חנוכה 2023

האם יכול להיות שהחשמונאים גיירו עמים בכפייה, בכוח החרב?

רוב הדתות בעולם הן מיסיונריות, אך לא כן היהדות. עם ישראל מעולם לא גייר גויים בכוח. על עיוות היסטורי שחשוב לתקן

  • ל' כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עדי שואל:

"שלום. נתקלתי במאמרים של חוקרים שטוענים שהחשמונאים גיירו עמים של גויים כמו האדומים בכח החרב, כך שהיו גויים שהתגיירו למעשה בכפייה. האם זה נכון? האם החשמונאים צירפו אל בני ישראל עמים גויים?"

* * *

שלום וברכה עדי, ותודה על שאלתך.

רוב הדתות בעולם הן מסיונריות, ורבות השליטו את אמונתן בכח הזרוע. ניתן לראות בכך מנגנון הישרדותי פשוט ביותר: דת שרוצה לשרוד לאורך זמן, הגיוני שתכפה על כמה שיותר אנשים לקבלה, ותעודד את הפצתה בקרב עמים נוספים (זו תופעת המיסיונריות). רק כך ניתן להגדיל את מספר המאמינים בדת שקרית.

לכן מדהים הדבר לגלות כי היהדות לא רק שלא ניסתה להכריח את הגויים להאמין בה בכח החרב כייתר העמים, אלא גם אינה מעודדת את המסיונריות והגיור של עמים אחרים אפילו מרצון. גוי צריך באמת ובתמים לרצות באוצרה של היהדות כדי לזכות בה ולהתגייר.

הטענה ששמעת מנסה לצייר את דתנו כאילו היתה עוד דת כמו כל הדתות. חוקרים מודרניים העלו את הטענה כי החשמונאים היו "מיסיונרים", אילצו עמים גויים להתגייר בכח החרב, בדומה לאופן בו השליטו המוסלמים והנוצרים את דתם על העמים שכבשו.

כפי שנראה מיד, טענה זו משוללת יסוד. החשמונאים מעולם לא ערכו "מסעות צלב" נגד עמים אחרים, כי מעולם לא היתה לפניהם מטרה דתית לגייר גויים כדי לצרפם ליהדות. והעיקר - החשמונאים מעולם לא איימו על חייהם של גויים שלא הסכימו להתגייר!

אין ספק שחצי אמת גרועה מן השקר, אך חצי אמת מצליחה להטעות אנשים לאורך זמן. כך ביאר רש"י: כל דבר שקר שאין אומרים בו קצת אמת בתחילתו, אין מתקיים בסופו" (במדבר יג, כז).

ביחס לחשמונאים קיים עיוות היסטורי שנשמע מעל גבי במות אקדמאיות שונות, וצריך לתקנו.

לשם כך חשוב להכיר את הרקע ההיסטורי והעובדות שמוסכמות בפי כל.

1. היוונים כבשו את ארץ ישראל, שבה התגורר עם ישראל. החשמונאים נלחמו בכיבוש היווני בארץ ישראל - אשר שייכת לעם היהודי, וזאת מפני שהיוונים ניסו לכפות את תרבותם האנטי-דתית על בני ישראל בתוך ארצם.

2. בזמן הכיבוש היווני ולפניו היגרו לארץ ישראל שבטים גויים. כלומר, בחבלים שונים של ארץ ישראל התגוררו שבטים של גויים, כמו האדומים. כל העמים בארץ סבלו מן הכיבוש היווני.

3. החשמונאים כבשו בחזרה את ארץ ישראל.

4. השבטים הגויים בארץ היוו כעת איום ממשי על השלטון היהודי החדש של החשמונאים, אשר היו מעטים נגד רבים, ולכן חששו החשמונאים בצדק מכיבוש הארץ על ידי השבטים הגויים הקרובים אליהם.

5. מסיבה זו, החשמונאים העמידו בפני השבטים הגויים שתי ברירות: או להתגייר, או לעזוב את הארץ שלנו. החשמונאים האמינו שאם השבטים יצטרפו לעם ישראל מרצונם, הם לא ימשיכו להוות איום על ממלכת החשמונאים הטריה.

6. מאחר שהיתה להם בחירה אם להתגייר או לא, נהגו שבטים שונים בדרכים שונות. היו שבטי גויים כמו האדומים אשר שמחו להתגייר - היות וגם הם סבלו מאימת השלטון היווני הקודם ששלט בארץ, הם הודו לחשמונאים והוקירו את טובתם, אך לעומתם, היו שבטי גויים כמו האדריים שלא רצו להתגייר - ועל כן גורשו מארצנו על ידי החשמונאים. אך באף מקרה לא מצאנו שהחשמונאים איימו על הגויים במוות באם לא יתגיירו.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

7. כפי שאנו למדים, לא היתה מעולם לחשמונאים מטרה דתית לגייר גויים. סיבת הגיור היתה בטחונית, ונועדה רק כדי למנוע סכנה של מרידה במלכות (מאחים גרים - אין צריך לפחד שיכבשו את ארצנו). אך מכיוון ששבטי הגויים התגיירו עבור טובת הנאה של הישיבה בארצנו - ספק רב אם גיורם היה כשר מבחינת ההלכה. נאמר שחכמי ישראל התנגדו לגיור שערכו החשמונאים, ולא ראו בשבטים החדשים גרי צדק.

מכל מקום החשמונאים לא היו מיסיונרים, ועובדה שלא ביקשו לגייר גויים מחוץ לארץ ישראל. כמו כן, הם נתנו לשבטים שבתוך הארץ את הבחירה המלאה האם להתגייר מרצונם או לעזוב את ארץ - כי אחרי הכל - זו היתה ארצנו השייכת לנו עוד לפני הכיבוש היווני אליו הסתפחו שבטים אלה.

יוסף בן מתתיהו, היסטוריון שחי בתקופת המאורעות הללו, כתב בספרו: "הורקנוס לכד את אדורה (אדוריים) ומרישה, ערי אידומאיה (אדום), ולאחר הכניעו את כל האדומים התיר להם להישאר בארץ (בארצם) אם יימולו את מבושיהם ויאבו להשתמש בחוקי היהודים. בשל דבקותם בארץ אבותיהם האדומים נכנעו למילה ולהפיכת אורח חייהם האחר, זהה לזה של היהודים. מאותו זמן ואילך היו הם ליהודים" (קדמוניות יג, 258-257).

גם אקדמאים שמנסים לקדם את התפיסה השקרית, כאילו החשמונאים היו מיסיונרים שגיירו עמים בכח החרב, נאלצים בהבלעת המילים להודות בסוף: "כל הערה והתייחסות של יוסף בן מתתיהו מעמידה את הדברים בפרופורציה הנכונה: ראשית - קיום המילה איפשר את ההישארות של האדומים בארצם. אחרת הם היו נידונים לגירוש; שנית - האדומים הפכו אורח חיים אחר ליהודי" (ד"ר יחיעם שורק, במאמרו: גיור כפוי).

הענין הוסבר יפה יותר במאמר ששמו "מיתוס הגיור הדמוגרפי": "בכיבוש חבל אדום הכריח הורקנוס את התושבים להתגייר, גיור האדומים לא נתקל בקשיים משום שהאוכלוסייה הנוכרית באדום קיבלה את הכיבוש בשמחה, כי הוא גאל אותם משעבוד הערים ההלניסטיות היוניות. הורקנוס ניסה לגייר גם את תושבי הערים מרשה והאדריים אך הם התנגדו ולכן סולקו ממקומותיהם בכח".

מקורות נוספים:

בערך "ממלכת חדייב" בוויקיפדיה לא מסופר על גיור כוחני של הממלכה:

"אוכלוסיית הממלכה הייתה מגוונת ומעורבת. לדברי פליניוס הזקן ארבעה שבטים חיו בשטחי חדייב: אורונטיים ((אנ')), אלאנים, אזוניים (Azones) וסיליקיים (Silices)‏[1]. מכתביו של יוסף בן מתתיהו עולה כי בממלכה חיה קהילה יהודית מבוססת. בהשפעת הקהילה היהודית הגדולה שחיה בתחומי הממלכה, חלק ממלכי המדינה התגיירו במאה הראשונה לספירה. הלני המלכה ובנה המלך מונבז (מכונה בתלמוד: "מונבז המלך") תרמו לבית המקדש השני, והקימו ארמונות בירושלים, באזור העופל (בחלק הצפוני של עיר דוד)"

עוד מזמן דוד המלך היתה ממלכת אדום חלק נוסף מארץ ישראל הכבושה (ויקיפדיה ערך "אדום"):

על פי המתואר במקרא (בספר שמואל ב', פרק ח' ובספר מלכים א', פרק י"א), ממלכת אדום נכבשה על ידי יואב בן צרויה בפקודת דוד. הצבא הישראלי הקדיש שישה חודשים לקבורת חללי המערכה ולהריגת כל הזכרים אשר באדום, שהפכה לממלכה כבושה ומעלת מיסים (שמואל ב,ח ,14),( מלכים א , יא, 15), (דברי הימים א ,יח ,12-13).

כמו כן נאמר שם שהאדומים היוו איום על ארץ ישראל דאז:

"בימי שלמה בהנהגת שריד למשפחת המלכוה האדומית - הדד האדומי, ניסו האדומים למרוד במלכות יהודה.  (מלכים א', פרק י"א פסוק כ"ה).האדומים המשיכו להיות יריבים לממלכת ישראל בימי יורם... בזמן נפילת הבית הראשון השתתפו כוחות אדומים בהחרבת בית המקדש."

בנוסף, מוסבר שהאדומים לא התגיירו בכח, אלא ניתנה להם הבחירה אם להצטרף לעם ישראל, בכך יהפכו לאחינו ולא יהוו עוד איום על הארץ, או לגלות מן הארץ הרחק מאיתנו:

"הצבא הסלאוקי הסתייע באדומים בדיכוי מרד החשמונאים, ויהודה המכבי אף נלחם בהם, אך בשנת 125 לפנה"ס‏ השלים הנשיא החשמונאי יוחנן הורקנוס הראשון את המלחמה באדומים, כבשם וגיירם ----> על ידי העמדת ברירה בפניהם בין גירושם מהארצות אליהם נדדו אבותיהם, ובין גיור.

מחקרים מודרניים מפקפקים בכך שהגיור נעשה בכפייה, וגורסים שרוב האדומים קיבלו את היהדות ברצון‏[4]. רוב האדומים בחרו להתגייר, מלבד שכבה קטנה של מתייוונים שברחה למצרים התלמיית"

(אריה כשר, ימי ממלכת החשמונאים בתוקפה, מדינת החשמונאים, באתר מט"ח).

כפי שקל לראות, סיבת הגיור היתה אך ורק בטחונית-פוליטית. החשמונאים לא היו מיסיונרים ומעולם לא אמרו לגוי את המשפט - "נהרוג אותך או שתתגייר עכשיו" (זאת מלבד העובדה שמעשי החשמונאים בנושא זה - לא נעשו על דעת חכמי ישראל).

האם האדומים הצטרפו לעם ישראל?

האם ייתכן שחלק מעם ישראל מורכב כיום מצאצאיהם של אותם שבטי גויים שהתגיירו בתקופת החשמונאים? נראה שהתשובה לכך שלילית.

הגיור של אותם עמים היה גיור למחצה (בדומה למצוות המעטות שהיו שומרים העבדים) ולא גיור מוחלט, כך שהיו שונים מאוד באורח חייהם מהיהודים בארץ ישראל שקיימו את כל תרי"ג מצוות. מאחר שהאדומים לא התגיירו בכח ולא קיימו את כל המצוות, הגיוני לסבור שנותרו עם סממני תרבותם וזכרו את מוצאם האדומי.

יתר על כן, הנתונים ההיסטוריים מעידים שהגויים שהתגיירו - נשארו להתגורר במקומותיהם, ולא התערבבו עם בני ישראל. מכיוון שחכמי ישראל לא הסכימו לגיור, האדומים מעולם לא הצטרפו לבני ישראל בפועל - אפילו לא מבחינה גיאוגרפית. הם ככל הנראה נכחדו כיתר העמים הכנעניים מתקופה זו, או הצטרפו לכתות השונות שהחזיקו בתורה-למחצה כמו השומרונים.

עם זאת, נוכל להניח שהיו ביניהם גם גויים שהתגיירו מתוך רצון טהור ואמיתי להצטרף לעם ישראל, גרי צדק אשר נהיו ליהודים גמורים לפי ההלכה, ואין להטיל ספק ביהדותם (מעיד יוסף בן מתתיהו בציטוט לעיל שהאדומים בחרו באורח חיים זהה לזה של היהודים, דהיינו בחרו להתגייר בשלמות). היהדות לא בנויה על גזע, אלא על קבלת עול תורה ומצוות, ומי שקיבלו את התורה בשלמות הגיוני שהצטרפו לעם ישראל, והפכו ליהודים מן המניין.

סיכום:

רוב השבטים שהתגיירו - התגיירו רק למחצה. גיורם לא התקבל על ידי הסנהדרין, ולפיכך הם נשארו במקומותיהם הגיאוגרפים ולא התחתנו עם בני ישראל. לכן אין מקום להשערה שגויים נטמעו בעם ישראל.

* * *

לכל שאלה - תשובה!

רוצה הבנה עמוקה של יהדותך בעידן המודרני? מתמודד עם בני נוער? דע מה שתשיב בתורה ומדע:

קורס חדש בן 6 מפגשים מאת המרצה דניאל בלס מציע התמחות במענה לשאלות דורנו. על מציאות הבורא ואמיתות התורה, אוצר של ידע מרתק על מעשה בראשית - מן החלקיקים הזעירים ביותר ועד לגלקסיות האדירות ביותר, מושגי יסוד בהיסטוריה וארכיאולוגיה, הוכחות למימד רוחני באדם ועוד. מצגות מרהיבות * יינתן זמן לשאלות * דפי סיכום * כיבוד קל

הקורס יתקיים בעז"ה  ב-כז' בטבת (14.01.18) בבני ברק, לפרטים ולהרשמה: 052-712-5466

תגיות:חשמונאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה