חדשות בעולם

איך מצליחים עכברושים באפריקה להציל פילים ממוות?

שמורות הטבע של זימבבואה מלאות מוקשים. גדוד עכברושים מיוחד מאתר אותם ובכך מציל את החיות הגדולות יותר ממוות בטוח

  • י"א כסלו התשע"ח
ApopoApopo
אא

משל נודע של איזופוס מספר על העכבר שהציל את האריה ממלכודת. בהתגשמות מודרנית של המשל, עכברושים באפריקה מצילים פילים וחיות גדולות אחרות מפני מוות בשל התפוצצות מוקשים.

כתוצאה ממלחמות אזרחים עקובות מדם, חלקים גדולים של מדינת זימבבואה הם שדות מוקשים מסוכנים. בני אדם יכולים לראות את שלט האזהרה ופשוט לעקוף את האזור. אבל חיות, כידוע, אינן יכולות לקרוא.

מה עושים, אם כך, כדי למנוע מוות המוני של פילים וחיות אחרות? ארגון בלגי שמ.ונה על ידי משרד ההגנה של זימבבואה מצא פתרון מקורי: הוא משגר עכברושים קטנים לחצות את שדות המוקשים. העכברושים קטנים מידי מכדי לגרום להתפוצצות של המוקש, אבל הם מריחים אותו ובכך מאפשרים למדריכים האנושיים העוקבים אחריהם לנטרל את המוקש באופן בטוח. כשהם מסיימים את המשימה, השטח הופך בטוח.

על אף שהסכנה העיקרית של המוקשים בזימבבואה היא איום על מינים כמו אריות, נמרים ופילים, הם גם מהווים סכמה מסוימת לקהילות של בני אדם במדינה. התושבים אמנם יודעים להתרחק משדה המוקדשים, אבל בדרך זו, למשל, הם מוצאים את עצמם לא פעם מורחקים ממשאבים חיוניים כמו מקורות מים או שדות מרעה לבקר שלהם. בנוסף, זימבבואה מפסידה הכנסה משמעותית מתיירים שהיו שמחים לבקר בשמורות הטבע שלה, אבל לא מעוניינים לסיים את הטיול במפגש חזיתי עם מוקש.

לעכברושים של הארגון הבלגי יש כבר ניסיון: אחרי 22 של עבודה במוזמביק, הם הצליחו לאתר ולאפשר נטרול של עשרות אלפי המוקשים שהיו טמונים באדמת המדינה.

צבא העכברושים הייחודי הזה, אומרים בארגון, מונה 300 עכברושים והצליח לנטרל בסך הכל עד היום 106,000 מוקשים. אם זה לא מספיק, לסופר-עכברושים הללו יש עוד תכונה ייחודית: הם מרחרחים ומזהים חולים בשחפת שהמרפאות לא זיהו את המחלה שלהם – דבר חשוב באפריקה, שבה התפרצויות שחפת הופכות בקלות, בהיעדר טיפול מתאים, למגפה.

תגיות:אפריקהפיליםעכברושים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה