שלא סיפרו את האמת, ואלו דברים שהמחישו לי עד כמה שצריכים שדכן אחראי. כי אלו מקרים שעלולים להסתיים בכל כך הרבה כאב לב ועוגמת נפש, אם אין מי שעוצר אותם רגע קודם".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

אבל במה שדכן יכול לעזור?

"משרדי השידוכים שאני הקמתי נועדו לא רק כדי ליצור התאמה ולהציע הצעות, אלא גם העסקתי חברת חקירות שהייתה מביאה את כל האינפורמציה הנדרשת על כל מועמד – גיל, השכלה, מצב משפחתי, חברתי וכלכלי, היה לי גם דו"ח גרפולוגי ופסיכולוגי על כל אחד. הסברתי לכל מי שפנה אליי שאנשים חייבים לדעת את הנתונים הבסיסיים לפני שהם מחליטים להתחתן עם מישהו, וזה הדבר העיקרי לדעתי שיוכל למנוע את מקרי הגירושין שהם כל כך רבים לצערי בימינו".

ובאמת, ההצלחה האירה לה פנים. במשך חמישים שנה היא עסקה בתחום ו-11,000 זוגות עברו דרך המשרדים שהיא הקימה בארץ ובארה"ב. "כן", היא מפתיעה, "במשך תקופה ארוכה התגוררתי בארה"ב ועשיתי שידוכים דווקא משם. זה הגיע בעקבות כך שבסוף שנות ה-70 קיבלתי קריאה ממשרד הדתות לנסוע להביא את יהדות אמריקה לארץ, כדי שיתחתנו עם יהודים ותימנע התבוללות. נסעתי לשם והייתי פוגשת את היהודים בעיקר בחצר ביתו של הרבי מלובביץ' זצ"ל. לאחר מכן הייתי מביאה אותם לארץ, עורכת התאמות ומציעה הצעות. אומנם לא תמיד היה מדובר ביהודים דתיים ששומרים על קלה כחמורה, אבל כולם התחתנו כדת משה וישראל, ואין שום שידוך שעשיתי בימי חיי בו מעורב בן זוג שאינו יהודי, ועל כך אני גאה".

 

המטרה: שידוכים לבעלי תשובה

בשנים האחרונות עמרם עוסקת פחות ופחות בשידוכים. "זה לא בגלל שאין כאלו שרוצים להשתדך", היא מדגישה. "להיפך, יש דווקא פניות רבות, אבל הגעתי למקום אחר בחיי. לאחרונה אני חשה בהארה פנימית, אני מרגישה שיש בורא לעולם, ואני רוצה לעשות דברים לכבודו, ולא רק בשביל כסף וקריירה".

למה את מתכוונת?

"כבר מאז שהייתי קטנה הרגשתי שיש כוח עליון, אבל במשך השנים, כאשר עסקתי בתחום השידוכים, הבנתי שלא רק שהוא קיים, אלא שהוא גם מנהל אותנו ורואה אותנו יום-יום שעה-שעה. זה היה למשל כשנתקלתי בשידוכים שנראו לכאורה בלתי אפשריים, והיה כוח עליון שפשוט גרם להם להיסגר. היו שידוכים שקמו ונפלו פעמים רבות, ודווקא אחרי הפעם העשירית שהצעתי אותם, הם פתאום נסגרו בלי שום הסבר. היו כאלו שחיתנתי אותם ומתוך כך יצאנו לשידוכים נוספים, ועוד ועוד, ראיתי באמת ניסים ונפלאות. והתחושה היא ברורה – יש מי שנמצא מאחורי זה ומנהל את העניינים. אני רק שליחה, לא שום דבר יותר מכך".

כך יצא שאחרי עיסוק של חמישים שנה בשדכנות, מתוכן שלושים שנה של מגורים בחו"ל ופתיחת משרדים בלונדון, קליפורניה וישראל, החליטה עמרם לשוב הביתה. היא שבה לארץ, התחזקה, התחילה לכסות את ראשה, ואז באחד הימים נודע לה על כך שהיא חולה בסרטן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

"גילוי המחלה החליש אותי באמונה", היא מודה, "לא הרגשתי שמגיע לי כזה עונש, דווקא כשאני מתקרבת. אבל ככל שחולפים הימים, ואני ברוך השם משתקמת ומבריאה, אני מרגישה שאני רוצה להתקרב עוד יותר ליהדות. אני רוצה להספיק".

והיא גם מדגישה משהו נוסף: "אני יודעת שיש לי כישרון, משמיים נתנו לי את היכולת להציע הצעות מתאימות ולהביא לשידוכים מוצלחים, אז אני רוצה לנצל זאת ולהתחיל לשדך גם בציבור שומר המצוות".

אבל בציבור הדתי והחרדי כבר קיימים שדכנים רבים...

"נכון", היא מסכימה, ואז מפתיעה: "זו הסיבה שאני עומדת להתמקד בקהל יעד ייחודי. אני שואפת לעשות שידוכים דווקא בציבור החוזרים בתשובה, כמובן בליווי של רבנית והדרכה מתאימה. אני שואפת להמשיך ולראות בתים יהודיים וכשרים שמוקמים. כי אין ספק שבציבור שומר המצוות יודעים מה זה קשר, מבינים שזה להתחבר אחד לשני בנשמה, ולא רק משהו שטחי. זה סיפוק הרבה יותר גדול לעשות שידוכים כאלו".

בפועל, היא מדגישה שהיא עדיין לא מבצעת שידוכים מסוג זה, כיוון שהדבר מצריך היערכות רבה והכנה מתאימה. בעתיד בעזרת ה' הדבר יתממש.

ולסיום, גלי לנו בבקשה - מה באמת הסוד שלך? איך באמת הצלחת לשדך כל כך הרבה זוגות?

"הסוד שלי הוא אחד", היא טוענת, "כדי שבני אדם יזכו להקים בית של אהבה, אחווה, שלום ורעות, הם צריכים קודם כל ללמוד לאהוב את עצמם. זה מה שאני אומרת לכל מי שמגיע להשתדך דרכי. רק אחרי שאנשים אוהבים את עצמם  ומרגישים שבאמת מצאו את עצמם ויודעים מה הם רוצים, הם יכולים להתחיל לחפש את בן הזוג. וכמובן – צריכים להבין שבראש ובראשונה יש את בורא העולם. הוא זה שמחליט וקובע מהו הזיווג שלנו, אנחנו רק עושים את ההשתדלות".

תגיות:שדכניתשידוכים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה