חדשות בעולם

תימן: האם הקהילה היהודית בסכנת חיים?

הרב פאיז גראדי, ממנהיגי יהדות תימן בעשור האחרון, טוען כי לאחר ההתנקשות בנשיא לשעבר יהודי תימן מצויים בסכנה

  • ל' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הקהילה היהודית בתימן בסכנת חיים, כך טוען הרב פאיז גראדי ממנהיגי יהדות תימן, בעקבות ההתנקשות בנשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח. לדבריו: "הם צריכים רחמי שמיים מרובים"

הקהילה היהודית בתימן בסכנת חיים, בעקבות ההתנקשות בנשיא תימן לשעבר עלי עבדאללה סאלח, כך לטענת הרב פאיז גראדי, אחד ממנהיגי יהדות תימן בשנים האחרונות, ונכון ליום מרבניה של הקהילה בארצות הברית.

הנשיר לשעבר, עלי עבדאללה סאלח, הותקף בשבוע שעבר בידי מורדים חותים, בעת ניסיונו להימלט מעיר הבירה, צנעא. לדברי החותים, מכוניתו של סאלח נעצר על ידי כוחותיהם בירי רקטות אר-פי-ג'י ומקלעים, כאשר לאחר מכן הוציאו אותו להורג. עם סאלח נהרג גם עוזר המזכ"ל של מפלגתו, ואילו בנו של סאלח, חאלד, נפצע ונלכד בידם.

החותים היו בעלי בריתו של סאלח, אולם לאחרונה ניתק עמם קשר, ובצנעא נערכו מאבקים בין נאמניו לכוחות החותים. לפני כשבוע עורר סאלח את זעמם של החותים, כאשר הביע נכונות לפתוח בשיחות עם נציגי הקואליציה בראשות סעודיה.

בשיחה עם 'יתד נאמן' אמר הרב פאיז גראדי: "הנשיא עלי עבדאללה סאלח תמך אישית במוסדות החינוך היהודיים. במשך שנים היה תומך אישית במתן תרומות למוסדות שהקמתי בתימן, גם בעת שביקר כאן בארה"ב התעניין במצבם של יהודי תימן וביקש לתמוך במוסדות שלנו. הקשר היה הדוק עמו, ובכל עת שהיהודים רצו לפגשו ולבקש ממנו עזרתו, ובדרך כלל נענה לבקשתם מלבד באם היה העניין מתנגש לדת האסלמית".

עוד הוסיף הרב גראדי: "כעת אפשר לפרסם. הנשיא לשעבר, עלי עבדאללה המנוח, סייע למערך ההיסעים למוסדות החינוך, וזה היה דבר יוצא מן הכלל, כי הממשלה התימנית לא מספקת הסעה לתלמידים בבתי הספר הממשלתי. בחסותו, הממשלה התימנית תמכה בשכר שני מנהלי המוסדות ועוד מורה לאנגלית וחשבון. הממשה אף מימנה שולחנות וכיסאות, לוחות וספרי לימוד וכדו'.

"יחסו ליהודים היה טוב. הוא סייע בהסכמה שבשתיקה לאפשר ליהודים לעלות לארץ הקודש או לארצות הברית, כשהבין שלא יוכלו להמשיך לשמור על יהדותם בפרהסיה לאור התהפוכות בתימן".

הרב גראדי מציין את עזרתו של סאלח בהצלת יהודי תימן: "מפורסמות פעולותיו להצלת יהודי 'צעדה' לאחר שהחותים גירשו אותם מאיזור 'גריר' שבמחוז צעדה. הנשיא עלי עבדאללה סאלח, שלח מסוקים להוביל את היהודים אל עיר הבירה צנעא, ומני אז ועד רציחתו בשבוע שעבר סיפק להם דיור, אוכל ושאר צרכיהם".

"הייתי בקשר עמו עד לפני כמה חדשים וכל העת התעניין במצבם של יוצאי תימן היהודיים. במהלך כהונתו שומרים ומאבטחים מנאמניו שמרו גם על אנשי הקהילה היהודית שגרו באיזור. גרו שם כעשרים משפחות. כעת מי יודע מה יעלה בגורלן. חבל על לכתו. השם יעזור לאחינו היהודים שנשארו בתימן. הם צריכים רחמי שמיים מרובים", סיים הרב גראדי את דבריו.

תגיות:תימןיהודות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה