כתבות מגזין

"הילד לא הסכים לעבור את הטיפול, עד שהביאו לו את חבורת תריג"

הכירו את 'חבורת תריג' – הסדרה שהצליחה לכבוש את הילדים החרדים, ואפילו את הוריהם. אז מהו סודם של היוצרים? איך מצליחה הסידרה להשפיע גם על ילדי הטאבלט? ומדוע לא רואים ילקוטים וקלמרים של תריג?

(צילום: עפר גדנקן)(צילום: עפר גדנקן)
אא

יום אחד יצאה חבורת תריג לטייל ביער. החבורה המורכבת מארבעה ילדים – תנחום, רובי, ישראל וגדי צעדה לה בינות לעצים העבותים, כאשר ישראל ההרפתקן גילה לפתע בור עמוק ושחור. "בואו נראה מה יש שם", הוא קפץ כמי שמוצא אוצר. אולם גדי 'התלמיד חכם' של החבורה, הזדעק מיד: "אם הבור ריק ואין בו מים, כנראה שיש בו נחשים ועקרבים", הוא ציטט בלמדנות את הפסוק המוכר מסיפור השלכתו של יוסף הצדיק לבור. רובי שמחזיק ברשותו תמיד ציוד מתאים, הציע את החבלים, המים והפנסים, אולם עוד לפני שהם החליטו אם לרדת לבור או לא, החליק רובי ומועד לתוך הבור הגדול והשחור.

בטרם נמשיך ונספר מה המתין לחבורת הילדים בתוך הבור, זה המקום לערוך היכרות עם החבורה הלקוחה מסדרת 'תסכיתים' אשר משווקת בציבור הדתי והחרדי במשך השנתיים האחרונות. במשך השנתיים האלו תפסה חבורת תריג תאוצה כה עצומה, עד שכיום מעידים היוצרים על כך שיש להם עשרות אלפי מנויים וצרכנים שרוכשים את התסכיתים בכל חודש.

הדמיית חוברת ''המשימות של חבורת תריג 2''הדמיית חוברת ''המשימות של חבורת תריג 2''

 

צורך עצום בציבור

אלו שעומדים מאחורי היצירה הם אנשי הפרסום והתקשורת מנחם הלפרט ואריאל ברמן המנהלים חברת הפקות תוכן בשם 'ברמן-הלפרט', כאשר על הסיפורים והעלילות של תריג אחראי הסופר ואיש החינוך חיים ולדר.

(צילום: עפר גדנקן)(צילום: עפר גדנקן)

השלושה החליטו שלא להגיש לילדים סתם כך ספרי הרפתקאות וקומיקס כמו שיש כבר בציבור למכביר, אלא ליצור סדרה של מגזין הכולל תקליטור שמע – תסכית וחוברת קומיקס שיצאו יחד אחת לחודש. "המטרה שלנו", מסביר הלפרט, "היא שמצד אחד יהיה דיסק שמע, כך שאמא תוכל ללחוץ על הכפתור ולהשמיע לילדיה לפני השינה, או להשמיע לילדים ברכב בזמן הנסיעה, ומצד שני תהיה גם חוברת קומיקס, שהילדים יוכלו לקרוא בה בשבתות ובחגים, בזמנים שבהם אסור על פי ההלכה להקשיב לדיסק. כמובן שכל אחד מהתקליטורים ומהחוברות עוצר תמיד באמצע המתח, כך שהילדים תמיד מחכים לתקליטור הבא בסדרה".

"הסדרה נולדה מתוך צורך עצום שהיה קיים בציבור", מסביר אריאל ברמן, אשר בנוסף לכך שהוא מפיק את הסדרה הוא גם נותן לה את קולו ומביים את השחקנים בהקלטות. "ילדים חרדים – כמו כל הילדים בעולם - אוהבים סיפורי מתח והרפתקאות, אבל עד לרגע שבו נולדה חבורת תריג, זה משהו שכמעט לא היה קיים. וגם מה שהיה קיים, היה בעיקר בספרות הכתובה. ב'חבורת תריג' השילוב של התסכיתים ששומעים, פלוס איורי הקומיקס שנותנים פנים לקולות, בהחלט מייצרים חוויה שלא הייתה קיימת קודם.

"המעניין הוא שאפילו את 'ילדי הטאבלט' זה תפס", הוא מוסיף, "וגם ילדים שחשופים למדיות השונות ולצפייה בסדרות וסרטים מספרים לנו על כך שהם מרותקים לתסכיתי השמע של תריג. אותנו אמנם, זה לא מאד מפתיע אבל זה בהחלט מאד משמח".

 

לומדים על המלך קוקנוס

כבר שנתיים שהחבורה הזו טורפת את דמיונם של עשרות אלפי ילדים, ויחד עם זאת מתעוררת השאלה כמו מאליה – האם באמת נכון לסחוף את הילדים לתוך הרפתקאות וחבורות? האם לא נכון יותר להניח להם בשקט? למה להכניס להם רעיונות נועזים לראש?

כדי להשיב על כך נראה שעלינו להביא את המשך הסיפור של חבורת תריג שנפלה ומעדה אל תוך הבור הגדול והשחור. כזכור, החבורה הייתה מפוחדת כולה ולא ידעה להיכן להמשיך, ואז גדי, הלמדן של החבורה, ניסה להסיח את דעתם של החברים עם מדרש מרתק.

הוא סיפר לחבריו על כך שבזמן שמשה רבנו נמלט ממצרים למדיין 'קוקנוס' מלך כוש יצא להילחם במדינה אחרת, וכששב עם חייליו מהקרב הוא גילה שבלעם הרשע הגביה את חומות העיר, לאחר מכן חפר בצד אחד בורות ותיעל את נהרות העיר אל הבורות שימלאו מים, ואילו את הצד השני הוא מילא בנחשים ארסיים. כך הוא חסם את הכניסה לעיר בפני המלך וחייליו.

(צילום: עפר גדנקן)(צילום: עפר גדנקן)

בהמשך מת המלך 'קוקנוס' והחיילים ביקשו ממשה רבנו להנהיגם ולהכניסם לעיר. משה הורה לכל חייל לגדל חסידה ולפטם אותה ולאחר מכן להרעיב אותה במשך כמה ימים, וכשהחסידות היו מורעבות שיגרו אותן החיילים אל הצד המלא נחשים. החסידות טרפו את כל הנחשים וכך נכנסו לעיר, ומשה נהיה מלך כוש במשך ארבעים שנה.

"אחרי שפורסם הפרק הזה של הסדרה קיבלנו המון תגובות", מספר הלפרט, "פתאום גילינו עד כמה גם המבוגרים מאזינים לסדרה הזו. התקשרו אלינו הרבה מאוד הורים שרצו לדעת מהיכן לקחנו את המדרש הזה שנחשב לבלתי מוכר. כמובן שלכולם הסברנו את המקור ויחד עם זה גם הבהרנו שהמטרה שלנו היא לא להביא את הדברים המוכרים והפשוטים לכולם, אלא לחדש, וזה בדיוק מה שאנו עושים".

ואילו ולדר מוסיף: "חבורת תריג היא סדרה חינוכית באופן חד משמעי. אני חושב שכל מי שישמע פרק של תריג יראה את התמהיל הנכון בין המתח לסיפורים, בין ההרפתקאות למציאות. אנחנו לא חורגים מכך. וכמובן, יש לנו גם אישור ממשמרת הקודש והחינוך ומהרבה רבנים מוכרים וחשובים. נעשה כאן סינון אדיר".

תריג במנהרה (איור: רותם חדד הלוי)תריג במנהרה (איור: רותם חדד הלוי)

"וצריך גם להדגיש" מבהיר ברמן, "אנחנו חברה מסחרית, אנחנו עושים את היצירה הזאת כחלק מהפרנסה שלנו, אבל אנחנו מודעים לכוח ההשפעה האדיר שיש לנו על קהל השומעים וחשוב לנו לשלב בהרפתקאות של החבורה גם ערכים. אנחנו לא מחנכים, אבל בהחלט יש לנו אחריות חינוכית ולשם כך יש לנו אנשי חינוך במערכת שגם אחראים לתכנים הערכיים והחינוכיים וגם מוודאים שהעלילה שומרת על האיזונים הנכונים ומשלבת במידה ראויה בין המתח, ההומור והערכים".

 

אלפי ילדים בתור

אז כאמור, בראש ובראשונה עמלים היוצרים על הפרויקט לפרנסתם, אך יחד עם זאת הם מעידים בעקשנות על כך שיש כאן גם אספקט מובהק של שליחות. "אנחנו דואגים לכך שהמגזינים עם התקליטורים יחולקו בכל חודש במחלקות בתי החולים", מדגים הלפרט, "והתגובות שאנו מקבלים על כך הן ממש מרגשות. לפני כחודש סיפר לנו אבא לילד אונקולוגי שעבר טיפול כימותרפי ביום שהגיע תריג ובזכות תריג הוא הצליח לעבור את הטיפול ללא בכי".

בנוסף, הוא אומר שהם משתדלים לשלב בכל חודש בהקלטות 'דמויות אורחות' של ילדים. "יש רשימת המתנה של אלפי ילדים שרוצים להשתתף, אך כמובן שמטבע הדברים לא נוכל לשלב את כולם. כבר יותר מפעם אחת קיבלנו פניות מאנשי חינוך ומטפלים שביקשו מאתנו לשלב ילד ספציפי בהקלטה כי הם הבינו שהדבר יכול להשפיע לטובה בצורה יוצאת דופן על הילד".

(צילום: עפר גדנקן)(צילום: עפר גדנקן)

ומעניין שכאשר אנו מבקשים לשוחח עם שלושת השותפים על עלות המוצרים הם מפתיעים כאשר טוענים שמטרתם הייתה להפיק מוצר נגיש, ולכן המחיר של דיסק של חבורת תריג יחד עם החוברת הוא בסך הכל כ - 20 שקלים.

זה לא סוד שכל מותג מצליח מוצא את עצמו פונה גם לצד השיווקי, עם השקת מוצרים עם דמויות של כוכבי הסדרה. האם גם לכם יש חלום כזה?

"תראו, הוצאנו כבר ספרי קריאה ואלבומי מדבקות של תריג", משיב הלפרט, "אבל הקפדנו שזה לא יהיה סתם אוסף מדבקות אלא בכל עמוד מהאלבום יש משימה – סוג של חידה שצריך לפתור באמצעות המדבקות - משימה חינוכית כמובן".

תריג מחוץ למנהרה (איור: רותם חדד הלוי)תריג מחוץ למנהרה (איור: רותם חדד הלוי)

"הקפדנו גם שלא ליצור מדבקות 'שוות' במיוחד או יקרות מהרגיל", מעיר ברמן, "דאגנו להדפיס ולהפיץ כמות שווה מכל סוגי המדבקות, כדי שהילדים לא יצטרכו לקנות הרבה מדבקות בשביל להשלים את האלבום, אלא במאמץ קל וללא הוצאה כספית גדולה, הם יוכלו לעשות את זה".

יש סיכוי שנראה גם חולצות, קלמרים וילקוטים של תריג?

משתררת דממה. ניכר כי נגענו בנקודה רגישה. "שיתופי פעולה מסחריים בהחלט קיימים אצלנו, אבל רק כאלה שיש בהם ערך מוסף לילדים", אומר הלפרט. "למשל השבוע שוב פנתה אלינו חברה מסחרית גדולה והציעה לנו להוציא מותג שוקולד של חבורת תריג. אך סירבנו. לא כי זה לא כלכלי, זה בהחלט כן, אבל אנחנו ממש לא רוצים להיות במצב שבו ילדים מבקשים מההורים שיקנו להם שוקולד כי זה של חבורת תריג. אין בזה שום ערך מוסף, אלא להיפך. גם בעניין הילקוטים הממותגים יש לנו התלבטות, כי ייתכן שאם נוציא ילקוטים של תריג אז יהיו ילדים שיבקשו מהוריהם לקנות אותם, למרות שהם לא זקוקים להם וכך נגרום להוצאה מיותרת. אבל מצד שני – כיום אין לילדים החרדים מותגים השייכים רק להם, וייתכן שזה יכול להיות תחליף טוב אם במקום סמי הכבאי ודורה יקנו אצלנו את חבורת תריג. אז אנחנו עדיין לא סגורים על זה, אבל מה שבטוח הוא שגם אם ביום מן הימים נעשה זאת, זה יהיה רק עם ערך מוסף, עם משהו שבאמת יועיל לילדים".

לרכישת ספרי חבורת תריג של חיים ולדר בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:קומיקסספריםילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה