חנוכה 2023

מה עלינו ללמוד מהסביבון? 4 נקודות נפלאות למחשבה

הרב אלימלך בידרמן מסביר אלו תובנות יש ללמוד ממשחק הסביבונים, בו נוהגים הילדים לשחק בחג החנוכה

  • כ"ב כסלו התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מה ניתן ללמוד מהסביבון? הרב אלימלך בידרמן מסביר את המסר אותו ניתן ללמוד מהמנהג לשחק בחנוכה בסביבונים: "לרמז לנו, שאין דבר נעשה כאן בעולם ללא שיכריזו עליו מלמעלה – כמו שאי אפשר לאדם להחליט לאיזה צד יפול הסביבון. ואף אם יסובב את הסביבון בכל כוחו, גם לא יועיל לו דבר, ורק דבר אחד 'ירוויח', שיצטרך הסביבון להסתובב עוד סיבובים רבים, בכדי להגיע אל מקומו הנגזר עליו". באותו אופן בורא עולם מכתיב את חיינו: "אין ביד האדם לשנות אפילו כמלא נימא את מה שנגזר עליו , וכל הריבוי בהשתדלות רק יגרמו לו שיסתובב עוד סיבובים רבים עדי בואו אל המנוחה ואל הנחלה".

2. הרב בידרמן מציין דבר מה נוסף שניתן ללמוד מהסביבון: "כשם שהסביבון מסתובב למטה רק על ידי הסיבוב למעלה, כך היא הנהגת העולם, שכל מה שמסתובב כאן למטה - מסובב על ידי שוכן מעלה".

3. רעיון נוסף לומד הרב בידרמן מהסביבון: "כפי שיסובב עצמו פנימה אל הבורא יתברך שמו, כך יזכה לסובב עצמו מסבך צרותיו החוצה".

4. בספר "בני יששכר" מובאים דברים נפלאים אודות המשחק בסביבון: "ובזה תבין מנהג אבותינו תורה, אשר המנהג בימי חנוכהמשחקים הנערים בחתיכת עץ מרובעת ועליו ב-ד' קצותיו חקוקין אותיות גשנ"ה בפירוד אות אחת לכל רוח. והעץ הזה מתגלגל על נקודת קוטב האמצעי, להורות שהמלכויות הללו המרומזים בתיבת גשנ"ה דהיינו, רומי, בבל, יון, מדי, שהמה מנוגדים ל-4 כוחות שבאדם: כח גופני, כח שכלי וכח נפשי, ומלכות הרביעית כולל הכל- ר"ת גשנ"ה. הנה כולם סובבים על המרכז נקודה האמצעית, הם ישראל-המאחדת הקצוות, ע"כ הקצוות סובבים על המרכז וכולם יתבטלו אל המרכז ואז יהפוך אל העמים שפה ברורה".  

תגיות:סביבון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה