הורים וילדים

הורים, בלי לחץ: כך תזהו בקלות את היד הדומיננטית של ילדכם

הורים רבים עסוקים בשאלה האם הילד ימני או שמאלי. בשל חוסר מידע על משמעות המושג 'איטר יד ימין' מנסים ההורים שיטות שונות על מנת לגרום ליד דומיננטית ימנית אצל ילדיהם, מחשש שילדים שמאליים נוטים יותר לפיגור ולמוגבלות, אך לא כן הדבר כלל ועיקר. בנוסף, מהי הדרך הפשוטה ביותר לאבחן את ידו הדומיננטית של הילד?

  • כ"ט כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הורים רבים עסוקים בשאלה, האם הילד הוא ימני או שמאלי. בשל חוסר מידע על משמעות המושג 'איטר יד ימין' מנסים ההורים שיטות שונות על מנת לגרום ליד דומיננטית ימנית אצל ילדיהם, מחשש שילדים שמאליים נוטם יותר לפיגור ולמוגבלות, אך לא כן הדבר כלל ועיקר.

בשיחה עם ynet גינו המומחים את התופעה בה ההורים מכריחים את ילדיהם להשתמש ביד ימין, כדי שזו תהיה החזקה והשולטת בחייהם, והמליצו להורים לאפשר לילדים להתפתח בכוחות עצמם ללא כל ניסיון התערבות בהתפתחות היד הדומיננטית.

ד"ר אילנה מודלינגר, מומחית לליקוי למידה מהאוניברסיטה העברית מסבירה: "במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 הכתיבה ביד ימין הייתה הוראה מפורשת של האגודה לבריאות הציבור בצרפת. וכי בארצות הברית המורים נצטוו ללמד בכל מחיר כתיבה ביד ימין, ולהכות או לקשור את היד המרדנית של התלמידים שנתפסו כותבים ביד שמאל".

עוד מוסיפה ד"ר מודלינגר כי גם השפה עומדת לצידם של הימיניים: "בשפות רבות כמו אנגלית, וצרפתית, המילה "ימין" (droit, right) היא בעלת משמעות הזהה ל'צודק', 'הוגן', 'זכאי', 'אמיתי', 'מתאים', 'נכון', ועוד. זאת בעוד שמקור המילה 'שמאל' בלטינית - sinister - פירושו 'מבשר אסון'". "גם מחוללי הביטויים ומטבעות הלשון לא חסו על האיטרים, למשל: "קם ברגל שמאל", "בעל שתי ידיים שמאליות".

חשוב לדעת כי מחקרים רציניים הוכיחו כי ישנו קשר חזק בין דומיננטיות יד שמאל ובין נטייה למחוננוּת. "האיטרים נמצאים בשתי קבוצות הקיצון באוכלוסייה", מבהירה ד"ר מודלינגר. "מצד אחד - חמישה מתוך שמונת נשיאי ארצות הברית האחרונים היו שמאליים, ושיעורם בין האמנים, היוצרים, המנהיגים והגאונים גדול משיעורם היחסי באוכלוסייה. מצד שני, שיעורם גבוה גם בקבוצות המצוקה - רבים מהילדים שסובלים מפיגור ומלקויות למידה הם שמאליים".

כ-20% מהילדים נולדים שמאליים, כך על פי הערכות. לעומת זאת, רק 15-10 נשארים שמאליים. ישנן התיאוריות רבות המנסות להסביר את התופעה, אך בכולן יש קווים ברורים לכך שישנם ילדים אשר נולדים שמאליים, ובמהלך השנים הראשונות לחייהם הופכים לימניים.

כיום מתרחשים הרבה תהליכים שמבלי שנשים לב, מנסים להפוך את השמאליים לימניים, חלקם גובלים בהתעללות, לדוגמא, אם נראה ילד המצייר עם מכחול ביד שמאל, מיד נעביר אותו ליד ימין, או כאשר ילד שמאלי יושב ליד ילד ימני, נבקש מילד אחד לוותר כי המפרקים מתנגשים. ברוב המקרים יהיה זה הילד השמאלי שכבר קיבל מהסביבה את המסר מהי "היד הנכונה".

בשיחה מסבירה המומחית ד"ר חיה שלהב, כי אצל תינוקות נראה את הצד הדומיננטי בגוף מתגבש טרם גיל שנה, ואין כל אפשרות להשפיע עליה, ולא צריך אפילו לנסות כי כל ניסיון כזה יסתיים באכזבה, ויכול לגרום לנזקים רבים: "אצל חלק מהילדים אפשר לראות סימני העדפה של צד אחד כבר בגילים האלה, אבל לקראת גיל שלוש ההעדפה הופכת להיות ברורה ומגובשת ממש, ואין כמובן שום אפשרות לשנות אותה".

רק לעיתים נדירות אפשר לראות ילדים שמגבשים עמדה צדית כבר בגיל צעיר. ד"ר שלהב מספרת: "לאחרונה פגשתי תינוק שכבר בגיל שלושה חודשים אפשר היה לראות אצלו העדפה לצד שמאל. נתתי לו רעשן קטן להחזיק ביד ימין, הוא כבר הצליח להחזיק, אבל כשתינוק מחזיק רעשן בשלב הראשוני הזה, אחת התנועות שאנחנו מצפים שיעשה היא להזיז את הרעשן כי הוא שומע את הרעש והאינפורמציה שהוא מקבל מהחושים – השמיעה, המישוש והראייה, מביאות לתנועות חוזרות כי זה גורם לו הנאה.

"כשנתתי לו ביד שמאל את הרעשן, הוא החזיק ושיחק איתו באופן הרבה יותר ברור והיה ניכר שהוא שולט יותר בידו השמאלית. כששאלתי את ההורים של התינוק אם מישהו מהם דומיננטי ביד שמאל, האבא אמר שזה הוא. זה מקרה שקורה לעתים יחסית רחוקות שבגיל כזה כבר יש התחלה של סימנים, אבל זה לוקח זמן עד שהם מתגבשים לדומיננטיות מוחלטת".

ד"ר שנהב מסבירה מהם הגורמים העיקריים לאיטרות: "גנטיקה היא הגורם העיקרי להעדפת צד שמאל וברוב המקרים בהם נראה תינוק בעל העדפה לצד שמאל, אחד מהוריו מעדיף את יד שמאל גם הוא".

לדברי ד"ר שנהב, גם למגדר יש תפקיד בנטיית הילד לדומיננטיות של היד, ועל פי השערה, יש פי 1.5 גברים שמאליים מאשר נשים.

ולשאלה העיקרית: מהי הדרך הפשוטה ביותר לאבחן אם הילד שמאלי או ימני? מבחן ה"חור בדף" מאפשר לנו לזהות בקלות את ידו הדומיננטית של הילד.

עושים חור במרכזו של דף נייר, ונותנים לילד להחזיקו בשתי ידיים, ומבקשים כי יסתכל דרך החור. העין בו הציץ דרך החור היא העין הדומיננטית אצלו, ומכאן אפשר לזהות גם את היד הדומיננטית של הילד על פי אותו צד העין בו בחר.

תגיות:משפחהיד ימיןהורים וילדיםיד שמאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה