חדשות בעולם

טראמפ דוחה את ההחלטה על העברת השגרירות לירושלים, ולא ברור מהן ההשלכות

תוקפו של הצו אשר דוחה את ביצוע החוק של העברת השגרירות לירושלים פג, אך טראמפ עדיין לא חתם עליו שוב – וגם לא ביטל אותו. מה יהיו ההשלכות של המהלך? עדיין לא ברור

  • י"ז כסלו התשע"ח
דונאלד טראמפ (צילום: פלאש 90)דונאלד טראמפ (צילום: פלאש 90)
אא

העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים אושרה בחוק האמריקני כבר בשנת 1995, והיתה אמורה להתבצע עד שנת 1999. נשיאי ארה"ב דחו את יישום ההחלטה באמצעות צו אשר התחדש אחת לחצי שנה. הלילה היה אמור הנשיא טראמפ להחליט האם לחתום שוב על הצו הדוחה את העברת השגרירות, או לדחות אותו. דוברות הבית הלבן מסרה כי טראמפ לא ביצע שום פעולה בנושא – לא חתם על הצו, אך גם לא ביטל אותו. בימים הקרובים, כך נמסר, תימסר החלטה בעניין. כל זאת, לאחר שבשבוע שעבר נמסר מממשל טראמפ כי יישא ביום רביעי הקרוב נאום בו יכיר בירושלים כבירת ישראל.

לא ברור מהן ההשלכות של ההודעה. החוק להעברת השגרירות קובע כי 30 יום לאחר אישור החוק, שר החוץ יצטרך להגיש ליו"ר בית הנבחרים דו"ח המפרט את תכנית הממשל, עם הערכת עלויות, לוח זמנים וכן הלאה. אך במקביל, הרפובליקנים הם אלה ששולטים בשני בתי הקונגרס, נכון לעכשיו, וסביר להניח כי לא ידרשו לבצע את החוק בפועל מבלי לקבל את הסכמתו של הנשיא טראמפ למהלך. לכן, אף שחלף מועד פקיעת הצו, עדיין לא ברור מהן ההשלכות של המצב בפועל.

בימים האחרונים הופעלו לחצים רבים על מדינות ערב ומספר מדינות באירופה על ידי הפלסטינים. אלו העבירו מסר תקיף לממשל טראמפ כי החלטה על העברת השגרירות לירושלים תעצור את המאמצים האמריקניים לחידוש המו"מ. עם זאת, ה"וושינגטון פוסט" דיווח כי טראמפ השתתף בדיון בנושא, והביע תסכול מן הצורך לחתום שוב על צו הדחייה. על פי הפרסום, טראמפ מעוניין להודיע על הכרה בירושלים כבירת ישראל – צעד שהוא אמנם עדיין לא העברה מלאה של השגרירות, אך צעד נוסף בכיוון.

לפני מספר ימים אמר ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, כי נושא העברת השגרירות עדיין נבחן ע"י הנשיא, וכי הנשיא עצמו יהיה זה שיודיע כאשר יקבל החלטה. פקיד בכיר בבית הלבן אמר בשבוע שעבר כי טראמפ אמר תמיד כי לא מדובר בשאלה של "האם", אלא "מתי".

בפועל, יישום החוק והעברת השגרירות נדחים כבר כשני עשורים, בעיקר בשל הלחץ של מדינות ערב. ביוני האחרון חתם גם טראמפ עצמו על הצו הדוחה את העברת השגרירות, אף שהצעד היה אחד מן ההתחייבויות שלו במסגרת קמפיין הבחירות לנשיאות.

חאלד בן סלמאן, שגריר ערב הסעודית, אמר הלילה כי אם יודיע טראמפ על שינוי במעמדה של ירושלים לפני שתיערך חתימה על הסדר לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני – הדבר יפגע בתהליך השלום ויערער את היציבות באזור. גם שר החוץ של ירדן התנגד למהלך ואמר כי יהיו לו השלכות מסוכנות. בסוף השבוע האחרון אמר מחמוד אל הבאש, יועצו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן כי שינוי במעמדה של ירושלים יבטל את תהליך שלום, וכי העולם כולו ישלם על כך מחיר.

תגיות:דונאלד טראמפשגרירות ירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה